Toyota Katowice-Castrol to team off-roadowy, który zadebiutował na przełomie czerwca i lipca w 16. edycji Rajdu Drezno-Wrocław. To jeden z najtrudniejszych rajdów terenowych w Europie. O trudności rajdu świadczy fakt, że z ponad 500 załóg - w tym 315 samochodowych - które stanęły na starcie, tylko połowa dojechała do mety. Pomiędzy zwycięzcami a setną załogą na mecie było aż 70 godzin różnicy!
W zespołowej Toyocie Land Cruiser 80 dwukrotnie podczas rajdu w warunkach polowych wymieniano przedni most. Mimo tych utrudnień Team Toyota Katowice-Castrol spisał się znakomicie i w klasyfikacji zespołowej zajął drugą lokatę ustępując jedynie ubiegłorocznym zwycięzcom.
Debiutująca 150-tka
W niemiecko-polskim rajdzie zespół wystawił dwa samochody. Zbudowaną przed trzema laty Toyotę Land Cruiser 80 oraz, po raz pierwszy w rajdach off-roadowych, Toyotę Land Cruiser 150, która w wersji cywilnej w kraju zadebiutowała na przełomie marca i kwietnia tego roku. Budowany od podstaw od stycznia LC 150 jest także prawdopodobnie pierwszą przygotowaną do startów off-roadowych wersją tego samochodu. Podczas Rajdu Drezno-Wrocław samochód wzbudzał zainteresowanie nie tylko z powodu świetnych właściwości jezdnych, ale także swojego atrakcyjnego wyglądu, który wyróżniał się na tle pozostałych aut.
Rok w kilka miesięcy
W przeliczeniu pracy dwóch osób na roboczogodziny, zbudowanie takiego samochodu zajęłoby około roku czasu. Nad LC 150 pracował sztab ludzi, dzięki czemu sztuka ta się udała w ciągu kilku miesięcy. Off-roadowy Land Cruiser ma niewiele wspólnego ze swoją seryjną wersją. Zbudowano go od podstaw zmieniając w stosunku do oryginału: zawieszenie, system chłodzenia, mosty, nawet ramę pojazdu, która pochodzi z… Toyoty Hilux. To na niej zamontowano samodzielnie skonstruowaną klatkę oraz konstrukcję nadwozia, którego przednia część - drzwi, lampy czy zderzaki można spotkać w seryjnym Land Cruiserze 150. W sumie do zbudowania pojazdu użyto części z siedemnastu różnych modeli Toyoty! Klamki zewnętrzne pochodzą np. z Toyoty Yaris.
W zgodzie z przepisami
Samochody zespołu są zarejestrowane i dopuszczone do ruchu kołowego, co niesie za sobą pewnie ograniczenia - na przykład nie można w nieskończoność zwiększać prześwitu i podnosić nadwozia.
Trzeba znaleźć złoty środek, optymalne ustawienie, które sprawi, że samochód będzie uniwersalny. Wymaga tego specyfika rajdów off-roadowych – po szybkim przejeździe na suchej i równej nawierzchni chwilę później trzeba przebrnąć przez błoto, albo wodę, która wlewa się kabiny. Jak pokazują wyniki z Rajdu Drezno-Wrocław te ustawienia udało się dobrać optymalnie. Pod maską LC 150 znalazł się benzynowy silnik V8 osiągający moc ok. 300 KM.
A zaczęło się od…
W budowie LC 150 na sezon 2010 pomagał Kamil Nowak (w Rajdzie Drezno-Wrocław pilot LC 80), który w kolejnych rajdach wraz z Dominikiem Bugajskim zasiądzie już w większym LC 150. To według jego koncepcji zbudowano m.in. całość układu napędowego pojazdu. Co ciekawe, Kamil Nowak zawodowo zajmuje się… doradztwem rolniczym i jak sam podkreśla off-road to od 6 lat jego ogromna pasja i hobby. To one oraz idące za nimi doświadczenie odgrywają w off-roadzie najważniejszą rolę.
"Przygotowanie fizyczne nie jest tak bardzo ważne. Kierowcy niejednokrotnie nie widzą przed sobą drogi i muszą całkowicie zaufać trasie wytyczonej przez pilota. Ten z kolei nie raz widząc przed sobą wodę musi wejść do niej po pas, by sprawdzić jakie jest podłoże i czy samochód przejedzie po nim bezpiecznie. W odróżnieniu od rajdów samochodowych, w off-roadzie może być kilka możliwości przejazdu etapu. To do pilota z reguły należy wybór trasy, stąd doświadczenie jest bardzo istotne." – mówi Kamil Nowak, pilot LC 80 i LC 150.
Najbliższe wyzwania
Już w dniach 27-28 sierpnia na terenie "Ajski" w Świętochłowicach odbędą się Śląskie Mistrzostwa Off-Road. Dla załogi Toyota Katowice-Castrol będzie to okazja, by zaprezentować się w swoim regionie. Kilkanaście dni później Land Cruiser 150 walczyć będzie w podobnym charakterystyką do Rajdu Drezno-Wrocław Rajdzie Transgothica 2010 rozgrywanym na początku września na terenie Kujaw i Pomorza.
Dane techniczne Toyoty Land Cruiser 150 zespołu Toyota Katowice-Castrol:
Silnik: Toyota 4,0l V8 o mocy ok. 300 KM
Skrzynia biegów: z Toyoty Land Cruiser
Reduktor: z Toyoty Land Cruiser
Wały napędowe: wykonane na zamówienie, tylny z podwójnym krzyżakiem
Zawieszenie przednie: wahacze pchane i drążek Panharda
Zawieszenie tylne: wahacze ciągnione i sierżant
Zestaw amortyzatorów: Coil Over FOX Racing 2,5 cala o max skoku 40cm. W skład zestawu wchodzi zintegrowany amortyzator i komplet 2 sprężyn, których napięcie można regulować. Dodatkowo amortyzator wyposażony jest w zewnętrzny zbiornik gazu, co ogranicza jego przegrzewanie się w czasie intensywnej pracy.
Opony: Simex w rozmiarze 36x12,5 R16