Zobacz samochód, który uratował Skodę przed losem FSO. Favorit ma 25 lat
1 Samochód ten zadebiutował podczas 29. międzynarodowych targów przemysłowych w Brnie w 1987 roku
Skoda
2 Jak wspominają inżynierowie Skody wówczas ten samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego (silnik z tyłu, napęd na koła tylne, bagażnik pod przednią klapą), jak na tamte czasy był oryginalny i reprezentował wysoki poziom pod względem ergonomii
Skoda
3 Skoda S781 favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla
Skoda
4 Kiedy prowadzenie tego projektu przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu
Skoda
5 O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały Skodę 28 mln koron czeskich
Skoda
6 Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.
Skoda
7 Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną
Skoda
8 Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, skoda favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów – była przestronna, praktyczna i tańsza od rywali.
Skoda
9 Favoritka pomogła Skodzie przetrwać ówczesne zmiany ustrojowe. To właśnie model favorit był magnesem, który przyciągnął do czeskiej marki Volkswagena
Skoda
10 Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet Motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model
Skoda
11 Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mlada Boleslav. W 1993 roku jednostki napędowe skody favorit zostały zmodernizowane - pojawił się w nich jednopunktowy wtrysk benzyny - to dzięki porozumieniu z Volkswagenem. Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu favorit i 219 254 szt. modelu forman (wersja kombi). I pomyśleć, że Volkswagen kiedyś interesował się FSO…
Skoda
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję