Szkarada czy rewolucja? Audi nanuk quattro concept debiutuje we Frankfurcie
1 W opinii twórców prototypowy nanuk nadaje się do jazdy na torze wyścigowym, na autostradzie, pełnej zakrętów drodze, w terenie, w piasku czy na śniegu. Hmm - śmiałe stwierdzenie…
Audi
2 Sercem tego auta jest nowy silnik V10 TDI, który zamontowano wzdłużnie, przed tylną osią. Pojemność skokowa 5 litrów, moc 544 KM. Morderczy moment obrotowy - 1000 Nm - kierowca dostaje do dyspozycji już przy 1500 obrotach na minutę...
Audi
3 Układ doładowania Biturbo załącza się za pośrednictwem systemu zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Ciśnienie wtrysku w systemie Common Rail wynosi 2500 barów. Wzmocniona siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S tronic - zamontowana za silnikiem - przenosi moc na specjalnie dla tego modelu przygotowany układ przeniesienia napędu quattro.
Audi
4 Ciężar własny Audi nanuk quattro concept to ok. 1900 kg. Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w czasie 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 305 km/h. Zużycie paliwa wynosi średnio 7,8 l na 100 km. Jakim cudem tylko tyle?
Audi
5 Zdaniem inżynierów Audi tak niskie spalanie jest efektem zastosowania m.in. systemu zarządzania temperaturą z oddzielnymi układami chłodzącymi i bezstopniowo regulowanej pompy olejowej.
Audi
6 Zawieszenie pneumatyczne może być regulowane - kierowca sam określa wysokość Audi nanuk quattro concept w danym momencie, wybierając jeden z trzech stopni: z poziomu normalnego na 30 mm niżej lub 40 mm wyżej.
Audi
7 System może także samodzielnie regulować wysokość zawieszenia, kierując się przy tym prędkością i danymi o drodze dostarczanymi przez system nawigacji. Na autostradzie na przykład, karoseria pozostaje obniżona nawet wtedy, gdy Audi nanuk quattro concept jedzie powoli, ale już po skręceniu na drogę szutrową, zawieszenie automatycznie się podnosi. Niewielkie kamery osadzone w profilach o kształcie skrzydeł zastąpiły lusterka boczne.
Audi
8 Kolejna nowinka techniczna, to zintegrowane wspomaganie układu kierowniczego, które pozwala rozwiązać odwieczny konflikt między dynamiką jazdy a stabilnością. Podczas jazdy z małymi i średnimi prędkościami, tylne koła obracają się nawet o dziewięć stopni w kierunku przeciwnym do ruchu kół przednich. Wirtualnie skraca to rozstaw osi o ok. 100 cm, a średnica zawracania zmniejsza się do ok. dziesięciu metrów. Pojazd jest też bardziej zwrotny podczas manewrowania.
Audi
9 Przy wyższej prędkości, system obraca tylne koła o 2,5 stopnia w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki tak wirtualnie, o ok 140 cm, przedłużonemu rozstawowi osi, poprawia się stabilność jazdy.
Audi
10 Rozstaw osi Audi nanuk quattro concept wynosi 2710 mm, a długość - 4541 mm. Szerokość auta - 1990 mm, wysokość - 1337 mm. Element nośny karoserii to lekki szkielet Audi Space Frame (ASF) zrobiony z aluminium. Karoseria to polakierowane na ostrą czerwień komponenty z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP).
Audi
11 Zdaniem inżynierów Audi tak niskie spalanie jest efektem zastosowania m.in. systemu zarządzania temperaturą z oddzielnymi układami chłodzącymi i bezstopniowo regulowanej pompy olejowej.
Audi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję