
Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Największymi wadami poprzedniej astry (czwartej generacji), były zbyt ciasne wnętrze przy dużych rozmiarach karoserii. Auto na tle rywali nie należało też to najlżejszych. Opel wziął te problemy do serca i stworzył nową piątą generację astry - lżejszą nawet o 200 kg od poprzedniego wcielenia. A po niedawnej premierze modelu pięciodrzwiowego teraz niemiecki producent wprowadził do Polski odmianę kombi. Oto nowa astra sports tourer…

Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Najnowsza generacji astry kombi ma takie same wymiary zewnętrzne jak odchodzący model - długość 4702 mm, szerokość 1871 mm (po złożeniu bocznych lusterek) i wysokość 1499 mm. Mimo to jak twierdzi producent oferuje więcej miejsca w przedziale pasażerskim i bagażniku. Przestrzeń nad głową kierowcy powiększyła się o 26 mm, a osoby podróżujące z tyłu mają o 28 mm więcej miejsca na nogi.

Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Astra sports tourer w wersji podstawowej waży 1263 kilogramy (z kierowcą) - czyli o 130 kg mniej niż porównywalna wersja odchodzącego modelu.
W efekcie można spodziewać się, że auto będzie bardziej zwrotne, zapewni wyższy komfort jazdy, mniejsze spalanie i koszty eksploatacji.

Opel / GM
Opel astra
Wnętrze astry sports tourer identyczne jak w przypadku astry 5d, którą będzie produkować fabryka General Motors w Gliwicach...

Opel
Opel astra sports tourer
Warto zaznaczyć, że przy identycznych rozmiarach zewnętrznych bagażnik nowej astry sports tourer jest większy o 80 l w porównaniu do poprzedniej generacji i wynosi 1630 l (stara astra kombi zabiera maksymalnie 1550 l). To dużo, dla porównania volkswagen golf variat zabiera na pokład maksymalnie 1620 l. Skoda octavią kombi połyka już 1740 l - ale to samochód z pogranicza klasy kompaktowej i średniej.

Opel
Opel astra sports tourer
Po raz pierwszy astrze kombi zastosowano klapę bagażnika, którą można otworzyć bezdotykowo i bez pilota centralnego zamka. W egzemplarzach wyposażonych w system bezkluczykowego otwierania wystarczy pod tylnym zderzakiem wykonać ruch stopą podobny do kopnięcia, aby klapa bagażnika sama się otworzyła. Powtórzenie tego ruchu spowoduje zamknięcie klapy. System wykrywa ewentualne przeszkody i w razie potrzeby zatrzymuje mechanizm. Tylną klapę można również otworzyć w sposób tradycyjny - przełącznikiem w kabinie po stronie kierowcy lub pilotem zdalnego sterowania.

Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Tylna kanapa nowej astry sports tourer może być składana w proporcji 40/20/40. W zamocowaniu przewożonego bagażu pomagają opcjonalne akcesoria FlexOrganizer, takie jak boczne relingi, siatki dzielące przestrzeń i różne gadżety mocujące. Silniki, cena, wyposażenie?

Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Nowe kombi Opla podobnie jak astra 5d jest oferowane z jednostkami o mocy od 95 KM do 200 KM. Benzynowiec 1.4/100 KM będzie montowany w wersji podstawowej.
Producent twierdzi, że model z trzycylindrową turbodoładowaną 105-konną jednostką o pojemności 1 litra i przekładnią Easytronic 3.0 będzie najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie - ma średnio spalać ok. 4 litrów na 100 km w cyklu mieszanym.
Zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.4 Turbo rozwija moc 125 KM lub 150 KM. Ponoć samochód z taką jednostką, systemem Start/Stop oraz 6 biegową przekładnią manualną zużywa w cyklu mieszanym ok. 5 litrów benzyny na 100 km. W ofercie jest też turbobenzynowe 1.6/200 KM. W tym przypadku 300 Nm momentu obrotowego z funkcją overboost pozwala przyspieszać od 80 do 120 km/h na piątym biegu w 7,2 sekundy. Prędkość maksymalna 200-konnej astry kombi wynosi 235 km/h.

Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Razem z nowym nadwoziem na rynku debiutuje nowy turbodiesel 1.6 BiTurbo CDTI o mocy 160 KM (maksymalny moment obrotowy - 350 Nm już od 1 500 obr./min). Największą zaletą tego silnika ma być elastyczność - w opinii inżynierów Opla jednostka umożliwia przyspieszenie z 80 do 120 km/h na piątym biegu w 8,1 sekundy. Prędkość maksymalna - 218 km/h. Silnik w połączeniu z sześciobiegową przekładnią i systemem Start/Stop, powinien zużywać 4,2 litra paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Poza tym w ofercie jest też słabszy turbodiesel 1.6 - do wyboru w dwóch poziomach mocy - 95 KM i 136 KM.

Opel
Opel astra
Nowy opel astra sports tourer to samochód, w którym dzięki dostępowi do sieci system OnStar nie tylko będzie można zdiagnozować stan pojazdu, lecz także wezwać pomoc w razie kolizji czy odnaleźć cel podróży. Konsultant OnStar poszuka nie tylko docelowego adresu, np. najbliższego hotelu czy restauracji, lecz także zdalnie prześle go nawigacji auta.
Astra jest też pierwszym modelem, w którym zastosowano w pełni LED-owe, matrycowe światła. Pozwalają tak oświetlić przestrzeń i drogę przed autem, że kierowca ma dostrzec ew. przeszkody nawet o 40 metrów wcześniej. Cena?

Opel / ROBERT BRYKALA,F0T ROBERT BRYKA
Opel astra sports tourer
Nowa astra sports tourer w najtańszej wersji essentia z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM kosztuje od 63 800 zł. Taki samochód seryjnie jest wyposażony w manualną klimatyzację, radio CD 300 z łączem Bluetooth i portami USB i AUX-in, przednie reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia oraz centralny zamek.
Co na to konkurencja? Najtańsza skoda octavia kombi kosztuje od ponad 65 tys. zł. Volkswagen golf variant - od 67 tys. zł. Ford focus kombi to wydatek 66,7 tys. zł.

Opel
Opel astra sports tourer i astra 5d

Opel / www.weigl.biz
Opel astra sports tourer