Tak gigantyczne ciężarówki wywiozły samolot z floty prezydenta Kaczyńskiego. ZDJĘCIA z operacji
1 Transportowany ciężarówkami Jak-40 o numerze bocznym 048 to maszyna w wersji VIP przystosowana do przewozu 15 pasażerów. Jego eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Od tego czasu przeszedł 5 remontów. Odrzutowiec ma na swoim koncie 8897 godzin i 18 minut spędzonych w powietrzu oraz ponad 10 tys. lądowań...
IVECO
2 Maszyna obsługiwała loty VIP-ów, jej wnętrze podzielone jest na dwa sektory: salonkę dla pięciu osób i przedział pasażerski dla dziesięciu.
Agencji Mienia Wojskowego
3
Samolot wyposażony jest w trzy silniki Iwczenko Al-25 i silnik rozruchowy typ Al-9 oraz dodatkowe urządzenia radionawigacyjne.
Po wycofaniu z eksploatacji Jak-40, numer boczny 048, został wystawiony na licytację przez Agencję Mienia Wojskowego razem z pakietem części zamiennych. Cena?
IVECO
4 Początkowo cenę wywoławczą Jaka-40 ustalono na 2,5 mln złotych. Za zestaw części, na który składało się 341 pozycji (m.in. anteny, filtry hydrauliczne, narzędzia do obsługi podwozia, silniki lotnicze AI-25) trzeba było zaoferować minimum 8 mln 650 tys. zł. Po trzech przetargach i braku zainteresowanych samolot wyceniono na 999 tys. zł, a za pakiet części trzeba było zapłacić 2 mln 175 tys. zł...
IVECO
5 Ostatecznie odrzutowiec użytkowany wcześniej przez 36. specpułk nie znalazł kupca i został przekazany do Katedry Awioniki i Systemów Sterowania dęblińskiej szkoły lotniczej. Ma służyć jako pomoc dydaktyczna. Transportem jaka-40 z Mińska Mazowieckiego do Dęblina zajęły się trzy gigantyczne ciągniki IVECO - dwa trzyosiowe i jeden dwuosiowy.
Agencji Mienia Wojskowego
6 Trzyosiowe stralisy o mocy 500 i 450 KM do transportu Jaka-40 zostały spięte w zestawy z włoskimi naczepami specjalistycznymi Cometto. Do transportu kadłuba (długość 20,36 m) wykorzystano dwuosiową, trzykrotnie wydłużaną naczepę typu tiefbett, natomiast do transportu skrzydeł (długość/rozpiętość 25 m) - pięcioosiową naczepę tele-semi.
IVECO
7 Dwuosiowy Stralis Hi-Way pracował z trzyosiową naczepą Kassbohrer, na którą załadowano mniejsze elementy - tylny statecznik poziomy, osłony zewnętrzne samolotu i inne elementy.
IVECO
8 Ciężarówki transportujące samolot z Mińska Mazowieckiego do Dęblina (110 km) jechały kilka godzin. Wielokrotnie dłużej trwał demontaż i późniejszy montaż maszyny na miejscu. Cała operacja zajęła blisko miesiąc.
IVECO
9
Agencji Mienia Wojskowego
10
IVECO
11
Agencji Mienia Wojskowego
12
IVECO
13
Agencji Mienia Wojskowego
14
Agencji Mienia Wojskowego
15
Agencji Mienia Wojskowego
16
Agencji Mienia Wojskowego
17
IVECO
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję