Mercedes niezniszczalny jak czołg! Oto nowy G 500 4x4², czyli terenówka do kwadratu. ZDJĘCIA
1 Nowy mercedes G 500 4x4² odziedziczył cechy charakterystyczne dla ekstremalnej rodziny samochodów tej marki - z G 63 AMG 6x6 pochodzi zmodyfikowana wersja napędu na wszystkie koła z osiami portalowymi, które mają wojskowe korzenie.
Mercedes / Daimler AG
2 Sercem tego potwora jest 4-litrowa jednostka V8 biturbo o mocy 422 KM. Turbosprężarki zamontowano między głowicami - to ma zaowocować lepszą reakcją na gaz i zmniejszyć zużycia paliwa (w takim aucie zwłaszcza ostatni argument przemawia do potencjalnego kupca, czytaj szejka).
Mercedes / Daimler AG
3 Inżynierowie Mercedesa podkreślają, że w produkcji skrzyni korbowej wykorzystano stop aluminiowy, który jest niezwykle wytrzymały i lekki jednoczenie. W opinii konstruktorów ścianki cylindrów wykonane w technologii NANOSLIDE są dwukrotnie twardsze od konwencjonalnych tulei cylindrowych z żeliwa.
Mercedes / Daimler AG
4 Wydech wyprowadzono z boku auta - podobno jego brzmienie płoszy wróble w promieniu kilku kilometrów ;) Efekt uboczny takiego rozwiązania przydaje się w terenie, z tyłu nie ma typowego tłumika, ograniczającego kąt zejścia.
Mercedes / Daimler AG
5 O dzielność w terenie dba stały napęd na obie osie, reduktor, osie portalowe z trzema blokowanymi podczas jazdy dyferencjałami. Jeśli znajdzie się śmiałek, które zechce "utopić pieniądze w błocie" lub "porysować fortunę o kamienie" może do swojego G 500 4x4² zamówić opony MT o wymiarach 37 x 12,5 x 18 cali.
Mercedes / Daimler AG
6 W przypadku osi portalowych (w przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi) dzięki specjalnym mostom na zwolnicach koła nie znajdują się na wysokości dyferencjału, ale znacznie poniżej. W rezultacie głębokość brodzenia - a raczej pływania - wzrosła z 450 do 1000 mm. To rozwiązanie zaadoptowano z wojska.
Mercedes / Daimler AG
7 Kolos ma prowadzić się jak… rajdówka. Przynajmniej tak uważają konstruktorzy. Przy każdym kole pracuje zamontowany równolegle system podwójnych sprężyn i amortyzatorów. Jedna kolumna ma konwencjonalne ustawienie, a w drugiej siła tłumienia jest sterowana elektronicznie i dostosowana do aktualnej sytuacji na drodze. Taka konstrukcja umożliwia szybkie przełączenie auta w trybach Sport i Comfort. Zmiana programu trwa 15 milisekund. Prześwit wynosi 450 mm.
Mercedes / Daimler AG
8 Spece od jazdy w terenie dla poprawy trakcji obniżają ciśnienie w oponach, jednak tradycyjne koła nie pozwalają na ekstremalne upuszczenie powietrza - poniżej 1 bara istnieje ryzyko "zdjęcia" opony lub dostania się piasku pod felgę. Zdaniem ludzi z Mercedesa ten problem nie dotyczy 18-calowych felg typu beadlock zastosowanych w G 500 4x4² - tu opona jest przykręcana do obręczy za pomocą dodatkowego pierścienia, nie ma więc ryzyka ześlizgnięcia się z niej nawet w przypadku całkowitej utraty powietrza.
Mercedes / Daimler AG
9 Na wypadek ostrego kontaktu z podłożem, projektanci zaopatrzyli G 500 4x4² w dwuczęściową osłonę podwozia ze stali nierdzewnej.
Mercedes / Daimler AG
10 W kabinie boczki foteli, zagłówki, deskę rozdzielczą i podłokietniki pokrywa czarna skóra designo obszyta białą nicią, a centralne elementy siedzeń - mikrofibra z diamentowymi przeszyciami. Mirkofibra posłużyła również do wykończenia podsufitki oraz słupków.
Mercedes / Daimler AG
11 Za rozwój kolejnych odmian klasy G odpowiada ośrodek w Graz. Tam są też produkowane cywilne i użytkowe odmiany modelu od chwili jego premiery w 1979 roku. Seryjna produkcja Mercedesa G 500 4x4² uzależniona jest od reakcji, jakie wywoła prezentacja wersji pokazowej w czasie marcowego salonu samochodowego w Genewie.
Mercedes / Daimler AG
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję