Saab pokazuje całą gamę biopower. Obok siebie stoją 9-3 kabrio, sportsedan i sportkombi napędzane bioetanolem E85 (85 proc. bioetanolu i 15 proc. benzyny; 104 oktany). Bardzo ciekawym zjawiskiem jest biały prototyp BioPower 100 zbudowany na bazie 9-5 sportkombi - kiedy w jego obwodach popłynie krystalicznie czysty bioetanol E100 (spirytus), powstanie towarowa rakieta. 300 koni i 400 Nm momentu obrotowego połykają pierwszą "setkę" w 6,6 sekundy.

Ford także zapowiada silnik na bioetanol. Podobno już w 2008 roku dostaniemy mondeo flexifuel. Samochód będzie tankować E85 - mieszankę benzyny z alkoholem.

Mercedes ma trochę inną wizję ekologii, to prototypowy vision C220 bluetec. Pod maską ma supernowoczesny turbodiesel, którego spaliny mają być czyste jak łza i spełniać najostrzejsze normy emisji. Takie z 2015 roku! Specjalna, czysta technologia, którą Mercedes chce wyznaczać drogę dla przyszych silników wysokoprężnych. Dzięki niej auta spełnią wyśrubowaną normę emisji spalin euro VI. Współczesne diesle spełniają euro IV.

Toyota i Lexus, które słyną z ogromnego doświadczenia z napędem dwusilnikowym, chwalą się hybrydowymi pomysłami na megaluksus i sport w wydaniu ekologicznym. Lexus błyszczy limuzyną LS 600h, a Toyota bryluje rasowym sportowcem w postaci FT-HS - podobno taka ma być supra przyszłości.

Toyota hybrid X to pomysł Japończyków na zmianę stylu. Zapewne tak będzie wyglądać kolejna generacja benzynowo-elektrycznego priusa. Ciekawostką jest to, że w prototypie zastosowano technikę drive-by-wire - nie ma w nim mechanicznych połączeń pomiędzy kierownicą a kołami. Skręcanie jest możliwe dzięki komputerowi i impulsom elektrycznym.

Honda pokazuje mały, supersportowy model studyjny, dwunapędowy - small hybrid sport koncept. Futurystyczne coupe o niezwykle energetycznej budowie ma pod karoserią technologię hybrydową. Dzięki temu samochód ma być szybki i bardzo ekologiczny. Poza tym u Hondy stoi futurystyczna limuzyna FCX z ogniwami paliwowymi.

Na stoisku Kii najpiękniejsza hostessa wcale nie stoi przy nowym kombi cee'd sporty wagon ani nawet przy biało-czekoladowym koncepcie ex_cee'd cabrio. Zmysłowa dziewczyna pręży się przy hybrydowym… rio z zielonym listkiem na drzwiach.











Reklama

Rinspeed eXasis to szwajcarski przezroczysty prototyp na bioetanol. Dwucylindrowy i turbodoładowany motorek (0,75 l) popija E85 - dzięki temu daje aż 150 ekologicznych koni. Sześciobiegowa skrzynia pozwala przyspieszyć do 100 km/h w 4.8 s, prędkość maksymalna - 210 km/h. Dzieląc masę 750 kg przez moc, wychodzi, że na jednego mechanicznego rumaka przypada zaledwie 5 kg auta - podobną relację mocy do wagi oferuje np. porsche!

Tu znajdziecie specjalny serwis "Auto Świata" poświęcony Genewie. Polecamy!