Pierwszy raz od początku roku – we wrześniu – miesięczne rejestracje były wyższe w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku. – W urzędach komunikacji zgłoszono ponad 43,2 tys. nowych samochodów, to o niemal 9,5 proc. więcej niż w dziewiątym miesiącu 2019 roku. A od stycznia do końca września 2020 r. przybyło niemal 335,5 tys. aut – wylicza instytut Samar.
W każdej z tych puli najpopularniejsza okazała się Toyota. Japońska firma zajęła pierwsze miejsce na polskim rynku, notując 6055 rejestracji w ciągu miesiąca (+38 proc. w porównaniu z wrześniem 2019 r.) i przeszło 42 tys. licząc od stycznia do września. Na Japończyków z zazdrością patrzy Skoda, której wynik roczny ponad 40 tys. aut dał 2. miejsce. Podium zamyka Volkswagen (24,6 tys. samochodów). Dalej jest Kia i Renault, które na koncie mają odpowiednio ponad 17,4 tys. i 14,6 tys. rejestracji.
Wśród modeli licząc od stycznia do września 2020 roku najczęściej kupowana była Skoda Octavia (ponad 13 tys. egz.). Jednak najwięcej, bo aż cztery modele w Top10 najpopularniejszych aut w Polsce należy do Toyoty, z Corollą na czele. A SUV RAV4 zanotował największy wzrost popytu (prawie 28 proc.). Z kolei Toyota C-HR, RAV4, Yaris i Aygo są w tym roku liderami w swoich segmentach.
Top 10 najczęściej rejestrowanych samochodów w Polsce
Marka i model | Liczba rejestracji |
Skoda Octavia | 13 022 szt. |
Toyota Corolla | 12 600 |
Toyota Yaris | 10 509 |
Skoda Fabia | 9265 |
Dacia Duster | 8204 |
Toyota RAV4 | 6099 |
Renault Clio | 6044 |
Toyota C-HR | 6044 |
Volkswagen Golf | 5012 |
Fiat Tipo | 4906 |
Nowy faworyt. Dacia Duster traci
Wśród kierowców indywidualnych najpopularniejsza jest Toyota Yaris (5729 szt.). Najnowsza generacja tego modelu niedawno debiutowała na naszych drogach, a już przyczyniła się do niemal 20 proc. wzrostu popularności i została nowym faworytem Polaków. W niełaskę popadła za to Dacia Duster – SUV rumuńskiej marki znalazł się na 2. miejscu (3762 szt.) i stracił ponad 50 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Podium zamyka Toyota Corolla – 3176 szt.
Top 10 samochodów rejestrowanych prywatnie:
Marka i model | Liczba rejestracji |
Toyota Yaris | 5729 egz. |
Dacia Duster | 3762 |
Toyota Corolla | 3176 |
Skoda Fabia | 2480 |
Skoda Octavia | 2357 |
Fiat Tipo | 2355 |
Toyota RAV4 | 2290 |
Hyundai Tucson | 2160 |
Skoda Kamiq | 1972 |
Toyota C-HR | 1910 |
Prawie co druga Toyota jest hybrydą
Jak podaje Samar w Polsce zarejestrowano przeszło 120 tys. samochodów hybrydowych (nowych i używanych w latach 2010-2020).
– Zainteresowanie hybrydami rośnie i to głównie za sprawą jednego koncernu – Toyoty. Do obu marek japońskiej firmy – Toyoty i Lexusa – należy aż 91,4 proc. udziału w tej grupie aut. Można więc śmiało powiedzieć, że to segment Toyoty – oceniają analitycy.
W rankingu marek, poza niekwestionowanym liderem – Toyotą i wspomnianym już Lexusem, warto wskazać jeszcze trzy firmy z czołowej piątki: Kię (2490 szt.), Hondę (2298 szt.) i Peugeota (1946 szt.).
A w zestawieniu modeli nie ma niespodzianki. Pierwszych 5. miejsc zajmują reprezentanci Toyoty, w kolejności: Auris (20 476 szt.), CH-R (18 416 szt.), RAV4 (16 663 szt.), Corolla (15 776 szt.) i Yaris (14 673 szt.). Pierwszym modelem spoza grupy Toyoty jest sklasyfikowana dopiero na 11. pozycji Kia Niro (2390 szt.).
Z kolei po dziewięciu miesiącach tego roku w przypadkuToyoty samochody hybrydowe stanowią już niemal 45 proc. całkowitej sprzedaży w Polsce. To znaczy, że niemal co drugi kupiony w nad Wisłą model japońskiej firmy skrywa pod maską układ spalinowo-elektryczny. A jeszcze w 2019 roku było to 38 proc. W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku na drogi wyjechało rekordowe 18 877 hybryd tej marki.
Królową rynku modeli hybrydowych w Polsce jest w tym roku Corolla Hybrid – 7633 rejestracji. Drugie miejsce zajmuje C-HR Hybrid z wynikiem 4450 aut, zaś trzecie RAV4 Hybrid (3877 szt.).