BMW Art Car po raz pierwszy w Polsce! Wystawa kolekcji szalonych aut. ZDJĘCIA
1 Kolekcja BMW Art Car obejmuje wyjątkowe kreacje modeli BMW autorstwa światowej sławy artystów. Inspiratorem jej powstania był francuski kierowca wyścigowy Hervé Poulain oraz dyrektor BMW Motorsport Jochen Neerpasch. W 1975 roku Poulain zwrócił się do przyjaciela, amerykańskiego artysty Alexandra Caldera, aby ten pomalował jego auto wyścigowe BMW 3.0 CSL. Kreacja Caldera miała uzyskać efekt odzwierciedlenia ruchu i dynamiki. To pierwsze artystyczne BMW będzie jednym z sześciu prezentowanych podczas wystawy w CSW. Oto szalone BMW na zdjęciach prosto z w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
PAP / Leszek Szymaski
2 BMW M1 pomalowane przez Andiego Warhola. To dzieło sztuki na czterech kołach wyjechało na tor wyścigowy po raz pierwszy i ostatni w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1979 roku. Silnik rzędowy, 6-cylindrowy o pojemności 3,5 l produkował 470 KM. Auto rozpędzało się maksymalnie 307 km/h. Zaprojektowane przez Warhola BMW M1 wystartowało z numerem 76, a jego kierowcami byli Niemiec Manfred Winkelhock oraz Francuzi Hervé Poulain i Marcel Mignot. Ukończyli wyścig na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej i drugim w swojej klasie.
PAP / Leszek Szymaski
3 BMW M1 - to dinozaur zbudowany razem ze specami z Lamborghini. Od 10 lipca 1978 roku do 13 lutego 1981 roku powstało 455 sztuk M1 - 399 w wydaniu na zwykłą drogę i 56 w wersji wyścigowej. Samochód drogowy rozpędzała centralnie umieszczona rzędowa szóstka 3.5 l - dokładnie 277 KM na tylnej osi. Zaś najszybszy, najmocniejszy wariant wyścigowy miał 850 koni mocy z turbodoładowanej jednostki. BMW nie sprzedało jednak wystarczającej liczby aut cywilnych, by sprostać zmianom w międzynarodowych regulaminach sportu samochodowego. Bawarski producent nie uzyskał homologacji M1 w Grupie 5.
BMW
4 Na szczęście szefowie w Monachium mieli głowę na karku i zdecydowali o powołaniu własnej serii wyścigowej - Procar. Dedykowanej tylko dla M1. Samochody były identyczne, przygotowane przez zespół fabryczny. Wyścigi BMW M1 rozgrywano przed Grand Prix Formuły 1. Pięć pierwszych miejsc do rywalizacji w Procar było zarezerwowanych dla pierwszej piątki kierowców z kwalifikacji F1. W M1 ścigali się Nicki Lauda, Nelson Piquet.
BMW
5 BMW 320i, samochód wyścigowy grupy 5. Silnik rzędowy, 4-cylindrowy o pojemność 2 l produkował 300 KM. Prędkość maksymalna - 257 km/h. Art Car projektu Roya Lichtensteina miał aż dwie premiery: jako dzieło sztuki został zaprezentowany w Centrum Pompidou w Paryżu, z kolei jako samochód wyścigowy wziął udział w wyścigu 24h Le Mans w czerwcu 1977 roku. Samochód prowadzili Francuzi Hervé Poulain i Marcel Mignot. Auto z numerem 50 wygrało w swojej klasie i zdobyło dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
PAP / Leszek Szymaski
6 BMW 320i, samochód wyścigowy grupy 5. Silnik rzędowy, 4-cylindrowy o pojemność 2 l produkował 300 KM. Prędkość maksymalna - 257 km/h. Art Car projektu Roya Lichtensteina miał aż dwie premiery: jako dzieło sztuki został zaprezentowany w Centrum Pompidou w Paryżu, z kolei jako samochód wyścigowy wziął udział w wyścigu 24h Le Mans w czerwcu 1977 roku. Samochód prowadzili Francuzi Hervé Poulain i Marcel Mignot. Auto z numerem 50 wygrało w swojej klasie i zdobyło dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
PAP / Leszek Szymaski
7 BMW M3 GT2 - silnik widlasty, 8-cylindrowy o pojemności 4 l. Moc - 500 KM. Prędkość maksymalna - 300 km/h. Po premierze 2 czerwca 2010 roku w paryskim Centrum Pompidou już 12 czerwca tego samego roku Art Car Jeffa Koonsa wziął udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Zaprojektowany przez artystę samochód prowadzili Andy Priaulx (Wielka Brytania), Dirk Müller (Niemcy) i Dirk Werner (Niemcy). Auto było faworytem kibiców. Samochód z numerem 79 - w hołdzie dla Art Cara Andy’ego Warhola z roku 1979 – musiał się zmagać z ogromnymi problemami technicznymi, w efekcie czego załoga wycofała się po zaledwie 5 godzinach wyścigu.
PAP / Leszek Szymaski
8 BMW M3 GT2 - silnik widlasty, 8-cylindrowy o pojemności 4 l. Moc - 500 KM. Prędkość maksymalna - 300 km/h. Po premierze 2 czerwca 2010 roku w paryskim Centrum Pompidou już 12 czerwca tego samego roku Art Car Jeffa Koonsa wziął udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Zaprojektowany przez artystę samochód prowadzili Andy Priaulx (Wielka Brytania), Dirk Müller (Niemcy) i Dirk Werner (Niemcy). Auto było faworytem kibiców. Samochód z numerem 79 - w hołdzie dla Art Cara Andy’ego Warhola z roku 1979 – musiał się zmagać z ogromnymi problemami technicznymi, w efekcie czego załoga wycofała się po zaledwie 5 godzinach wyścigu.
PAP / Leszek Szymaski
9 BMW M3 GT2 - silnik widlasty, 8-cylindrowy o pojemności 4 l. Moc - 500 KM. Prędkość maksymalna - 300 km/h. Po premierze 2 czerwca 2010 roku w paryskim Centrum Pompidou już 12 czerwca tego samego roku Art Car Jeffa Koonsa wziął udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Zaprojektowany przez artystę samochód prowadzili Andy Priaulx (Wielka Brytania), Dirk Müller (Niemcy) i Dirk Werner (Niemcy). Auto było faworytem kibiców. Samochód z numerem 79 - w hołdzie dla Art Cara Andy’ego Warhola z roku 1979 – musiał się zmagać z ogromnymi problemami technicznymi, w efekcie czego załoga wycofała się po zaledwie 5 godzinach wyścigu.
BMW
10 BMW V12 LMR - silnik widlasty, 12-cylindrowy, pojemność skokowa 6.0 l. Moc – 580 KM. Prędkość maksymalna - 340 km/h. Na początku maja 1999 roku Art Car Jenny Holzer wziął udział we wstępnych kwalifikacjach do 24h Le Mans, ale w samym wyścigu nie wystartował. Inny model BMW V12 LMR, prowadzony przez Joachima Winkelhocka (Niemcy), Pierluigiego Martiniego (Włochy) i Yannicka Dalmasa (Francja), zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej.
PAP / Leszek Szymaski
11 BMW V12 LMR - silnik widlasty, 12-cylindrowy, pojemność skokowa 6.0 l. Moc – 580 KM. Prędkość maksymalna - 340 km/h. Na początku maja 1999 roku Art Car Jenny Holzer wziął udział we wstępnych kwalifikacjach do 24h Le Mans, ale w samym wyścigu nie wystartował. Inny model BMW V12 LMR, prowadzony przez Joachima Winkelhocka (Niemcy), Pierluigiego Martiniego (Włochy) i Yannicka Dalmasa (Francja), zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej.
PAP / Leszek Szymaski
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję