Audi A8 otwiera erę nowej stylistyki samochodów tej marki. Auto wciela w życie kształty i proporcje zapowiedziane w prototypowym Audi prologue. Linią przypomina coupe - może dlatego, że projektanci na muskularnej dolnej części czterodrzwiowej limuzyny ustawili dach żywcem zdjęty właśnie z coupe. W efekcie auto prezentuje się okazale, zarówno w klasycznej wersji o długości 5,17 m, jak też jako A8 L z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm.

Audi A8 L Audi

A8 wyposażono w reflektory diodowe HD Matrix ze światłami laserowymi. Tył zamyka pasmo diod połączone ze światłami wykonanymi w technice OLED. Taki zespół wytwarza jedyne w swoim rodzaju animacje witające i żegnające kierowcę, gdy ten znajduje się w pobliżu auta (WIDEO).

Audi A8 masuje nawet stopy

Wnętrze to również zupełnie inna bajka. W porównaniu do swych poprzedników, obie wersje karoserii znacznie urosły. A najbardziej dopieszczony jest pasażer podróżujący z tyłu, po prawej stronie - w audi A8 L może mieć do dyspozycji tzw. siedzenie relaksujące z wieloma możliwościami regulacji i z podnóżkiem.

Reklama
Audi A8 Audi

W tym miejscu pasażer może ogrzewać i masować stopy, opierając je o tylną część przedniego siedzenia (do wyboru jest kilku stopni działania). Podróżujący z tyłu mogą też sterować wieloma funkcjami m.in. nastrojowym oświetleniem, nowymi lampkami do czytania HD Matrix i funkcją masażu oraz dzwonić z wbudowanego fabrycznie smartfona z wyświetlaczem OLED - ukryto go w środkowym podłokietniku, skąd można go w każdej chwili wyjmować.

Audi A8 Audi

Audi w nowym A8 postawiło na obsługę dotykową. Zrezygnowano z pokrętła, a tablica rozdzielcza jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i włączników. Centrum dowodzenia stał się dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem auta jest właściwie niewidoczny i zlewa się z czarnym, błyszczącym otoczeniem.

Audi A8 Audi

Z drugiego wyświetlacza dotykowego na konsoli tunelu środkowego, kierowca ma dostęp do obsługi klimatyzacji i innych funkcji oraz ma możliwość wprowadzania na nim tekstu. Gdy wybierze jakąkolwiek funkcję na górnym, czy na dolnym wyświetlaczu, jej aktywacja potwierdzana jest słyszalnym i wyczuwalnym pod palcem kliknięciem. Klasyczne przyciski, wyglądające jakby były zrobione ze szkła, reagują identycznie. A8 rozumie też mowę i umie wykonywać polecenia wydane naturalnym głosem. Informacje o celach podróży i multimedia są albo dostępne na stałe w pojeździe, albo w standardzie przesyłu LTE, napływają z chmury.

Audi A8 L Audi

Nawigacja potrafi uczyć się na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, szofer otrzymuje przemyślane podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa wyświetla szczegółowe modele 3D największych europejskich miast.

Audi A8 L Audi

A8 jeździ samopas

Funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) może przejąć zadania kierowcy A8 do prędkości 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu (na których bariery wyraźnie oddzielają przeciwne pasy ruchu). Auto brnąc w korku samo rusza, przyspiesza, kieruje i hamuje. Prowadzący może zdjąć ręce z kierownicy i np. oglądać pokładową TV.

Audi A8 L Audi / Graeme Fordham

Z technicznego punktu widzenia, system automatycznej jazdy w korkach to prawdziwa rewolucja. Audi podkreśla, że jako pierwszy producent samochodów na świecie, oprócz czujników radarowych, kamery z przodu pojazdu i czujników ultradźwiękowych, wykorzystuje do obserwowania otoczenia również skaner laserowy.

Nowe A8 potrafi też automatycznie parkować oraz wjeżdżać i wyjeżdżać z garażu. Kierowca stojąc z boku aktywuje funkcje przez smartfona.

Audi A8 L Audi

Audi A8 uniesie karoserię przed kolizją

A8 dostało w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, auto ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów. System zawieszenia energię czerpie z pokładowej sieci 48 V (po raz pierwszy jako główna sieć auta).

Audi A8 Audi

Mocy nie zabraknie

Nowe Audi A8 pojawi się na rynku z dwoma ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Wysokoprężny ma moc 286 KM, a benzynowy 340 KM. Dwie jednostki ośmiocylindrowe - 4.0 TDI/435 KM i 4.0 TFSI/460 KM, pojawią się nieco później. Topowym sercem będzie W12 o pojemności 6 litrów.

Audi A8 Audi

Każdy z pięciu silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: po pierwsze z chłodzonym wodą alternatorem - rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV - mild hybrid electric vehicle) umożliwia "żeglowanie" z wyłączonym silnikiem oraz praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. Ponadto zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji (do 12 kW). Producent twierdzi, że taka kombinacja pozwala zaoszczędzić 0,7 litra paliwa na 100 km w realnych warunkach jazdy.

Audi A8 Audi

Audi planuje też wprowadzić A8 L e-tron quattro z napędem hybrydowym typu plug-in. W tym modelu jednostka 3.0 TFSI i silnik elektryczny wspólnie generują moc systemową 449 KM i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię wystarczającą na około 50 km jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.

Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią 2017 roku.