- Nowe kary i ostrzejsze przepisy. Te zmiany dotkną każdego kierowcę
- Masowo polecą prawa jazdy. Drakońska kara za przekroczenie prędkości poza terenem zabudowanym
- Od kiedy nowe obowiązki i przepisy dla kierowców? Szybciej niż myślisz
- Zmiany w zasadach kasowania punktów karnych. Szybciej stracisz prawo jazy (LISTA WYKROCZEŃ)
- Oto 4 zmiany w prawie drogowym, nowe przepisy zaskoczą kierowców
Nowe kary i ostrzejsze przepisy. Te zmiany dotkną każdego kierowcę
Rewolucja w karaniu kierowców przyspiesza. Ministerstwo Infrastruktury w ramach Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powołało specjalny zespół, który szykuje szereg zmian w przepisach. Nowe rozwiązania mają zaostrzyć konsekwencje za łamanie prawa.
Reforma zaproponowana przez ekspertów KRBRD przewiduje m.in. nowe zasady kasowania punktów karnych. Do tego trwają prace nad zmianami w zakresie zatrzymywania prawa jazdy. Ale po kolei…
Masowo polecą prawa jazdy. Drakońska kara za przekroczenie prędkości poza terenem zabudowanym
– Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad procesem legislacyjnym – powiedział Dariusz Klimczak, szef resortu infrastruktury. – Chodzi o możliwość odebrania prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych. Przepis nie będzie dotyczył dróg ekspresowych i autostrad – wyjaśnił. Skąd taki pomysł?
Wprowadzenie zaostrzonej kary resort uzasadnia statystykami, z których wynika, że do ponad 90 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym dochodzi właśnie na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych. Z kolei w 2023 roku w wypadkach, w których stwierdzono, że nadmierna prędkość była główną przyczyną ich zaistnienia, zginęło aż 35 proc. ogółu ofiar śmiertelnych.
– Dlatego też prace ministerstwa i KRBRD skupiają się na poprawie zarządzania prędkością na takich drogach oraz wyeliminowaniu z ruchu drogowego kierowców, którzy dokonują najcięższych wykroczeń, w tym m.in. przekraczają dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h – powiedziała dziennik.pl Anna Szumańska, rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury.
Od kiedy nowe obowiązki i przepisy dla kierowców? Szybciej niż myślisz
Obecnie ministerstwo pracuje nad sformułowaniem szczegółowego przepisu. W zależności od trybu jego procedowania, może on wejść w życie jeszcze jesienią 2024 roku, jak i na początku roku 2025. – Będę zabiegał o to, żeby nadany był tryb priorytetowy, żeby ten przepis wszedł w życie jak najszybciej – zapowiedział Klimczak. Na tym jednak nie koniec…
Zmiany w zasadach kasowania punktów karnych. Szybciej stracisz prawo jazy (LISTA WYKROCZEŃ)
W resorcie praca wre także nad innymi przepisami. Lista zmian obejmuje również zniesienie możliwości redukcji punktów karnych za niektóre wykroczenia drogowe. Dlaczego? Kierowcy w ostatnim czasie poczuli rozluźnienie i nastąpił skokowy wzrost liczby wypadków oraz zabitych. Eksperci wśród przyczyn pogorszenia sytuacji wskazują m.in. wyborcze prezenty rządu PiS, czyli przywrócenie możliwości kasowania 6 punktów karnych na kursach reedukacyjnych i skrócenie terminu ważności punktów z dwóch lat do roku. Nowe ministerstwo infrastruktury już niebawem zaostrzy prawo.
Zespół KRBRD uważa, że jest istotna różnica między punktami za niewłaściwe parkowanie i karą za niebezpieczne manewry na drodze. Dlatego przewidziano zniesienie możliwości kasowania punktów karnych m.in. za:
- Rażące przekroczenie prędkości (obecnie taryfikator za przekroczenie od 51 km/h do ponad 70 km/h przewiduje od 13 do 15 punktów karnych, mandat do 2500 zł; 5 tys. w recydywie),
- Wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej (aktualnie 5 punktów i w zależności od sytuacji mandat 1000 zł; 2 tys. w recydywie),
- Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych (dziś 15 punktów karnych i mandat 1500 zł; 3 tys. w recydywie).
– Nie ma mowy, żeby za te wykroczenia redukować punkty. Myślimy także o rozszerzeniu tego w innych obszarach. Zastanawiamy się również nad wydłużeniem okresu ważności punktów karnych – zapowiedział wcześniej Klimczak.
Oto 4 zmiany w prawie drogowym, nowe przepisy zaskoczą kierowców
Czyli kierowców po chwilowej odwilży w przepisach czekają zmiany i zaostrzenie kar. Lista nowości przewiduje:
- Zniesienie możliwości kasowania punktów karnych za najcięższe wykroczenia, w tym za rażące przekroczenie prędkości od 51 do ponad 70 km/h, wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej czy wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych i na przejściu. Przy czym ministerstwo zastrzega sobie możliwość rozszerzenia katalogu;
- Wydłużenie ważności punktów karnych. Po zmianie zasad przez poprzedni rząd dziś punkty karne widnieją przez rok. Wcześniej obciążały konto kierowcy przez 2 lata o daty opłacenia mandatu;
- Utrata prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.
- Powyższe spowodują też zmiany zapisów w taryfikatorze punktów karnych.
80 proc. kierowców przekracza prędkość poza obszarem zabudowanym
– Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, że niemal 80 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym– powiedziała dziennik.pl Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. – Instytut wyraża poparcie dla inicjatywy rozszerzenia zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h, również poza obszarem zabudowanym. Prędkość jest niewątpliwie jednym z głównych czynników przyczyniających się do powstawania wypadków oraz zagrożenia życia i zdrowia ich uczestników – podkreśliła.
Mandat będzie nieuchronny jak utrata prawa jazdy na 3 miesiące
Dziś przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym kończy się zatrzymaniem uprawnień na 3 miesiące. Skuteczność tej sankcji potwierdziła się w badaniach prowadzonych na zlecenie KRBRD w 2015 roku w trakcie wprowadzenia tego obowiązku. Wykazano, że przepis spowodował zmniejszenie się liczby pojazdów przekraczających prędkość w obszarze zabudowanym, w tym w szczególności o więcej niż 10 km/h. Z kolei badania Baseline wykazały także, że po wprowadzeniu tego przepisu w obszarze zabudowanym limity prędkości przekracza mniej niż połowa kierowców (48 proc.).
– Warto podkreślić, że skuteczność obowiązywania przepisów jest związana z nadzorem i nieuchronnością kary. Jeśli kierowcy będą uważali, że przekroczenie prędkości wiąże się z dużym prawdopodobieństwem wykrycia i zapłacenia wysokiej kary oraz możliwością utraty prawa jazdy, zdejmą nogę z gazu, a to niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach – oceniła Maria Dąbrowska-Loranc z ITS.