- Toyota, Subaru i Mazda. Jak samochód traci na wartości? Co to jest wartość rezydualna?
- Im wyższa wartość rezydualna, tym mniej płacisz za samochód
- Toyota liderem wartości rezydualnej. Subaru i Mazda zamieniają się miejscami
- Te auta 5-letnie są najlepsze z najlepszych
- 7-letnia Toyota, Subaru czy Mazda? Japończycy poza konkurencją
Toyota, Subaru i Mazda. Jak samochód traci na wartości? Co to jest wartość rezydualna?
Nowe auto najwięcej traci na wartości w ciągu 3-4 pierwszych lat eksploatacji. Powinni to zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzy- lub czterolatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz).
Przy wyborze nowego samochodu warto pomyśleć o jego wartości rezydualnej (RV ang. residual value), czyli sumie, za którą można go sprzedać po kilku latach użytkowania. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli auto mniej będzie nas kosztować w całkowitym rozrachunku.
Im wyższa wartość rezydualna, tym mniej płacisz za samochód
Wartość rezydualna coraz częściej ma znaczenie dla nabywców prywatnych rozglądających się za nowym samochodem. W przypadku osób "biorących auto na firmę" i korzystających z wynajmu długoterminowego lub leasingu to kluczowe kryterium, ponieważ przedsiębiorca zazwyczaj jest zainteresowany jak najniższą ratą. A jedną ze składowych kalkulacji raty, obok ceny zakupu auta, pozostaje właśnie jego wartość na rynku wtórnym po zakończeniu kontraktu. Stąd im wyższa wartość rezydualna, tym większe szanse na niższą miesięczną opłatę. Dodatkowo większość klientów biznesowych korzystających z leasingu, po okresie kontraktu decyduje się na wykup samochodu, w konsekwencji stając się jego właścicielem.
W praktyce wygląda to tak, że czynników mających wpływ na wskaźnik RV i utratę wartości jest na tyle dużo (m.in. polityka cenowa/rabaty, dobór wyposażenia, warunki gwarancyjne, koszty eksploatacji, obsługa posprzedażna), że nie nad każdym aspektem producent może mieć bezpośrednią kontrolę (np. pozycja danej marki w oczach klientów). Dlatego wybierając samochód (szczególnie firmowy), warto brać pod uwagę spadek jego wartości w czasie, im mniejszy, tym korzystniej.
Wskazówką może być najnowszy raport analityków serwisy CarEdge, w którym oszacowano wartość rezydualną marek i samochodów w wieku do 3, 5 i 7 lat. Wyniki?
Toyota liderem wartości rezydualnej. Subaru i Mazda zamieniają się miejscami
Po 3 latach użytkowania auta Toyoty utrzymują ponad 76 procent ceny zapłaconej w salonie - to najwyższy wynik wśród marek popularnych. W top 10 samochodów najlepiej trzymających wartość sklasyfikowano aż 4 modele japońskiej marki (Toyota Tacoma – 83,3 proc., Toyota Supra - 82,15 proc., Toyota Land Cruiser – 82 proc. i Toyota Sienna – 81 proc.).
Drugie miejsce wśród 3-latków zajmuje Subaru. Auta tej japońskiej marki utrzymują średnio 72,3 proc. wartości początkowej.
Mazda zamyka podium. Japońskie samochody po 3 latach są warte niemal 72 proc. ceny zapłaconej w salonie. Najsolidniej wartość trzyma Mazda MX-5 – można ją sprzedać za ponad 77 proc. wartości nowego modelu.
Te auta 5-letnie są najlepsze z najlepszych
Toyota to także najbardziej wartościowa marka w przypadku samochodów 5-letnich. Po tym czasie użytkowania japońskie pojazdy są warte ponad 69 proc. ceny nowych. W top 10 modeli najlepiej trzymających wartość połowa to auta tej firmy:
- Toyota 4Runner – 74 proc.,
- Toyota Land Cruiser – 74 proc.,
- Toyota RAV4 – 73 proc.,
- Toyota Tacoma – 72 proc.,
- Toyota Corolla – 72 proc.
Mazda w klasyfikacji 5-latków zasłużyła na drugą lokatę. Średnia wartość samochodów producenta z Hiroszimy to ponad 65 proc. Do wyniku mocno przyczyniła się Mazda MX-5 (72 proc. ceny początkowej) i kompaktowa Mazda 3 (prawie 71 proc. wartości początkowej).
Honda z wartością rezydualną na poziomie 65 proc. wśród aut 5-letnich wyprzedziła Subaru. W top 10 są dwa SUV-y – Honda HR-V (73 proc. ceny początkowej) i większa Honda CR-V (72 proc. wartości zapłaconej w salonie).
7-letnia Toyota, Subaru czy Mazda? Japończycy poza konkurencją
Toyota w klasyfikacji samochodów 7-letnich także nie daje szans konkurencji. Auta tej marki są warte średnio 58,4 proc. ceny z metki. Trzy modele spędzają sen z powiek rywali - Toyota 4Runner – 74 proc. wartości w salonie, Toyota Tacoma – 64 proc. nowego modelu i najpopularniejsza w Polsce Toyota Corolla, która po 7 latach powinna być warta ponad 62 proc. ceny zakupu.
7-letnie Subaru średnio zatrzyma 56,5 proc. ceny zapłaconej w salonie. Najwyższą wartość utrzyma Subaru BRZ (67 proc.) oraz Subaru Crosstrek (62 proc. sumy zapłaconej początkowo).
Mazda po 7 latach zatrzyma średnio 56 proc. Najwyższą wartość rezydualną ma Mazda CX-5 – japoński SUV utrzyma 62 proc. ceny zapłaconej początkowo.