Lexus trzęsie rynkiem. Hybrydy i SUV-y sprzedają się na pniu

Lexus w 2025 rok wjeżdża z 15 proc. wzrostem sprzedaży w Europie. W pierwszym kwartale kierowcy kupili 22 096 samochodów tej japońskiej marki, a jej udział w rynku wzrósł do 2,6 proc. Przy czym aż 95 proc. osób wybrało napędy hybrydowe lub w 100 proc. elektryczne. W Europie Zachodniej (łącznie z Polską) Lexus sprzedaje już wyłącznie modele zelektryfikowane.

Reklama

Koniem pociągowym biznesu Japończyków na Starym Kontynencie są crossovery i SUV-y. Najpopularniejszym modelem jest NX – sprzedało się już ponad 7800 sztuk tego auta. Zanosi się jednak na zmianę warty w rodzinie – najmłodszy i najmniejszy w gamie hybrydowy Lexus LBX wyrasta na nowego lidera. Po pierwszym kwartale LBX to drugi najpopularniejszy model firmy w Europie. Z wynikiem rejestracji na poziomie prawie 7400 egzemplarzy wydatnie przyczynił się do wzrostu Lexusa w UE. W Polsce LBX jest pierwszym wyborem w segmencie B-SUV Premium z udziałem ponad 67 proc. Ten najtańszy Lexus również nad Wisłą jest drugim najchętniej wybieranym autem producenta. Skąd takie wzięcie?

Lexus LBX hitem w Polsce. Ile ma wspólnego z Toyotą Yaris?

Reklama

Nowy Lexus LBX pod względem stylistycznym podąża śladem największego RX-a. Na 18-calowych obręczach i z sylwetką przyczajoną na asfaltem sprawia wrażenie solidnego towarzysza podróży. Technicznym bliźniakiem nowości Lexusa jest Toyota Yaris Cross – oba modele wykorzystują platformę GA-B. Jednak na potrzeby LBX-a inżynierowie zwiększyli rozstaw osi oraz kół, stąd nowy model urósł do prawie 4,2 m długości, a wszerz przybyło aż o 6 cm (1,83 cm). Dodatkowe centymetry przełożyły się na sportowe proporcje z kabiną przesuniętą do tyłu i bardziej pakowne wnętrze.

Lexus LBX / Lexus / MACIEJ LUBCZYNSKI

LBX podkrada wyposażenie z droższych modeli. Jak wygląda wnętrze?

Dotykasz nieruchomej klamki z sensorem i drzwi lekko odskakują jak w RX, NX czy elektrycznym RZ. Wnętrze sportowo nastawionej wersji Cool wita uściskiem głębiej profilowanego fotela z tapicerką z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry. Od pierwszej chwili czuć różnicę po obcowaniu z mniej wymuskaną, tańszą odmianą Relax. Nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy na nierównościach. Ciężko doszukać się pójścia na skróty kosztem solidności wykonania. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym – niczym w droższych sportowych samochodach, co jest miłym gestem ze strony producenta takich bestii jak RC F czy LC 500 (oba z benzynowym pięciolitrowym V8/464 KM).

Lexus LBX / Tomasz Sewastianowicz

LBX stara się zrobić wrażenie na fanach nowych technologii. Zamiast klasycznych zegarów jest 12,3-calowy wirtualny kokpit. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też ustawić pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect. Nawigacja oparta na chmurze podaje na bieżąco informacje o sytuacji w ruchu drogowym.

Lexus LBX / Lexus / Daniel Reinhardt

Sterowanie z kierownicy – 8 kursorów i aż 16 skrótów

Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez odrywania rąk od prowadzenia auta. Lexus pozostawił osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu.

Lexus LBX / dziennik.pl / MACIEJ LUBCZYNSKI

O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest system audio Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Co ważne, systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. W tunelu są też dwa uchwyty na kubki, schowki na drobiazgi i 2 porty USB-C.

Lexus LBX / Lexus

Lexus LBX z napędem na przednie koła ma większa pojemność bagażnika

Lexus LBX oferuje bagażnik o pojemności 402 litrów (317 l w modelu z napędem 4x4). To wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki. Po złożeniu kanapy możliwości transportowe rosną do prawie 1000 litrów. Kufer ma regularne kształty, a przestrzeni nie zakłócają zagłębienia czy występy. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na zestaw naprawczy do opon oraz narzędzia. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna klapa.

Lexus LBX / Lexus

Nowa hybryda z silnikiem 1.5 i baterią bipolarną. Ile spala i jak jeździ Lexus LBX?

LBX dostał pod maskę nową hybrydę złożoną z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej. Akumulator schowany pod tylną kanapą ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie dwa razy szybciej przekazywać większą moc. Co wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz powinien zapewnić dłuższą żywotność). Podczas hamowania energia odzyskiwana jest jeszcze szybciej. Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego.

Lexus LBX / Lexus / MACIEJ LUBCZYNSKI

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji napędu Yarisa Cross. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 3,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i 3,3 l udałoby się uzyskać. Opinia? Jeśli brać pod uwagę niemal 140-konny napęd, podwyższone nadwozie, większe koła z szerszymi oponami i ponad 1300 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sam Lexus dla LBX-a z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4-4,7 l/100 km.

Lexus LBX / Lexus / Daniel Reinhardt

Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy pracuje cicho, ton podnosi jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia działa z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Przednionapędowa odmiana na rozpędzenie się od zera do 100 km/h potrzebuje 9,2 s. Wynik nie wciska w fotel, ale ten samochód dzięki hybrydzie bardziej elektrycznej niż spalinowej naprawdę daje się lubić. Poza tym Lexus LBX dobrze trzyma się jezdni i nawet oferuje odrobinę sportowej zwinności, tu swoje robią nisko położony środek ciężkości oraz szerzej rozstawione koła.

Ile kosztuje nowy Lexus LBX? To najtańszy SUV japońskiej marki

Lexus LBX w bazowej odmianie to wydatek od 139 900 zł. Taki model oferuje m.in. elektroniczne klamki, aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowym wyświetlaczem i nawigacją w chmurze, przednie reflektory Full LED L-Shape oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3.

Polacy nie żałują sobie przy konfiguracji. Oto najpopularniejsza wersja. LBX tanieje o 24 000 zł

Jednak najpopularniejszą w Polsce wersją jest Elegant z pakietem Tech – aż 34 proc. sprzedanych LBX-ów było w takiej konfiguracji. Samochód jest wyposażony w 18-calowe alufelgi, 12,3-calowy wirtualny kokpit, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, podgrzewanie kierownicy, system nanoe X w klimatyzacji, inteligentny kluczyk czy ładowarkę indukcyjna telefonów. Takiego LBX można mieć w jednym z dziewięciu kolorów. Polacy najczęściej decydują się na lakier Sonic Copper (27 proc. zamówień). 16 proc. postawiło na grafitowe nadwozie, a 16 proc. na białe. Najpopularniejsza jest czarna tapicerka ze skóry ekologicznej (37 proc. zamówień), następnie piaskowa (35 proc.) i brązowa (28 proc.). Teraz Lexus LBX Elegant+Tech kosztuje od 160 900 zł (o 24 000 zł taniej niż na metce).

Lexus LBX / Lexus / Daniel Reinhardt

Lexus LBX Emotion z pakietem Tech kosztuje o 24 000 zł taniej

Lexus LBX w wersji Emotion wyróżnia się 18-calowymi felgami, fotelami typu Sporty czy tapicerką ze skóry syntetycznej. Wybierając pakiet Tech, można auto wzbogacić m.in. o 12,3-calowy wirtualny kokpit, elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika oraz system nanoe X. Lexus LBX Emotion Tech z dwukolorowym nadwoziem kosztuje od 164 900 zł (o 24 000 zł mniej niż w regularnym cenniku).

Ile kosztuje Lexus LBX w wersji Relax?

Wersja Relax obejmie 18-calowe alufelgi i wnętrze wykończone półanilinową skórą w kolorze Saddle Tan lub Black z przeszyciem Tatami. W tej specyfikacji LBX to wydatek 168 900 zł - o 25 000 zł taniej wobec regularnego cennika.

Lexus LBX / Lexus / Daniel Reinhardt

Lexus LBX Cool kosztuje od 172 900 zł. Warto?

Najbogatsza odmiana Cool stanowi 18 proc. sprzedaży. W tym aż 60 proc. aut ma także dodatkowe pakiety Premium (m.in. adaptacyjne reflektory Full LED L-shape) i Advanced, który obejmuje m.in. 13-głośnikowy system premium audio Mark Levinson, wyświetlacz HUD na przedniej szybie, kierownicę z dotykowymi panelami i system kamer z panoramicznym widokiem dookoła samochodu, 18-calowe felgi aluminiowe z polerowanym wykończeniem, tapicerkę łączącą skórę z zamszem Ultrasuede oraz dwukolorowe nadwozie. Polacy najczęściej decydują się na połączenie czarnego dachu z lakierem Sonic Copper (46 proc. zamówień). Dalej jest kolor czerwony (17 proc.) oraz żółty (7 proc.). Lexus LBX w wersji Cool kosztuje od 172 900 zł, czyli taniej o 25 000 zł.

Lexus LBX / Tomasz Sewastianowicz

Lexus LBX - dane techniczne, silnik, osiągi, zużycie paliwa

TYP NAPĘDU FWD AWD
SILNIK
Typ silnika M15A-FXE M15A-FXE
Liczba cylindrów i układ 3-cylindrowy, rzędowy 3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i)
Średnica tłoka x skok cylindra mm 80,5 x 97,6 80,5 x 97,6
Pojemność cm3 1490 1490
Stopień sprężenia 14.0 14.0
Wtrysk paliwa EFI EFI
Układ dolotowy Wolnossący Wolnossący
Norma emisji EURO6E z OBD EURO6E z OBD
Typ paliwa benzyna benzyna
Rekomendowana liczba oktanów 95 lub więcej 95 lub więcej
Moc maks. kW/obr./min 67/5500 67/5500
Maks. moment obrotowy Nm/obr./min 120/3600-4800 120/3600-4800
Zużycie paliwa WLTP (cykl mieszany) Maks. l/100km 4,7 5,0
Min. l/100km 4,4 4,6
Emisje CO2 WLTP (cykl mieszany) Maks. g/km 107,45 113,42
Min. g/km 100,35 104,97
SILNIK ELEKTRYCZNY
Typ Przedni Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi
Tylny Indukcyjny silnik asynchroniczny
Moc maks. Przód kW 69,0 69.0
Tył kW 4,7
Maks. moment obrotowy Przód Nm 185,0 185,0
Tył Nm 52,0
BATERIA HYBRYDOWA
Typ baterii Niklowo-wodorkowa Niklowo-wodorkowa
Napięcie nominalne V 201,6 201,6
Liczba ogniw 168 168
Napięcie systemowe V 280 280
Pojemność baterii Ah 5,0 5,0
Łączna moc baterii kWh 1,0 1,0
ŁĄCZNA MOC UKŁADU
Moc maksymalna kW 100 100
OSIĄGI
Prędkość maks. km/h 170 170
Przyspieszenie Od 0 do 100 km/h s 9,2 9,6

Lexus LBX - zawieszenie, układ hamulcowy, skrzynia biegów, średnica zawracania

TYP NAPĘDU FWD AWD
PODWOZIE
Przekładnie Kod modelowy PA11 PA11
Typ CVT CVT
Przełożenie skrzyni biegów 3,218 3,218
Silnik trakcyjny (tył) Całkowity współczynnik redukcji prędkości 10,487
Typ hamulców Przód Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem
Tył Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem
Rozmiar hamulców Przód 15-calowe tarcze 25V 15-calowe tarcze 25V
Średnica / Grubość mm 282 / 25,0 282 / 25,0
Tył 15-calowe tarcze 16-calowe tarcze
Średnica / Grubość mm 265 / 10,0 281 / 12,0
Rodzaj hamulca postojowego i umiejscowienie przycisku Elektryczny – konsola środkowa Elektryczny – konsola środkowa
Typ zawieszenia Przód Kolumny MacPhersona Kolumny MacPherson
Tył Belka skrętna Wielowahaczowe
Od obrotu do obrotu 2,73 2,73
Min. promień skrętu Od krawężnika do krawężnika m 5,2 5,2
Od ściany do ściany m 5,6 5,6
Typ wspomagania kierownicy Elektryczne Elektryczne

Lexus LBX - wymiary, pojemność bagażnika, masa

TYP NAPĘDU FWD AWD
NAJWAŻNIEJSZE WYMIARY I MASY
Nadwozie Długość m 4190 4190
Szerokość m 1825 1825
Wysokość m 1560 1560
Rozstaw osi m 2580 2580
Rozstaw kół Przód m 1570 1570
Tył m 1570 1570
Przestrzeń biodrowa Przód m 1306,3 1306,3
Tył m 1075,6 1075,6
Wnętrze Długość m 1820 1820
Szerokość m 1445 1445
Wysokość m 1195 1195
Odległość między rzędami Od przodu do tyłu m 814,7 814,7
Liczba miejsc osoby 5 5
Zwis Przód m 870 870
Tył m 740 740
Współczynnik oporu powietrza 0,34 0,34
Prześwit minimalny m 170 170
Najniżej umiejscowiony element Przednie zawieszenie Przednie zawieszenie
Kąt natarcia stopnie 16,1 16,1
Kąt zjazdu stopnie 14,5 14,5
Masa własna Przód Min.- Maks. kg 775 - 795 775 - 795
Tył Min. - Maks. kg 505 - 555 590 - 620
Łącznie Min. - Maks. kg 1280 - 1350 1365 - 1415
Masa całkowita Przód kg 905 905
Tył kg 850 915
Łącznie kg 1755 1820
Bagażnik Pojemność (VDA) Wszystkie fotele rozłożone l 402 317
Maksymalna l 994 -
Uciąg Z hamulcem kg 750 750
Bez hamulca kg 650 650
Zbiornik paliwa l 36 36
Lexus LBX / Tomasz Sewastianowicz