- Lexus LBX już w Polsce. Toyota Yaris Cross to rodzina
- Nowy Lexus LBX - co to za samochód? Jakie wymiary i pojemność bagażnika?
- Lexus LBX - wnętrze i wyposażenie z droższych modeli (WIDEO)
- Asystent głosowy Lexus Concierge rozumie język polski, do tego audio Mark Levinson Premium
- Klimatyzacja ze zdalną obsługą z telefonu
Lexus LBX już w Polsce. Toyota Yaris Cross to rodzina
Lexus LBX to najnowszy model w gamie japońskiej marki. Jego technicznym bliźniakiem jest Toyota Yaris Cross. Stąd podobne gabaryty, ale totalnie inna stylistyka nadwozia oraz wnętrza. O jego przynależności do świata najszybciej rosnącego segmentu SUV-ów i crossoverów świadczy "X", jak UX, NX i RX.
Litera "B" określa pozycjonowanie na rynku w segmencie B-SUV, czyli podwyższonych aut do zadawania szyku w mieście. Poza tym trzyliterowa nazwa LBX wskazuje na jego wyjątkowość – wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model, supersamochód LFA z silnikiem V10. Czego mogą spodziewać się kierowcy po najmłodszym dziecku Lexusa? Auto już jest zamawiane w ciemno i to głównie w topowej wersji. Ale po kolei…
Nowy Lexus LBX - co to za samochód? Jakie wymiary i pojemność bagażnika?
LBX jest dostępny wyłącznie jako hybryda (także 4x4) i jako pierwszy model Lexusa powstał na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Samochód ma 4,2 m długości (niecałe 30 cm mniej od UX) przy rozstawie osi wynoszącym 2,6 m. W wersji z napędem na przód bagażnik zapewni 332 l pojemności. Ktoś sprawdził, że to wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki.
Lexus LBX - wnętrze i wyposażenie z droższych modeli (WIDEO)
Od progu robi wrażenie na fanach nowych technologii. Wnętrze otula zupełnie nowym układem w porównaniu do kokpitów znanych z modeli RX i NX. To pierwszy Lexus z 12,3-calowym wirtualnym kokpitem zamiast klasycznych zegarów. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też skomponować pod siebie. Na środku deski rozdzielczej duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect, który wykorzystuje nawigację opartą na chmurze, przekazującą na bieżąco informacje o ruchu drogowym. W tunelu są też dwa uchwyty na kubki, schowki na drobiazgi i 2 porty USB-C.
Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez zdejmowania rąk z kierownicy.
Asystent głosowy Lexus Concierge rozumie język polski, do tego audio Mark Levinson Premium
O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i można z niego korzystać nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest system audio Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Co ważne, systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.
Klimatyzacja ze zdalną obsługą z telefonu
Lexus LBX jest standardowo wyposażony w dwustrefową klimatyzację sterowaną zdalnie z aplikacji Lexus Link. Przydatne rozwiązanie zwłaszcza teraz jesienią i zimą, kiedy jeszcze przed wyjściem z domu można w ten sposób podgrzać wnętrze (latem schłodzić kabinę). Lista pokładowych dodatków obejmuję także system nanoe X, który oczyszcza powietrze z wirusów, bakterii i nieprzyjemnego zapachu, a także dba o odpowiednie nawilżenie skóry i włosów pasażerów.
Lexus LBX i hybryda 5.generacji z silnikiem 1.5 z Polski, jakie spalanie?
Lexus LBX dostał pod maskę produkowaną w Polsce hybrydę 5. generacji. Jednak pod względem komponentów to rozwiązanie jest bardziej zaawansowane i mocniejsze od 116-konnego napędu z Yarisa Cross. Ulepszony napęd hybrydowy pozwala też poruszać się na dłuższych dystansach oraz z wyższymi prędkościami w trybie elektrycznym.
Układ spalinowo-elektryczny składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowego akumulatora niklowo-wodorkowego (Yaris ma litowo-jonową baterię). Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu LBX przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 s, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa (na poziomie 4-5 l/100 km).
Lexus LBX jak nowy Lexus RX, z nowym typem baterii bipolarnej
Auto ma także nową, mocną bipolarną baterię niklowo-wodorkową (NiMH; jako pierwszy tę technologię dostał Lexus RX) o niskiej rezystancji wewnętrznej, która jeszcze lepiej wspomaga silnik elektryczny i zwiększa możliwości auta w jeździe w trybie elektrycznym. Akumulator wykorzystuje mniej cenne surowce niż baterie litowo-jonowe, a gęstość energii jest dwa razy większa w porównaniu do tradycyjnych baterii NiMH, przy niższych kosztach produkcji.
Lexus LBX to pięć wersji wyposażenia, w tym cztery atmosfery
Lexus razem z debiutem LBX wprowadza nowe podejście do gradacji wyposażenia. Oprócz wariantu podstawowego samochody podzielono na cztery tematyczne atmosfery. Wersje Elegant i RelaX dają poczucie ekskluzywności, a wersje Emotion i Cool mają bardziej dynamiczny i sportowy charakter.
Z zewnątrz wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowym felgom aluminiowym nadano połysk.
LBX Emotion ma tapicerkę z perforowanej skóry syntetycznej z czerwonymi akcentami i kontrastującymi przeszyciami na fotelach, konsoli centralnej i boczkach drzwi. LBX Cool, czyli najwyższa odmiana o sportowym charakterze, ma wnętrze wykonane z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry w kontrastujących kolorach czerni i szarości z przeszyciami i detalami w kolorze miedzianym.
Zupełnie inny klimat panuje we wnętrzu wersji Elegant i RelaX. LBX Elegant ma syntetyczną skórę w delikatnym odcieniu Forest Brown lub Ammonite Sand, którą obito także boczki drzwi, konsolę środkową i deskę rozdzielczą. W wersji RelaX można wybrać półanilinową skórę w odcieniu Saddle Tan lub Black z wyraźnymi przeszyciami Tatami.
Oprócz czterech wersji inspirowanych nastrojami, LBX ma też wersję podstawową, która na tle segmentu wyróżnia się bogatym wyposażeniem seryjnym (w tym pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+). Do tego odmianę bazową oraz wyższe Emotion i Elegant można zamówić z ekologicznym wnętrzem bez skóry naturalnej.
Sam wymyślisz wnętrze Lexusa LBX, na liście skóra jak we flagowym LS
Producent przewidział też usługę personalizacji auta Lexus Bespoke Build, która pozwala stworzyć własną kompozycję wnętrza. Dzięki temu można zmienić kolor pasów bezpieczeństwa, wzór haftu tapicerki, kolory przeszyć czy zdobienia na elementach wykończenia. Gama dostępnych opcji obejmie skórę L-anilinową – skórę dostępną do tej pory tylko we flagowym sedanie LS w gamie Lexusa – oraz zamsz Ultrasuede w różnych kombinacjach kolorystycznych.
Lexus LBX, czyli wyposażenie w systemy bezpieczeństwa w droższych modeli
LBX dostał pełen pakiet najnowszych systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+, a w nim układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (to innowacja znana z modeli NX, RX, RZ oraz LM), kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.
Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też wycieraczki, które równomiernie dystrybuują płyn do spryskiwaczy – to rozwiązanie znane z królewskich modeli LS i LC. Przy pomocy funkcji Advanced Park LBX sam zajmie miejsce postojowe, odpowiednio manewrując. Z kolei układ Remote Park umożliwi zdalne zaparkowanie auta z wykorzystaniem smartfona nawet wtedy, gdy kierowca znajduje się poza autem.
Lexus LBX i cena w Polsce? Topowa odmiana znika na pniu
Polacy przy zamawianiu nowego Lexusa nie żałują też sobie jeśli chodzi o wyposażenie. Najczęściej wybieraną wersją jest topowy LBX Original Edition - to limitowana seria, na polski rynek przewidziano 200 egzemplarzy. Na pokładzie m.in. system kamer panoramicznych z widokiem 360 stopni, asystent wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu czy kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie i haptyczne przyciski na kierownicy. Do tego są jeszcze matowe 18-calowe alufelgi, dodatkowe listwy zderzaków plus napis Original Edition na tylnej klapie.
