
foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 Cross Country i V40 R-Design
Osiągi znanej z usportowionych aut Forda jednostki napędowej (poprzedni focus ST i RS) to moc maksymalna 254 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W przypadku Cross Country T5 AWD przyspieszenie do pierwszej setki trwa 6,4 sekundy, a R-Design nabiera prędkości wolniej 0,1 sekundy, pomimo, że jest o około 100 kilogramów cięższy o Cross Country (R-Design 1456 kg, a Cross Country 1556 kg) . W obu przypadkach zabawa w przyspieszanie kończy się przy 235 km/h.

dziennik.pl
Volvo V40
Nowe volvo V40 na dobre zagościło na polskich ulicach. Chociaż w większości widywanych V40 za kierownicą siedzą kobiety, to producent przygotował coś, co przypadnie do gustu także facetom…

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design i V40 Cross Country
W nasze ręce trafiły kluczyki do najmocniejszych odmian nowego volvo V40, czyli przednionapędowego V40 R-Design T5 i V40 Cross Country T5 z napędem na cztery koła. Co łączy oba auta?

dziennik.pl
Volvo V40 Cross Country
Co łączy oba auta? Bryła nadwozia, kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zawierające poduszkę powietrzną dla potrąconego pieszego, luksusowe wnętrze i pięciocylindrową rzędową turbodoładowaną siłownię o pojemności 2,5 litra.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 Cross Country
Napęd na koła jest przekazywany za pomocą sześciobiegowej przekładni Geartronic, którą można sterować manualnie za pomocą lewarka zmiany biegów. Za napęd na cztery koła w V40 Cross Country odpowiada sprzęgło Haldex 5 generacji.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design i V40 Cross Country
Auta wyposażone w układ Haldex 5 mają możliwość całkowitego przenoszenia napędu pomiędzy przednią a tylną osią. Wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy i od warunków panujących na drodze.

Volvo
Volvo V40 Cross Country
Podczas jazdy po autostradzie autem wyposażonym w układ Haldex 5 cały moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. W takich warunkach nie ma konieczności korzystania z napędu 4x4. Takie rozwiązanie sprzyja oszczędzaniu paliwa. Jeśli autem poruszamy się po mniej przyczepnej nawierzchni, takiej jak szutrowa droga, przenoszenie momentu obrotowego jest uzależnione od przyczepności przednich kół. Jeśli nie jest wystarczająca do skutecznego napędzania auta, moment jest przenoszony także na tylne koła, aby zwiększyć przyczepność auta. W przypadku ekstremalnie śliskiej lub grząskiej nawierzchni, kiedy przednie koła mają poważne problemy z utrzymaniem przyczepności, cały moment obrotowy może zostać przekazany na tylne koła. Producent układu Haldex dał możliwość konstruktorom samochodów indywidualnego programowania charakterystyki przenoszenia napędu pomiędzy osiami. W przypadku Volvo V40 Cross Country na tylną oś może trafić maksymalnie 90 proc. momentu obrotowego.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design
Z zewnątrz auta różnią się pakietami dodatków stylizacyjnych podkreślającymi charakter auta. Cross Country jest nieco uterenowiony, a R-Design usportowiony. Zaprzeczeniem tych cech są zamontowane w testowanych autach koła. R-Design stał na 17 calowych alufelgach, a Cross Country na 19 calowych. Według nas mniejsze felgi z wyższą oponą lepiej nadają się do aut zjeżdżających na szutry, a większe felgi z niższymi oponami lepiej wyglądają w autach o sportowych cechach.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 Cross Country
Wnętrze V40 Cross Country różni się od V40 kolorystyką i możliwościami personalizacji. Oprócz standardowych przycisków i przełączników, na desce rozdzielczej znajdziemy m.in. włączniki systemów takich jak asystent parkowania równoległego, który pomoże wjechać w kopertę po prawej i po lewej stronie (aby w poszukiwaniu skanować lewą stronę auta należy włączyć lewy kierunkowskaz), jest także system pomagający zjechać ze wzniesienia, aby go aktywować należy przełączyć skrzynią w tryb pracy manualnej i ustawić pierwszy bieg.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design
Volvo V40 R-Design, tak jak standardowa wersja V40 zostało wyposażone w cyfrowe zegary z trzema układami o różnej konfiguracji i funkcjonalności – Elegance (elegancja), Eco (ekologia) i Performance (osiągi). Jednak w przypadku R-Design wszystkie tryby wyświetlane są w tym samym, jasnoniebieskim kolorze.

Volvo
Volvo V40 R-Design
Tapicerka foteli została wykonana z połączenia czarnej matowej i perforowanej skóry. Ich zwieńczeniem jest wyszywane logo R-Design z błękitną literą "R".

Volvo / Adrian Burt
Volvo V40 R-Design
Zmiany we wnętrzu obejmują również specjalnie zaprojektowaną kierownicę, dźwignię zmiany biegów, dźwignię hamulca ręcznego oraz sportowe pedały. Oprócz koloru karoserii, nap najbardziej przypadła do gustu czarna podsufitka oraz wykończenie deski rozdzielczej niebieską nicią.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 Cross Country i V40 R-Design
Zawieszenie R-Designa jest nieco niższe i twardsze niż w przypadku seryjnych V40. Cross Country chwali się powiększonym prześwitem, który w rzeczywistości okazuje się bezużyteczny. Zaparkowane obok siebie auta różnią się wysokością tylko o kilkanaście mm. Cross Country przez ogromne koła jest wrażliwe na koleiny, a trafienie na większą nierówność generuje bardzo drogo brzmiący hałas.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design
R-Design cierpi na chroniczne tracenie przyczepności przednich kół. Dynamiczne ruszanie każdorazowo aktywuje szereg systemów wspomagających kierowcę. Żwawa reakcja na gaz towarzyszy przy wszystkich prędkościach, jednak auta ma dwa poważne słabe punkty. Pierwszy to zbyt wolno działająca skrzynia biegów, a druga to za mało bezpośredni układ kierowniczy.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design
To jednak nie znaczy, że kierowca jest pozbawiony radości z jazdy. Zapas mocy i rasowe brzmienie silnika w obu autach sprzyja pozytywnym emocjom.

foto by Mateusz Szymański
Volvo V40 R-Design i V40 Cross Country
Zarówno Cross Country T5 jak i R-Design T5 nie straciły na praktyczności i zabiorą na pokład 5 osób I 335 litrów bagażu.

dziennik.pl
Volvo V40 Cross Country
Ceny obu wersji startują od 134 tysięcy za R-Design T5 i 147 tysięcy za V40 Cross Country T5 AWD. Testowane wersje zostały wyposażone we wszystko, co dostępne dla danych modeli.

dziennik.pl
Volvo V40 R-Design i V40 Cross Country
Widoczne na zdjęciach białe Cross Country kosztowało niemal 200 tysięcy złotych, a R-Design w kolorze Rebel Blue około 160 tysięcy złotych.