Okazał się znacznie większym hitem niż... maluch! Wybrało go 30 mln ludzi
1 W Bielsku-Białej od czerwca 1973 roku powstaje z włoskich części fiat 126p. Rok później w Niemczech w Wolfsburgu zaczyna się historia z zupełnie innej bajki - Volkswagen rusza z produkcją golfa. Nikt wówczas raczej nie podejrzewał, że na przestrzeni 39 lat golf, wraz z wersjami cabriolet i variant, stanie się jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie, jakie kiedykolwiek były produkowane! Co więcej, kiedy Polacy z łezką w oku wspominają malucha a rządzący nie mają pomysłu na FSO, Niemcy odcinają kolejne kupony - oto w fabryce w Wolfsburgu świętują historyczne wydarzenie...
Volkswagen
2 Pierwszy seryjny golf zjechał z taśm produkcyjnych w Wolfsburgu w marcu 1974 roku i w maju pojawił się u dilerów Volkswagena. Tam, gdzie przez dziesięciolecia dominował garbus z umieszczonym z tyłu silnikiem i napędem na tylną oś, rozpoczęła się ostatecznie nowa epoka - epoka montowanego poprzecznie z przodu silnika i napędu na przednie koła. Koncepcję tę wprowadził krótko wcześniej scirocco i - jako pierwszy Volkswagen z napędem na przednią oś po przejętym od NSU modelu K70 - zaprezentowany w 1973 roku passat. Wraz z golfem na technologię tę przestawiła się także najbardziej wolumenowa klasa samochodów.
Volkswagen
3 Zaprojektowany przez Giorgio Giurgiaro golf I był następcą legendarnego, sprzedanego w ponad 21,5 milionach egzemplarzy garbusa. Spodziewano się po nim, że będzie kontynuował historię najpopularniejszego wówczas samochodu na świecie. Wiosną 1974 roku nikt nie mógł być jednak pewien, że nowemu modelowi uda się ta sztuka. Pomysł inżynierów Volkswagena spodobał się na tyle, że już październiku 1976 roku sprzedany został milionowy golf.
Volkswagen
4 Pierwszy golf GTI pojawił się w 1976 roku. Golf D wyposażony w wolnossący diesel debiutował w 1976 roku. W 1982 wjechał golf GTD (turbodiesel), który wprowadziły silnik wysokoprężny do segmentu samochodów kompaktowych. W 1979 roku narodził się golf cabriolet – wtedy najczęściej kupowany samochód z otwartym nadwoziem na świecie. Pierwsza generacja golfa wraz ze wszystkimi wariantami, jak kabriolet czy opierająca się na tej samej bazie jetta, została sprzedana na wszystkich kontynentach w liczbie 6,72 milionów sztuk.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
5 Drugi Golf to samochód, którym uczyła się jeździć generacja „baby boom”, dzisiaj już prawie 50-latków. Już jego poprzednik był ulubionym autem instruktorów nauki jazdy i kursantów, lecz to nowy golf pozostał w pamięci osób zdobywających wtedy prawo jazdy. Od sierpnia 1983 roku nie musieli oni siedzieć już tak blisko instruktora, jak w poprzednim modelu, o czym świadczy informacja z 1983 roku: "Rozstaw osi wzrósł o 75 mm, rozstaw kół o 23 mm z przodu i 50 mm z tyłu. Długość całkowita zwiększyła się o 170 mm (3,99 m), szerokość o 55 mm (1,42 m)… Odległość mierzona od płaszczyzny pedału gazu do oparcia tylnej kanapy wydłużyła się o 37 mm do 1.837 mm, szerokość na wysokości łokci z przodu zwiększona została o 92 mm, a z tyłu o 112 mm, w wersji pięciodrzwiowej nawet o 120 mm."
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
6 Trzeba również wspomnieć, że golf wprowadził do klasy kompaktowej regulowany katalizator (1984), ABS (1986) i wspomaganie układu kierowniczego i po raz pierwszy także napęd na wszystkie koła (syncro, 1986). I już w 1989 roku - przed 23 laty - Volkswagen zaprezentował prototyp golfa z napędem elektrycznym i kolejny prototyp z napędem hybrydowym. W czerwcu 1988 roku - 14 lat po debiucie - golf przekroczył magiczną granicę produkcji 10 milionów egzemplarzy. W 1991 roku, po 6,41 miliona wyprodukowanych egzemplarzy, druga generacja golfa ustąpiła miejsca swojemu następcy...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
7 Trzecia generacja volkswagena golfa pojawiła się w sierpniu 1991 roku. Z jednej strony golf III był pierwszym z serii, który od 1992 był dostępny z czołowymi poduszkami powietrznymi, z drugiej strony postęp w dziedzinie konstrukcji karoserii znacznie poprawił jej właściwości w przypadku zderzenia. Jednak z golfem III związane są inne ważne Wydarzenia w życiu tego modelu…
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
8 Pod karoserią golfa zadebiutował pierwszy silnik sześciocylindrowy (VR6), legendarny system z automatycznym sprzęgłem i funkcją Start-Stop wykorzystujący siłę bezwładności i tempomat, pierwszy katalizator oksydacyjny dla silników wysokoprężnych (1991), pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI 1993 i SDI 1995) oraz pierwsze boczne poduszki powietrzne (1996). Również w 1996 roku, od września, wszystkie golfy posiadały seryjny ABS. W 1993 roku Volkswagen zaprezentował na bazie trzeciej generacji nowy kabriolet, nowy napęd na wszystkie koła (syncro II) oraz pierwszego varianta (kombi) w tej serii modeli. Rok później, w maju 1994 roku, Volkswagen świętował opuszczenie taśmy produkcyjnej przez 15-milionowego golfa. W 1997 roku, po wyprodukowaniu 4,96 milionów sztuk, zakończyła się produkcja trzeciej generacji...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
9 Golf IV - hit wśród samochodów używanych w Polsce - dziś uznawany jest przez specjalistów od designu za ikonę stylu i drogowskaz dla całej serii. W czwartej generacji niemieckiego kompaktu debiutował system stabilizacji toru jazdy ESC (1998) i asystent hamulców. W 1998 roku Volkswagen zaprezentował również pierwszego golfa z napędem na wszystkie koła i sprzęgłem typu Haldex - golfa 4MOTION. Rok później ESC należało w Niemczech do wyposażenia seryjnego. W tym samym roku zadebiutował pierwszy golf z 6-biegową skrzynią biegów...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
10 W 2001 roku pojawił się uznawany dzisiaj już za klasyka golf GTI 132 kW (z okazji 25-tych urodzin GTI), w 2002 roku pierwszy golf z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI) oraz seryjne kurtyny powietrzne. Również w 2002 roku Volkswagen przedstawił najbardziej sportowego golfa tamtych czasów: R32 rozwijającego prędkość 250 km/h. Czwarta generacja kompaktowego VW była pierwszym golfem z całkowicie ocynkowanym nadwoziem, dostępnym z systemem nawigacji i reflektorami ksenonowymi. W 2003 roku najwyższy model tej serii został wyposażony w przekładnię dwusprzęgłową (DSG). W tym samym roku golf IV, wyprodukowany w 4,92 miliona egzemplarzy, zwolnił miejsce na taśmach produkcyjnych dla golfa V...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
11 Piąta generacja kompaktu z Wolfsburga - po raz pierwszy golf był dostępny na życzenie z bocznymi poduszkami powietrznymi z tyłu. Razem z sześcioma seryjnymi poduszkami (czołowe, boczne z przodu i kurtyny powietrzne) samochód był wyposażony w osiem poduszek. Karoseria była spawana laserowo m.in. dlatego sztywność skrętna nadwozia poprawiła się o 35 procent...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
12 W wyposażeniu golfa V pojawiła się nowa, czterowahaczowa oś tylna i nowa, 7-biegowa przekładnia DSG, reflektory bi-ksenonowe, czujnik deszczu i panoramiczny rozsuwany dach oraz pierwszy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem w golfie GTI (2004), a także pierwszy na świecie twincharger (TSI, 2006) z doładowaniem turbosprężarką i kompresorem. W 2006 roku zadebiutował golf plus, w 2007 roku - crossgolf, nowy variant i golf BlueMotion, który wtedy ze średnim zużyciem paliwa 4,5 l/100 km nie miał sobie równych w tej klasie aut. Gdy w 2008 roku zaprezentowany został golf VI, z taśm produkcyjnych zjechało już 3,27 miliona egzemplarzy generacji V we wszystkich wersjach...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
13 W ciągu zaledwie czterech lat na bazie zaprezentowanej w 2008 roku szóstej generacji wyprodukowanych zostało do końca lipca 2012 roku kolejnych 2,85 miliona golfów. Samochód zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Do wyposażenia seryjnego dołączyła kolejna poduszka powietrzna: poduszka chroniąca kolana...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
14 Coraz więcej silników TSI oraz przejście turbodiesli (TDI) z pompowtryskiwaczy na system Common Rail. Golf BlueMotion - średnie zużycie paliwa 3,8 litra na setkę. Nowe systemy wspierające kierowcę - automatyczne sterowanie światłami Light Assist, ParkAssist, asystent podjazdu oraz technologie takie jak elektroniczna regulacja zawieszenia DCC. Golf VI został wybrany „World Car of the Year” roku 2009. Golf oferowany był także z takimi rozwiązaniami, jak system Start-Stop i tryb rekuperacji, funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów i diodowe światła tylne.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
15 To samochód z zupełnie innej bajki! Siódma generacja golfa zdobyła tytuł "World Car of the Year 2013". Jury uzasadniając swój werdykt wyjaśniło: "Golf ma dokładnie taką wielkość, jaką powinien mieć - jest przestronny, praktyczny i wygodny. Ma świeżą, nowoczesną stylistykę, nową paletę silników i wzbudzającą podziw listę wyposażenia seryjnego i dodatkowego oraz systemów poprawiających bezpieczeństwo. Jeżeli istnieje samochód "dla każdego", to jest nim właśnie golf."
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
16 Każdy golf siódmej generacji wyposażony jest między innymi w siedem poduszek powietrznych i Electronic Stability Control (ESC). Dodatkowe elementy wyposażenia seryjnego golfa trendline, których nie było w poprzedniej wersji, to między innymi system radiowy z 5-calowym ekranem dotykowym TFT, króciec wlewu paliwa z zabezpieczeniem przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym), podwójna podłoga bagażnika, ECO-HMI (informacje i wskazówki komputera pokładowego dotyczące zużycia paliwa), hamulec wielokolizyjny, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, wskaźnik ciśnienia w oponach, tryb rekuperacji i system Start-Stop. Klimatyzacja jest montowana seryjnie...
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
17 Golf siódmej generacji zdobył też tytuł Samochodu Roku 2013 (COTY 2013). Najnowsza generacja kompaktowego Volkswagena dostępna jest na rynku od jesieni 2012 roku. W Polsce najtańszy nowy golf 1.2 TSI trendline o mocy 85 KM kosztuje 60 590 zł.
dziennik.pl / Mateusz Szymański
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję