Od 17 kwietnia przez całą dobę musimy jeździć na światłach. Ale nie jest prawdą, że nowe przepisy każą jeździć w ciągu dnia na światłach mijania. Wtedy możemy włączyć światła specjalnie skonstruowane do jazdy w dzień. Przednie oświetlenie auta może być bardzo rozbudowane - przypominamy więc, w jakich sytuacjach wolno używać poszczególnych rodzajów świateł.
Używanie w ciągu dnia świateł do jazdy dziennej ma wiele zalet. Po pierwsze, zużywają one mniej energii niż światła mijania. Najbardziej energooszczędne światła diodowe (niestety drogie - kilkaset zł za zestaw) potrzebują zaledwie kilku watów energii. Mają one jednak także inną zaletę - diody wystarczą na całe życie samochodu - chyba że dodatkowe reflektory rozbijemy mechanicznie.
Po drugie, oszczędzając światła mijania, lepiej widzimy w nocy - żarówki halogenowe w miarę zużycia świecą coraz słabiej. Rzadziej też musimy wymieniać żarówki w reflektorach głównych - w przypadku żarówek typu H7 jest to problem, bo łatwo się przepalają.
Po trzecie, oszczędzamy akumulator i inne elementy instalacji elektrycznej auta - na tego rodzaju problemy zwracają uwagę przeciwnicy jazdy na światłach przez całą dobę. Za jazdę bez świateł w ciągu dnia grozi nam mandat w wysokości 100 zł (choć taryfikator nie został jeszcze dostosowany do zmienionych przepisów), za jazdę bez wymaganych świateł w nocy otrzymamy 200-złotowy mandat, a nadużycie świateł przeciwmgłowych jest karane z reguły mandatem 100-złotowym i 2 punktami karnymi.
Masz prawo do...
1. Używania świateł dziennych w czasie od świtu do zmierzchu (czyli w dzień) zamiast świateł mijania. Jeśli jednak nie masz świateł do jazdy dziennej, musisz jeździć całą dobę na światłach mijania.
2. Montażu świateł do jazdy dziennej w samochodzie, który w takie oświetlenie nie został wyposażony w fabryce. Należy przy tym zastosować się do schematu umieszczonego po lewej stronie. Bardzo często da się umieścić światła do jazdy dziennej w miejscu fabrycznie przystosowanym do zamontowania świateł przeciwmgłowych. Najlepiej jednak jest mieć i światła przeciwmgłowe, i światła do jazdy dziennej.
3. Nie mamy jednak prawa do zamontowania świateł do jazdy dziennej zgodnie z sugerowanym przez wielu producentów schematem - a więc tak, aby mogły świecić się tylko przednie, oszczędne reflektorki. "Prawo o ruchu drogowym" nie zostało dostosowane do przepisów obowiązujących w wielu innych krajach. A więc światła do jazdy dziennej muszą być zamontowane tak, aby jednocześnie włączały się fabryczne światła pozycyjne.
4. Zdarza się, że policjanci mają wątpliwości, czy mamy w ciągu dnia włączone reflektory do jazdy dziennej czy przeciwmgielne - oba mogą mieć identyczną obudowę. Ratuje nas napis na szkle reflektora - lampy do jazdy dziennej mają w opisie symbol "RL", a przeciwmgłowe - literkę "B". Uwaga: reflektory muszą mieć na kloszu znak homologacji europejskiej, np. E20, E1, E11, itp.
5. W większości krajów europejskich mamy prawo do używania świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania (w ciągu dnia). Wyjątki: Szwecja, Dania, Estonia, Litwa i Węgry. W tych krajach należy jeździć w ciągu dnia na światłach mijania.
Światła mijania
Konstrukcja: są tak zbudowane, aby oświetlały drogę przed samochodem oraz prawe pobocze, a nie oślepiały kierowców jadących z przeciwka i pieszych. Dlatego muszą dawać wyraźną granicę światła i cienia. Włączają się razem ze światłami pozycyjnymi, nie da się ich włączyć osobno.
Kiedy włączać? Obowiązkowo podczas jazdy od zmierzchu do świtu - czyli w nocy. W ciągu dnia światła mijania mogą być zastąpione światłami do jazdy dziennej. Jeśli nie mamy świateł do jazdy dziennej, także w ciągu dnia musimy włączać światła mijania.
Światła drogowe
Konstrukcja: nie są asymetryczne i mają większy zasięg od świateł mijania, mogą oślepiać. Jeżeli mamy w aucie reflektor z jedną żarówką dwużarnikową, po włączeniu "długich" włącza się żarnik "drogowy" zamiast żarnika "mijania". Jeśli mamy reflektor 2-żarówkowy albo dwie lampy (mijania i drogowych), po włączeniu "długich" zwykle świecą dwie żarówki lub dwa reflektory po każdej ze stron auta.
Kiedy włączać? W nocy, na nieoświetlonych drogach. Trzeba je wyłączyć, gdy z przeciwka zbliża się pojazd, lub gdy zbliżamy się do auta przed nami. Nie wolno także oślepiać pieszych idących w kolumnie.
Światła przeciwmgłowe przednie
Konstrukcja: umieszczone nisko światła mają za zadanie świecić "pod mgłą" i poprawiać widoczność podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Oświetlają one także pobocze i drogę tuż przed pojazdem, poprawiając widoczność podczas jazdy po krętych drogach.
Kiedy włączać? W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza można (nieobowiązkowo) włączać światła przeciwmgłowe przednie zarówno w dzień, jak i w nocy. Włączamy je łącznie ze światłami mijania, choć w tej kwestii przepisy "Prawa o ruchu drogowym" są niespójne. Uwaga: przednich świateł przeciwmgłowych można używać także podczas dobrej pogody - w nocy, na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami.
Światła do jazdy dziennej
Konstrukcja: W przeciwieństwie do świateł mijania świecą one nieznacznie w górę, nie muszą być asymetryczne, nie muszą dawać wyraźnej granicy światła i cienia. Włączone w nocy oślepiają. Ponieważ nie oświetlają drogi, wyposażone są w żarówki o niewielkiej mocy. Najbardziej wyrafinowane konstrukcje wyposażone są w diody zamiast żarówek, dzięki czemu zużywają zaledwie kilka watów energii. Nie są to z reguły światła montowane fabrycznie - jeśli chcemy je mieć, musimy zamontować je sami.
Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.
Nie jest prawdą, że po zmianie przepisów musimy całą dobę jeździć na światłach mijania. W ciągu dnia mamy prawo jeździć na światłach dziennych. Nie wierzysz?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama