Tegoroczny Rajd Monte Carlo wygrali dziewięciokrotni mistrzowie świata Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën). Załoga Volkswagena Ogier/Ingrassia za kierownicą polo R WRC zapisywała na swoim koncie doskonałe czasy i stanęła na drugim stopniu podium.
Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) mieli szansę na znalezienie się w pierwszej piątce rajdu, jednak w ekstremalnie trudnych warunkach, mieli pecha i po wypadnięciu z trasy na legendarnym odcinku przez Col de Turini musieli zrezygnować z dalszej jazdy.
Pierwszy odcinek specjalny, pierwszy najlepszy czas przejazdu - dla Volkswagena Rajd Monte Carlo rozpoczął się spektakularnym sukcesem. Na najdłuższym w całym rajdzie, 37,1-kilometrowym odcinku specjalnym "Le Moulion", Sébastien Ogier/Julien Ingrassia zanotowali najlepszy czas. Także drugiego dnia francuski duet mógł cieszyć się z najlepszego czasu na piątym OS-ie "La Batie D’Andaure". Kolejnymi doskonałymi wynikami Ogier/Ingrassia umacniali swoją drugą pozycję w klasyfikacji generalnej. Łącznie na 16 rozegranych odcinków specjalnych Volkswagen zaliczył 14 czasów przejazdu mieszczących się w pierwszej trójce najlepszych wyników.
Ekstremalne warunki pogodowe i wysokie zagrożenie dla bezpieczeństwa spowodowały, że Rajd Monte Carlo zakończony został wcześniej, niż planowano. Organizatorzy poinformowali w sobotę wieczorem o odwołaniu dwóch pozostałych odcinków specjalnych - między innymi finałowego przejazdu przez Col de Turini. Intensywne opady i związane z nimi nieprzewidywalne warunki pogodowe w nocy z soboty na niedzielę oraz chaos komunikacyjny w okolicach legendarnych OS-ów stanowiły zagrożenie dla bezpieczeństwa. Krótko przed odwołaniem 17. i 18. OS-u Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila wypadli swoim Polo R WRC z trasy. Śnieg i lód sprawiły, że pierwszy odcinek ostatniego dnia rajdu stał się nieprzewidywalny. Oprócz Latvali/Anttili etapu nie ukończyli także inni kierowcy z czołówki.
Zmieniający się stan nawierzchni i nieprzewidywalna pogoda: w żadnym innym rajdzie w kalendarzu MŚ warunki nie są tak trudne, jak w Rajdzie Monte Carlo. I w żadnym innym rajdzie o wynikach aż w takim stopniu nie decydują umiejętności kierowców. Dodatkowy czynnik decydujący o sukcesie: wybór opon. Skarbem okazały się w tegorocznym klasyku opony z kolcami. Regulamin dopuszczał tylko 20 sztuk na samochód. Jakich opon użyć, zespoły decydowały na podstawie informacji o pogodzie na poszczególnych odcinkach specjalnych przesyłanych przez obserwatorów i na podstawie oficjalnych prognoz.
Kolejny rajd w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) odbędzie się w dniach 7-10 lutego 2013 w Szwecji.
Wyniki rajdu Monte Carlo:
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën; 5h 18m 57.2s
2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen; + 1m 38.9s
3. Dani Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën; + 3m 49.1s
4. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën; + 5m 26.3s
5. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F/F), Citroën; + 8m 13.1s
6. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford; + 12m 03.7s
7. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford; + 23m 27.3s
8. Sepp Wiegand/Frank Christian (D/D), Škoda; + 29m 34.5s