
Daniel Ratowski
Fiat 500
Mały, tani, uroczy i dostępny dla wszystkich - taki był oryginalny fiat 500 z 1957. Pół wieku później w 2007 włoska legenda wróciła i z miejsca rozkochała w sobie świat - w pierwszym roku z taśm w Tychach zjechało ponad 180 tys. sztuk. Po ośmiu latach produkcji koncern zdecydował się dać kierowcom NOWE wcielenie tego auta...

Fiat
Fiat 500
- Całościowo zainwestowaliśmy w ten samochód 100 milionów euro - mówi dziennik.pl Maria Conti, szefowa komunikacji Fiata na Europę, Środkowy Wschód i Afrykę i podkreśla, że nowy fiat 500 jest bardziej zaawansowany technologicznie, jednak zachowuje styl retro i cechy, które uczyniły to auto tak słynnym w latach 60. i 70. ubiegłego wieku.

Daniel Ratowski
Fiat 500
Włożenie takiej kwoty w stworzenie nowej odsłony włoskiego cacka opłaciło się? Można pokusić się o stwierdzenie, że projektanci mieli ryzykowne zadanie - w przypadku fiata 500, który od 3 lat jest najpopularniejszym małym samochodem w Europie (15 proc. rynku), gra szła o wysoką stawkę. Jeden fałszywy ruch i czar pryska.

dziennik.pl
Fiat 500
- Do tworzenia nowej odsłony fiata 500 podeszliśmy z szacunkiem. Chcieliśmy pozostawić jego awangardowe cechy, a jednocześnie wprowadzić nowe wyposażenie i nowe technologie - mówił na prezentacji Andrea Wuppinger z zespołu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) odpowiedzialnego za stworzenie nowej wersji auta. - W efekcie nowe auto jest bardziej "pięćsetkowe" niż kiedykolwiek - dodaje.

Daniel Ratowski
Fiat 500
Nowy fiat 500 jest bardziej zadziorny, bardziej męski - patrzy na świat przez nowe światła i uśmiecha się pod chromowanym wąsem jeszcze szerzej. Z tyłu auto najłatwiej rozpoznać po lampach - teraz zamiast pełnych kloszy są ramki z fragmentem karoserii we wnętrzu. Chromowana klamka na klapie bagażnika nawiązuje do oświetlenia tablicy rejestracyjnej swojego poprzednika z 1957 roku. Klasyka pozostała klasyką.

Daniel Ratowski
Fiat 500
Odświeżony styl retro wlewa się także do kabiny. W miejscu systemu audio pojawił się panel multimediów. Wymieniono też fotele oraz kierownicę. W kabinie jest znacznie ciszej niż w poprzedniku - to efekt lepszego wygłuszenia komory silnika. Co ważne zmodyfikowano również zawieszenie - auto znacznie przyjemniej zachowuje się na drodze, pozwala nawet na odrobinę szaleństwa.

Daniel Ratowski
Fiat 500
- Łącznie wprowadzono 1800 zmian. Tego typu modyfikacje i na taką skalę oznaczają wyzwanie nie tylko dla zakładu w Tychach, gdzie auto jest produkowane, ale także dla polskich dostawców - powiedział dziennik.pl Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Poland. - Mam na myśli m.in. producentów reflektorów, zderzaków, układów kierowniczych, siedzeń, felg oraz co istotne zupełnie nowych systemów i rozwiązań dających np. dostęp do internetowych stacji radiowych, multimediów czy portali społecznościowych - uściśla Cieślar.

Daniel Ratowski
Fiat 500
Nowego fiata 500 można mieć z benzynowym dwucylindrowym silnikiem 0,9 TwinAir o mocy 85 KM lub 105 KM (średnie spalanie na poziomie 3,8 l/100 km - przynajmniej tak obiecują specjaliści z Fiata). Najtańsza jednostka 1.2/69 KM pojawi się także w wersji przystosowanej do LPG. Silnik wysokoprężny to konstrukcja 1.3 Multijet o mocy 95 KM produkowana podobnie jak 0,9 TwinAir przez Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej - co ciekawe to jedyny turbodiesel w segmencie A. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro6.

Daniel Ratowski
Fiat 500
W standardowym ustawieniu wspomaganie układu kierowniczego wydaje się być jednak zbyt mocne (choć niektórym to może odpowiadać). Turbodoładowanie najmocniejszego silnika 0.9 TwinAir zapewnia wysoki moment obrotowy (145 Nm), jednak opóźnienie w reakcji na gaz jest wyraźne (typowo dla doładowanych silników o małej pojemności).

Daniel Ratowski
Fiat 500
Samochód zmienia oblicze po wciśnięciu guzika SPORT - kierownica natychmiast zaczyna stawiać przyjemny opór, a 105-konne serce od około 1900 obrotów żwawiej zabiera się do roboty. Przy mocniejszym gazie dwa cylindry zaskakująco szybko wchodzą na obroty. Sześciobiegowa skrzynia pasuje do miejskiego charakteru 500-ki - w ruchu ulicznym wystarczą maksymalne trzy przełożenia.

Fiat
Fiat 500
Fiat 500 to skarb koncernu FCA. Auto jest sprzedawane w ponad 100 krajach całego świata, na poziomie ponad 1,5 miliona egzemplarzy. W Europie od 3 lat to najpopularniejszy mały samochód. Średnia roczna produkcja w Tychach utrzymuje się na stałym poziomie ok. 180 tys. egzemplarzy.

Daniel Ratowski
Fiat 500
Nowa odsłona 500-ki jest już produkowana w fabryce w Tychach. Na razie auto powstaje równocześnie z poprzednim wcieleniem tego modelu z 2007 roku. W październiku w całości go zastąpi na liniach śląskiego zakładu.

Fiat
Fiat 500
Produkcja nowej odsłony hitu Fiata w Polsce może przyczynić się do wzrostu wykorzystania mocy produkcyjnych zakładu - jeśli "efekt nowości" zadziała jak magnes, wówczas pojawi się jeszcze większa liczba zamówień.

dziennik.pl
Fiat 500
- Spodziewamy się, że w przyszłym roku fabryka w Tychach wyprodukuje ok. 200 tys. sztuk nowego fiata 500. Dla zakładu i jego pracowników jest ważne to, że samochód będący liderem europejskiego rynku powstaje właśnie tu. To daje poczucie stabilności pracy - mówi nam Cieślar.

Polska Agencja Prasowa / ALESSANDRO DI MARCO
Fiat 500
Cena? Na rynku włoskim nowy fiat 500 kosztuje tyle samo, co poprzednie wcielenie. Wiele wskazuje na to, że w Polsce można spodziewać się tego samego rozwiązania - obecnie najtańsza wersja pop z radiem i 7 poduszkami powietrznymi kosztuje 38 500 zł. Auto wyposażone w klimatyzację - 40 500 zł.

Fiat
Fiat 500
Fabryka w Tychach rozpoczęła swoją działalność w 1975 roku, a dzięki ogromnym inwestycjom dokonanym na przestrzeni lat, stała się jednym z najnowocześniejszych ośrodków produkujących samochody na świecie. Śląski zakład Fiat Auto Poland jest największym producentem aut w Polsce. Aktualnie wytwarzane tam są modele: fiat 500, abarth 500, lancia ypsilon i ford ka.

dziennik.pl
Fiat 500

dziennik.pl
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Polska Agencja Prasowa / ALESSANDRO DI MARCO
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500

Fiat
Fiat 500