Niemiecka legenda wraca! Nowe Audi Sport quattro concept. ZDJĘCIA
1 Quattro znaczy Audi, a Audi znaczy quattro. Pierwszy model niemieckiego producenta, w którym zadebiutował ten rodzaj napędu na cztery koła pojawił się w 1980 roku - było to Audi quattro. Jednak samochód, dzięki któremu to rozwiązanie zyskało międzynarodową sławę, pojawił się w 1983 roku w czasie wystawy motoryzacyjnej we Frankfurcie - był to model nazwany Audi Sport quattro. Auto pierwotnie stworzono jako model homologacyjny do udziałów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 306 KM i nowinkom technicznym, w owych czasach samochód ten uznawany był za supersportowy.
Audi
2 Krótki rozstaw osi ułatwiający manewrowanie, podkreślał charakterystyczny wygląd Audi Sport quattro. Pojazd, z założenia stworzony do zmagań sportowych, na trwałe zapisał się historii sportu motorowego. Walter Röhrl, z dużą przewagą wygrał w nim wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado, w roku 1987. Co ciekawe od 1980 roku Audi sprzedało ponad 5 milionów samochodów z napędem na cztery koła, więcej niż jakikolwiek inny producent aut klasy premium (BMW, Mercedes, Volvo). Teraz dla upamiętnienia debiutu lokomotywy sukcesu tego rozwiązania technicznego, czyli Audi Sport quattro, niemieccy inżynierowie stworzyli współczesne wcielenie słynnego auta. Nowość, czyli Audi Sport quattro koncept, zadebiutuje tak jak przodek - we Frankfurcie. Oto co kryje pod karoserią...
Audi
3 Projektanci twierdzą, że podobnie jak Audi Sport quattro z 1983 roku, także Audi Sport quattro concept powstał na potrzeby sportów motorowych. Każde z rozwiązań stylistycznych ma jakiś cel, każde podporządkowano określonej funkcji technicznej. Niektóre z nich są hołdem dla modeli quattro z wczesnych lat osiemdziesiątych. Przykład?
Audi
4 Przykłady nawiązań do przodka: kanciaste, płaskie słupki C, tzw. blistery nad błotnikami albo prostokątne podwójne reflektory - tu jednak zastosowano ostatni krzyk motoryzacyjnej mody - światła typu Matrix LED, które jeszcze w tym roku pojawią się w odmłodzonym Audi A8.
Audi
5 małych, pojedynczych diod, które współpracując z połączonymi szeregowo soczewkami lub reflektorami, zapewniają oświetlenie drogi. Zależnie od sytuacji drogowej, pojedynczo się włączają, wyłączają lub ewentualnie przyciemniają. Reflektory Audi Sport quattro concept nie posiadają osłon, odsłaniając tym samym radiator z diodami. W tylnych światłach natomiast, do minimum zredukowano klosz i obudowę.
Audi
6 Wykonany z CRP (włókno węglowe) przedni dyfuzor, podobnie jak robi się to w samochodach wyścigowych, wysunięto do przodu. Osłona chłodnicy to element zmian w projektowaniu wyglądu Audi - podpowiada, jak w przyszłości może wyglądać stylistyka sportowych modeli seryjnych. Z tyłu z dyfuzora wystają dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Przy większych prędkościach z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler. Bagażnik, ukryty pod tylną półką i usztywniony poprzeczną belką, ma 300 litrów pojemności. Napęd?
Audi
7 Audi Sport quattro to coupé, które kryje w sobie napęd hybrydowy - jego moc to 700 KM, a moment obrotowy - 800 Nm. W opinii inżynierów prototyp ma spalać średnio 2,5 l benzyny na 100 km. Jak to możliwe?
Audi
8 Funkcję silnika spalinowego spełnia tu czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo. Generuje ona moc 560 KM i moment obrotowy 700 Nm. W opinii konstruktorów tak niewielkie spalanie (2,5 l/100 km) to zasługa systemy zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry, a także systemy Start-Stop.
Audi
9 Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny pracują razem, ze startu zatrzymanego do 100 km/h Audi Sport quattro concept przyspiesza w 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna - 305 km/h...
Audi
10 Takie osiągi są możliwe nie tylko dzięki mocy ale też lekkiej konstrukcji. W przedziale pasażerskim zastosowano miks stalowych blach i elementów odlewanych z aluminium. Drzwi i błotniki wykonano z aluminium, a dach, maskę silnika i pokrywę bagażnika z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Dzięki temu ciężar własny pojazdu wraz z zestawem akumulatorów wynosi 1850 kg...
Audi
11 Moc do układu napędowego quattro przekazuje zmodyfikowana ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic. Pędzące audi trzeba jeszcze zatrzymać, dlatego szczęki hamulcowe obejmują duże ceramiczne tarcze wzmocnione włóknem węglowym. Opony mają rozmiar 285/30 R 21. Audi Sport quattro koncept zadebiutuje w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie (10 września 2013 r.). Czy trafi do produkcji seryjnej? Czy powróci dawny duch quattro? Trzymamy kciuki!
Audi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję