Model XJ220 zadebiutował w 1988 roku jako prototypowy sportowiec, podczas British Motor Show. Zaprojektowany przez Keitha Helfeta model to maszyna do zabijania czasu - prędkość maksymalną 341 km/h, moc maksymalna 542 KM, przy 7200 obr/min, a przyspieszenie do 100 k/h już w 4 sekundy.
Jaguar XJ 220 wyposażony został w 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Model ten zbudowała firma TWR (Tom Walkinshaw Racing), która wyposażyło go w lekkie nadwozie z aluminium, szerokie, boczne listwy oraz regulowany spojler tylny.
Cały samochód ważył niecałe 1500 kg. Budowa prototypu została zakończona w 1990 roku w nowej fabryce w Bloxham, w okolicach Oxfordshire. Natomiast pierwszy model, przeznaczony do użytku, wyjechał z fabryki w czerwcu 1992. Samochód kosztował wtedy 470 000 funtów brytyjskich. Produkcje zakończono w 1994 roku, a przez ten czas wyprodukowano 275 sztuk.
Dziś jego następcą jest obecnie jaguar XKR-S. Zobacz, jak dziarski "staruszek" jaguar XJ220 zmierzył się z nowicjuszem na torze Nürburgring...