Lexus LBX w wersji Elegant z pakietem Tech kusi co czwartego zamawiającego. Taki samochód w standardzie ma m.in. 18-calowe alufelgi, kamerę cofania ze spryskiwaczem, 12,3-calowy wirtualny kokpit, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowy wyświetlaczem oraz nawigacją w chmurze, indukcyjną ładowarkę do smartfonów oraz pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+3.
Co piąty zamawiany Lexus LBX to wersja Emotion z pakietem Tech. W tej odmianie auto zyskuje dodatkowo dwukolorowe malowanie nadwozia, inny wzór 18-calowych felg, perforowaną tapicerkę ze skóry syntetycznej oraz przyciemniane szyby z tyłu.
Spośród 17 dostępnych lakierów największym powodzeniem cieszy się dwubarwne malowanie z lakierem Sonic Copper. Drugie jest całkowite krycie lakierem Sonic Copper. Podium zamyka LBX z dwukolorowym nadwoziem Sonic Chrome. Ponadto połowa zamówionych do tej pory LBX-ów będzie miała tapicerkę wykonaną z ekologicznego zamszu Ultrasuede.
Lexus LBX Original Edition – Japończycy tną cenę o 23 tys. zł
Lexus LBX kosztuje w Polsce od 149 tys. zł. Z taką ceną najmniejszy i najtańszy przedstawiciel hybrydowej rodziny mocno obniża próg wejścia do świata japońskich aut premium. Jednak ciekawiej wygląda oferta na najpopularniejszą odmianę Original Edition – tu Lexus tnie cenę katalogową o 23 tys. zł do 186 900 zł. LBX Elegant z pakietem Tech to rabat do 16 tys. zł – auto kosztuje 163 900 zł. Model LBX Emotion z pakietem Tech jest teraz tańszy o 16 tys. zł i w tej odmianie kosztuje 167 900 zł.
Lexus LBX - dane techniczne, wymiary, silnik, hybryda 1.5
WYMIARY ZEWNĘTRZNE | FWD | 4x4 E-FOUR | ||
Długość [mm] | 4190 | 4190 | ||
Szerokość [mm] | bez lusterek | 1825 | 1825 | |
Wysokość [mm] | 1545 | 1545 | ||
Rozstaw osi [mm] | 2580 | 2580 | ||
Liczba miejsc [osoby] | 5 | 5 | ||
Przestrzeń ładunkowa [l] | pojemność bagażnika, oparcie podniesione, do półki | 332 | 247 | |
Uciąg maksymalny [kg] | z hamulcem | 750 | 750 | |
SILNIK | ||||
Liczba cylindrów i układ silnika | 3, rzędowy | 3, rzędowy | ||
Pojemność [cm3] | 1490 | 1490 | ||
Układ ssący | Wolnossący | Wolnossący | ||
Typ paliwa | Benzyna | Benzyna | ||
Rekomendowana liczba oktanowa | 95 lub większa | 95 lub większa | ||
BATERIA UKŁADU HYBRYDOWEGO | ||||
Typ baterii | Akumulator | Akumulator | ||
niklowo-metalowo-wodorkowy, bipolarny | niklowo-metalowo-wodorkowy, bipolarny | |||
UKŁAD HYBRYDOWY | ||||
Całkowita maksymalna moc układu hybrydowego [KM]2 | 136 | 136 | ||
OSIĄGI | ||||
Przyspieszenie 0 – 100 km/h [s] | 9.2 | 9.2 | ||
POZIOM EMISJI | ||||
Emisja CO2 [g/km] | od 110 | od 110 | ||
Norma emisji spalin | WLTP | WLTP | ||
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | od 4,8 | od 4,8 | ||
PODWOZIE | ||||
Rodzaj hamulca postojowego | Elektryczny | Elektryczny | ||
Typ zawieszenia | przednie | Kolumna MacPhersona | Kolumna MacPhersona | |
tylne | Belka skrętna | Multi-link | ||
Typ wspomagania układu kierowniczego | Elektryczne | Elektryczne |