Kia od 1973 roku zajmuje się projektowaniem, rozwojem i produkcją pojazdów wojskowych na potrzeby koreańskiej armii. Pełni funkcję narodowej firmy przemysłu obronnego. Jej najróżniejszego typu samochody przystosowane do wymagań żołnierzy są również wykorzystywane przez siły zbrojne przynajmniej 25 krajów świata. Do tej pory Kia dostarczyła dziewięć typów pojazdów, dostępnych w 100 wersjach i wyprodukowała łącznie 140 tys. aut wojskowych.
Teraz koreański koncern ogłosił plany dotyczące opracowania zupełnie nowej platformy modułowej dla pojazdów wojskowych nowej generacji, które będą odpowiadać standardom rządzącym na polach walki. Projekt średniej wielkości samochodu bojowego jest wspólną inwestycją koreańskiej armii i Kia. W efekcie będzie możliwa wymiana używanych obecnie 2,5- i 5-tonowych pojazdów wojskowych oraz opracowanie nowych aut – kuloodpornych 5-tonowych. Produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku, tak by dostarczyć auta do testów przewidzianych przez rząd w 2021 roku. Po zaliczeniu prób od 2024 roku Kia zmierza sięgać po lukratywne kontrakty ogłaszane przez armię.
Pojazdy wojskowe będą wyposażone w szereg technologii stosowanych w samochodach produkowanych seryjnie. Lista obejmuje m.in. automatyczną skrzynię biegów, systemy ABS i ASR, asystenta parkowania tyłem, system monitorowania przestrzeni wokół auta, nawigację satelitarną czy podgrzewane fotele. Napęd zapewni 7-litrowy silnik Diesla z wysokim momentem obrotowym.
Kia utrzymuje, że jej nowa modułowa platforma w przyszłości umożliwi skonstruowanie innych aut, jak – na przykład – pojazdów z uzbrojeniem oraz samochodów specjalistycznych i wykorzystujących nowatorskie technologie. Firma opracowała nawet założenia koncepcyjne dla nowego terenowego samochodu wojskowego klasy ATV (all-terrain vehicle – ATV) i już na początku 2021 roku zadebiutuje jego pierwszy prototyp. Stylistycznie militarna Kia przypomina amerykańskiego Hummera. Auto powstanie na podwoziu SUV-a – Kia Mohave. Firma utrzymuje, że nowy pojazd ATV będzie wykorzystywany nie tylko do celów wojskowych, ale również w wielu innych dziedzinach, m.in. jako samochód dostawczy, a nawet rekreacyjny.
Kia pracuje także nad zastosowaniem jazdy autonomicznej. Ta technologia miałaby zapewnić większe bezpieczeństwo zaopatrzenia umożliwiając m.in. bezzałogowe dostawy sprzętu czy uzbrojenia podczas działań operacyjnych na wrogim terenie. Do tego jej fachowcy badają możliwość zastosowaniach ogniw paliwowych zasilanych wodorem nie tylko w pojazdach wojskowych, ale również w generatorach prądu.
Zdaniem inżynierów dzięki wiedzy zdobytej podczas opracowywania pojazdów bojowych, trwałość i zdolności terenowe modeli cywilnych będą jeszcze większe niż obecnie. Doświadczenie zdobyte przy pracy dla wojskowych marka zamierza wykorzystać do rozwoju działalności związanej z konstruowaniem samochodów na potrzeby specjalnych zastosowań (Purpose-Built Vehicles – PBV).
Kia wyprodukowała szereg pojazdów nie tylko dla armii koreańskiej, ale również obcych, w tym samochody 0,25-, 1,25-, 2,5- i 5-tonowe. Firma stworzyła także terenowy transporter gąsienicowy BV206. W 2001 roku na jego bazie powstał 15-tonowy pojazd ratowniczy i ciągnik do transportu ciężkiego sprzętu. Kia opracowała również pierwszy w Korei wielofunkcyjny lekki pojazd taktyczny, który zastąpił istniejące pojazdy o masie własnej 0,25 tony i 1,25 tony. Pojazd ten był wyposażony w wytrzymały silnik, automatyczną skrzynię biegów, elektroniczny napęd na cztery koła i układ hamulcowy z Kia Mohave.