- Nowy podatek od samochodu spalinowego w prezencie
- Zanieczyszczający płaci. Ministerstwo Finansów wprowadzi zmiany
- Będzie podatek od samochodów nowych i używanych. Od czego zależy?
- Nowy podatek od samochodu już w marcu 2025 roku?
- Nowa opłata zablokuje auta spalinowe z normą Euro 3 i niższą. Podatek od rejestracji auta w akcyzie
Nowy podatek od samochodu spalinowego w prezencie
Podatek od posiadania samochodu z silnikiem Diesla lub benzynowym i podatek od rejestracji auta – to dwie daniny, które jako kamienie milowe Krajowego Planu Odbudowy zaproponował, a następnie zaakceptował poprzedni rząd PiS kierowany przez Mateusza Morawieckiego. Po przegranych wyborach oba rozwiązania w prezencie dostała nowa ekipa rządząca.
Nowe opłaty dla kierowców powracają teraz za sprawą pisma, które trafiło do Ministerstwa Finansów. Grupa posłów chce wiedzieć na jakim etapie są prace nad opodatkowaniem aut spalinowych. Parlamentarzyści dopytują również, czy podatek obejmie także samochody używane, w tym te rejestrowane przed wejściem w życie regulacji.
Zanieczyszczający płaci. Ministerstwo Finansów wprowadzi zmiany
Do sprawy odniósł się Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Przedstawiciel resortu przypomina, że Polska w ramach KPO zobowiązała się do wdrożenia dwóch reform opartych na zasadzie "zanieczyszczający płaci" w zakresie samochodów.
– Pierwsza z nich, oznaczona jako kamień milowy E3G, dotyczy wprowadzenia opłaty rejestracyjnej od pojazdów emitujących zanieczyszczenia i jest realizowana przez Ministerstwo Finansów – przyznał Neneman i wskazał, że druga reforma (kamień milowy E4G) przewiduje wprowadzenie opłaty środowiskowej dla pojazdów emitujących zanieczyszczenia – za to jest odpowiedzialne Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Będzie podatek od samochodów nowych i używanych. Od czego zależy?
– Sposobem realizacji kamienia milowego E3G, czyli wprowadzenia opłaty rejestracyjnej od pojazdów emitujących zanieczyszczenia, będzie modyfikacja istniejącego podatku akcyzowego – zapowiedział Neneman. – Jego wysokości zostanie uzależniona m.in. od emisji szkodliwych substancji, takich jak CO2 i/lub NOx (tlenki azotu), z uwzględnieniem również wieku pojazdu. Podatek będzie dotyczył zarówno nowych jak i używanych pojazdów, i tak jak obecnie – będzie miał on zastosowanie przy pierwszej rejestracji samochodu na terytorium Polski – wyjaśnił przedstawiciel resortu.
Wiadomo także, że w Ministerstwie Finansów trwają prace analityczne w sprawie wprowadzenia w życie nowego systemu uzależniającego daninę od ilości emitowanych zanieczyszczeń. Kiedy zmiany wejdą w życie?
Nowy podatek od samochodu już w marcu 2025 roku?
Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, zapowiedział wcześniej, że nowa opłata rejestracyjna wejdzie w życie w pierwszym kwartale 2025 roku (czyli do końca marca). Podkreślał jednocześnie starania jego resortu, aby zmiana przepisów "była neutralna finansowo dla obywateli oraz uwzględniała zasadę sprawiedliwości społecznej".
Miło z jego strony. Jednak w nowych przepisach palce maczają również eksperci Ministerstwa Finansów. Okazuje się, że fiskus przy okazji reformy chce dobrać się także do aut osobowych z homologacją N1, jak np. Suzuki Jimny.
– Ministerstwie Klimatu i Środowiska zaproponowało objęciem opłatą jedynie pojazdów osobowych. W ocenie Ministerstwa Finansów niezbędne jest objęcie nią nie tylko pojazdów osobowych, ale również kategorii N1 do 3,5 t, które obecnie nie płacą żadnych opłat – usłyszeliśmy w resorcie klimatu.
Nowa opłata zablokuje auta spalinowe z normą Euro 3 i niższą. Podatek od rejestracji auta w akcyzie
Ministerstwo klimatu zapowiedziało jednocześnie, że nowe rozwiązanie finansowe pozostałaby na tym co obecnie poziomie (lub było niższe), dla aut spełniających normę Euro 4 i wyżej. Dotyczy to modeli wyprodukowanych od 2006 roku i młodszych.
Nowa opłata byłaby wyższa dla pojazdów starszych pierwszy raz rejestrowanych w Polsce. Obostrzenie docelowo ma zablokować import samochodów z silnikiem Diesla i benzynowych z normą emisji spalin: Euro 3 (lata 2001-2005), Euro 2 (od 1997 do 2000 roku) i Euro 1 (lata 1993 do 1996).
– Dzięki tej zmianie chcemy zatrzymać napływ bardzo starych i wysokolitrażowych pojazdów, które emitują duże ilości zanieczyszczeń. Opłata będzie obowiązywać wyłącznie podczas pierwszej rejestracji pojazdu w kraju. Oznacza to, że nie będzie ponoszona w przypadku zakupu samochodu zarejestrowanego już wcześniej w Polsce – wyjaśnia nam MKiŚ.
Dziś za samochód z silnikiem o pojemności skokowej do 2000 cm3 obowiązuje akcyza 3,1 proc. od wartości auta. W przypadku pojazdów z silnikiem powyżej 2 litrów to już stawka 18,6 proc. Łagodniej są traktowane hybrydy – odpowiednio 1,55 proc. i 9,3 proc.
Opłata środowiskowa za więcej niż jeden samochód
Zgodnie ze zmienionym KPO w pierwszym kwartale 2026 r. zostanie też wprowadzona opłata środowiskowa dla przedsiębiorców, przy czym możliwe będzie zastosowanie wyjątku dla przedsiębiorców mających tylko jeden samochód. Pierwotna wersja zakładała "podatek od posiadania pojazdów spalinowych", który miał obowiązywać od drugiego kwartału 2026 r.