Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) została wyprodukowana Chinach, specjalnie na potrzeby realizacji tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. W czerwcu odbyły się odbiory i testy, następnie rozmontowano ją do transportu. Tarcza wyruszyła w rejs do Polski północną drogą morską, przez cieśninę Beringa, opływając północne brzegi Rosji. Pokonała niemal 20 tys. km. Teraz gigantyczne urządzenie jest rozładowywane i w ciągu najbliższych miesięcy zostanie zmontowane w komorze startowej, a następnie ruszą próby.

Reklama
Maszyna drążąca tunel drogowy już w Świnoujściu / Materiały prasowe

Maszyna ma 101 m długości, waży 2740 ton, a średnica wiercenia to ok. 13,5 m. Rozłożona na niemal 130 elementów zajmuje 10 tys. m3. Urządzenie będzie przewiercało się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.

Rozładunek maszyny drążącej TBM na terenie budowy w Świnoujściu / PAP / Marcin Bielecki

Budowa komory startowej na wyspie Uznam o długości 120 m i szerokości 20 m jest już mocno zaawansowana. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Do tej pory roboty obejmowały między innymi wykonanie ścian szczelinowych na głębokość 50 m. Trwają również prace po stronie wyspy Wolin, gdzie budowana jest komora odbiorcza maszyny TBM. Działa już zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu.

Rozładunek maszyny drążącej TBM na terenie budowy w Świnoujściu / PAP / Marcin Bielecki
Teren budowy w Świnoujściu - wytwórnia prefabrykatów służących do budowy tunelu / PAP / Marcin Bielecki
Teren budowy w Świnoujściu - wytwórnia prefabrykatów służących do budowy tunelu / PAP / Marcin Bielecki
Budowa komory startowej na wyspie Uznam / Materiały prasowe
Tarcza wyruszyła w rejs do Polski północną drogą morską, przez cieśninę Beringa, opływając północne brzegi Rosji / Materiały prasowe

Tunel, jakiego nie było

Całkowita długość inwestycji to 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Rozpoczęcie drążenia tunelu zaplanowano na marzec 2021 r., a prace mają zakończyć się we wrześniu 2022 r.

Reklama
Teren budowy w Świnoujściu - komora startowa / PAP / Marcin Bielecki

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe. Po wybudowaniu tunelu znikną kolejki do tych przepraw.

Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu Świnoujście podpisało z konsorcjum, które wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł.

Rozładunek maszyny drążącej TBM na terenie budowy w Świnoujściu / PAP / Marcin Bielecki
Rozładunek maszyny drążącej TBM na terenie budowy w Świnoujściu / PAP / Marcin Bielecki