Warszawa zyska nowy most przez Wisłę. Przeprawa pieszo-rowerowa będzie miała ok. 500 m długości. Jak wskazują przedstawiciele ratusza szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
– Most pieszo-rowerowy przez Wisłę coraz bliżej. Właśnie otworzyliśmy oferty. Jest ich 5, a 4 z nich mieszczą się w kosztorysie. Teraz czas na ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej z nich. Działamy – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski.
Przedstawiciele każdego z podmiotów zainteresowanych budową mostu musieli wziąć wcześniej udział w wizji lokalnej w terenie, aby dokładnie obejrzeć miejsca, które połączy przyszła przeprawa.
Finalnie oferty złożyło 5 firm:
- Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł brutto),
- Budimex (120 mln 961 tys. zł brutto),
- Strabag (134 mln 613 tys. zł brutto),
- Intop Warszawa (89 mln 975 tys. zł brutto)
- konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto).
Już rozpoczęto ich analizę. Wyłoniony wykonawca będzie miał 118 tygodni na realizację zadania, co oznacza, że piesi i rowerzyści będą mogli skorzystać z nowego mostu najpóźniej w 2024 r.
Nowy most przez Wisłę - założenia projektu
Przeprawa pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei. Zdaniem ZDM most przybliży Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
Nowa konstrukcja będzie miała 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Nowy most przez Wisłę - jednopoziomowa konstrukcja
Projekt przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Zgodnie z jego założeniami, most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru. Zamiast kortenu, czyli stali trudnordzewiejącej, most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą wilgotność nad rzeką.