Za znakiem D-51a wpada 800 kierowców na dobę. Jak to możliwe?

Odcinkowy pomiar prędkości to obecnie 50 aktywnych lokalizacji. Każda z nich jest wyraźnie oznakowana - na początku stoi niebieski znak D-51a (na końcu D-51b). Mimo to od początku 2024 roku system ujawniał ponad 180 tys. wykroczeń m.in. na autostradach i trasach szybkiego ruchu.

Oznacza to, że na dobę w sieć OPP wpada ponad 800 kierowców, a w godzinę 34 sprawców przekroczenia średniej prędkości. To daje mandat co 1,7 minuty. Jest się czego bać, szczególnie że do sieci właśnie dołączyły nowe urządzenia…

Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości w nowych lokalizacjach. Gdzie uważać? Aktualizacja 12 sierpnia 2024 roku

Kierowcy powinni już uważać na odcinkowy pomiar prędkości na drodze wojewódzkiej DW 403 w woj. dolnośląskim. Od 12 sierpnia 2024 roku nadzorem objęto ponad 2,6 km trasy między miejscowością Bierzów i Przylesie. Oczywiście początek i koniec pomiaru określają znaki – odpowiednio D-51a i D-51b.

Odcinkowy pomiar prędkości i znak D-51a / dziennik.pl

Zestaw OPP stanowią tam cztery żółte kamery – po dwie na początku i na końcu pomiaru. Co ważne, dla samochodów osobowych obowiązuje tam organicznie do 90 km/h. Mandat dostanie każdy, kto pokona ten odcinek szybciej niż w 1,48 min. Ciężarówki nie mogą jechać szybciej niż 70 km/h.

Odcinkowy pomiar prędkości na drodze wojewódzkiej DW 403 / CANARD

Uwaga na nowy system kamer pod Poznaniem

Kolejny odcinkowy pomiar prędkości działa już na drodze ekspresowej S11 pod Poznaniem. Między miejscowością Dąbrowa i Swadzim kamery kontrolują średnią prędkość z jaką kierowcy przejeżdżają ponad 2,3 km trasy. W przypadku samochodów osobowych obowiązuje tam organicznie do 120 km/h. Ciężarówki nie mogą przekraczać 80 km/h.

Odcinkowy pomiar prędkości na S11 - Dąbrowa - Swadzim w woj. wielkopolskim / CANARD

Odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ to nowy pogromca kierowców

Prawdziwym pogromcą okazuje się nowy odcinkowy pomiar prędkości uruchomiony na DTŚ w Katowicach. OPP od 24 lipca nadzorem objął tam fragment 1,3 km drogi wojewódzkiej nr 902 (Drogowa Trasa Średnicowa). System składa się w sumie z ośmiu kamer (po dwie sztuki na każdej bramownicy). Zainstalowano je na wysokości CH Auchan i kładki dla pieszych między Załężem i os. Tysiąclecia. Co ważne, dla samochodów osobowych i ciężarowych obowiązuje tam ograniczenie do 80 km/h. List z GITD ze zdjęciem i karą dostanie każdy, kto pokona ten odcinek szybciej niż w 1,12 minuty.

4000 mandatów w 8 dni. Rekordzista pędził 175 km/h

Odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ w osiem dni od uruchomienia ujawniał blisko 4 tys. wykroczeń. Matematycznie oznacza to, że kamery na dobę łapały przynajmniej 500 kierowców. Co godzinę wpadało ok. 21, czyli mandat leciał co 2,8 min.

– Zdecydowana większość zarejestrowanych wykroczeń to przekroczenia dozwolonej prędkości w przedziale 21-30 km/h. Największym z zarejestrowanych dotychczas wykroczeniem jest przekroczenie dozwolonej prędkości o 95 km/h. Wysokość grzywny w takim przypadku to 2,5 tys. zł. Sprawcy przypisywane jest również 15 punktów karnych powiedział dziennik.pl Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ w Katowicach / dziennik.pl
Reklama

Tam kierowcy wpadają najczęściej w 2024 roku

Do tej pory najskuteczniejszy odcinkowy pomiar prędkości pracuje na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie. Na 8-kilometrowym odcinku tej trasy obowiązuje ograniczenie do 110 km/h dla samochodów osobowych i do 80 km/h dla aut ciężarowych. Mandat dostaje każdy kierowca, którego średnia z przejazdu jest wyższa niż ten limit.

Mandat na autostradzie A4 leci co 2 minuty

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 od początku 2024 roku ujawnił przeszło 51,2 tys. wykroczeń. Dla porównania drugi pod względem skuteczności OPP zamontowany na S7 (obwodnica Białobrzegów) przyłapał "tylko" 9071 kierowców, czyli prawie sześć razy mniej.

L.p. Odcinkowy pomiar prędkości - lokalizacja Liczba naruszeń ujawnionych w 2024 roku
1 Autostrada A4, Kostomłoty, Kąty Wrocławskie 51 213 naruszeń
2 Droga S7 - obwodnica Białobrzegów 9071
3 Droga S7, Skomielna Biała, Naprawa (tunel Zakopianki) 8290

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Lepszy niż fotoradar

Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

Co widać na zdjęciu?

Odcinkowy pomiar prędkości automatycznie określa czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Na zdjęciu kierowca pojazdu, który przekroczył limit zobaczy szereg danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalną dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią rejestrację wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Fotografie są przesyłane online do systemu centralnego CANARD.

Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji na autostradzie A4 / GDDKiA