Volkswagen dotrzymał słowa danego wiosną 2015 roku. Wtedy pokazał prototyp o nazwie Sport Coupe Concept GTE. Studyjny pięciodrzwiowy model z nadwoziem typu fastback stał się jedną z gwiazd salonu samochodowego nad Jeziorem Genewskim. Przedstawiciele VW wskazywali wówczas, że ten awangardowy pojazd to nie tylko przyszły nowicjusz w rodzinie niemieckiego producenta, ale także zapowiedź zmiany stylistyki.

Reklama

Po dwóch latach w Genewie historia zatoczyła koło i Volkswagen dziś wyciągnął z kapelusza zupełnie nowy model o nazwie arteon. - Ten samochód, jak zapowiadałem w 2015 roku, rzeczywiście rozpoczyna nową erę w stylistyce - stwierdził w czasie premiery Klaus Bischoff, główny stylista Volkswagena.

Szeroki grill zachodzący na zderzak, pokrywa silnika spływająca na błotniki i szerokie lampy - właśnie taką twarz dostaną wszystkie nowe modele Volkswagena. Seryjne reflektory w technologii LED oraz diodowe światła do jazdy dziennej łączą się z chromowanymi listwami oraz z pokrywą silnika. Arteon jest prekursorem zmiany w stylistyce niemieckiej marki, a kolejnym autem utrzymanym w tej tonacji będzie nowy touareg, którego debiut przewidziano na jesienny salon samochodowy we Frankfurcie.

Arteona powstał na platformie modułowej MQB. Silnik zamontowano z przodu poprzecznie do osi samochodu - w ocenie inżynierów taki sposób konstrukcji pozwala zaoszczędzić miejsce. Długość nadwozia to 4862 mm, szerokość - 1871 mm, wysokość natomiast - 1427 mm. Rozstaw osi arteona wynosi 2841 mm.

Reklama
dziennik.pl

Ludzie z VW tłumaczą też pochodzenie nazwy "arteon", w której akcent pada na pierwszą sylabę. Otóż składa się ona z dwóch części: art (czyli sztuka) - odnosi się do sposobu w jaki poprowadzono linie tworzące stylistykę tej limuzyny oraz do emocji, jakie ona wyzwala. Końcówka "eon" to nawiązanie do topowego modelu phideon sprzedawanego przez Volkswagena na rynku chińskim - w ten sposób VW wskazuje, że arteon także ma być zaliczany do klasy premium.

Volkswagen wreszcie szokuje stylem

Poprzednik model CC był samochodem klasy średniej. Arteon to już klasa wyższa i na dodatek pełni honory najbardziej luksusowego auta VW. Można pokusić się o stwierdzenie, że jeszcze dekadę temu VW nie odważyłby się szokować takim przodem nawet w śmiałym prototypie. A arteon jest już samochodem produkcyjnym i w dodatku można już go zamawiać.
Volkswagen

Stylistyczny smaczek wpada w oko po otwarciu drzwi - szyby są pozbawione ramek niczym w rasowych sportowych autach. Naszym zdaniem arteon najkorzystniej wygląda w złotym lakierze. Perłowy także mu służy, ale srebrny odradzamy.

PAP/EPA / MARTIAL TREZZINI

Kabina jest zdecydowanie mniej awangardowa. Tu projektanci arteona sięgnęli po elementy znane z passata i golfa. Szlachetności ma dodawać analogowy zegarek wpasowany między środkowymi nawiewami. Tradycyjne analogowe zegary zastąpiono wirtualnymi wyświetlanymi w kolorze na 12,3-calowym monitorze.

dziennik.pl

Szklany 9,2-calowy ekran dotykowy w centrum deski rozdzielczej pozbawiono przycisków i pokręteł, reaguje za to na gesty. Na pokładzie miejsca jest mnóstwo. Przestronność kabiny widać szczególnie z tyłu, gdzie ilość miejsca na nogi jest imponująca. Bagażnik ma od 563 do 1557 litrów.

dziennik.pl

Nie zabrakło systemów ułatwiających życie i jazdę. Aktywny tempomat ACC w ruchu miejskim zajmuje się wszystkim (przyspiesza, zwalnia, hamuje) a prowadzącemu pozostaje jedynie kręcenie kierownicą. Reflektory z funkcją doświetlania zakrętów dzięki danym GPS oraz pochodzącym z nawigacji z wyprzedzeniem "wiedzą" kiedy samochód znajdzie się w zakręcie i uruchamiają funkcję doświetlania jeszcze zanim kierowca wjedzie w łuk drogi. Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się również system Emergency Assist drugiej generacji - gdy kierowca np. zasłabnie i przestanie kontrolować pojazd, system nie tylko zacznie hamować, ale też skieruje auto na skrajny prawy pas jezdni, jeśli okaże się on wolny.

Volkswagen
Reklama

Do napędu arteona VW przewidział wybór sześciu silników o mocy od 150 KM do 280 KM. Całkowicie nową jednostką napędową jest bazowy benzynowiec 1.5 TSI Evo (z funkcją odłączania cylindrów). Jedynie w przypadku podstawowego 1.5 do przeniesienia napędu posłuży skrzynia manulana, w pozostałych odmianach arteon dostanie dwusprzęgłowy automat DSG (turbodiesle 150 KM i 190 KM jako opcja). Poza przednim napędem auto będzie dostępne z systemem 4Motion. Przewidziano też wersje kombi oraz usportowione R. Hybrydę zaplanowano na 2018 rok.

dziennik.pl

Volkswagen arteon do sprzedaży trafi w trzech odmianach. Nadwozie podstawowego modelu dostanie chromowane listwy wokół bocznych szyb, tylne lampy w technologii LED, diodowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w tej samej technologii i minimum 17-calowe alufelgi. W wyposażeniu bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu Keyless Go, układ rozpoznający zmęczenie kierowcy, system multimedialny Composition Media z kolorowym ekranem dotykowym, 8 głośnikami, wejściem AUX-IN i USB (dla urządzeń Apple) oraz z instalacją telefoniczną Bluetooth, klimatyzacja dwustrefową, wielofunkcyjna kierownica pokrytą skórą (w autach z DSG z łopatkami do zmiany biegów), fotele częściowo regulowane elektrycznie (6 ustawień).

dziennik.pl

Bogatszy arteon elegance będzie dodatkowo wyposażony standardowo w chromowane obudowy lusterek, LED-owe lampy tylne z dynamicznymi diodami kierunkowskazów, 18-calowe alufelgi, chromowane listwy u dołu wokół nadwozia, podgrzewane spryskiwacze przedniej szyby. W środku m.in. szwy tapicerki foteli oraz dywaników w kontrastowym kolorze, nakładki na pedały o wyglądzie aluminium, tapicerka z alcantary i skóry, podgrzewane fotele z przodu.

dziennik.pl

Szczyptę sportowego wyglądu zapewni arteon R-Line, którego wloty powietrza z przodu w kształcie litery C zostaną polakierowane na czarno. Samochód dostanie też chromowane listwy u dołu wokół auta i chromowane nakładki wydechu w zderzaku. W środku czeka wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta skórą, podsufitka w kolorze tytanowej czerni, tapicerka foteli z alcantary i skóry z logo R-Line.

dziennik.pl

Koszty? W przypadku modeli z silnikami 1.5 TSI oraz 2.0 TDI pierwszy przegląd serwisowy o rozszerzonym zakresie przypada maksymalnie po 3 latach lub po przebiegu 60 tys. km. Wymiana oleju (zgodnie ze wskazaniami na tablicy rozdzielczej) powinna się odbyć maksymalnie po 2 latach lub po 30 tys. km. Wiele materiałów eksploatacyjnych, np. olej w skrzyni biegów, w ogóle nie podlega wymianie.

Volkswagen twierdzi, że prognozowane koszty serwisowe w pierwszych czterech latach użytkowania i przez pierwsze przejechane 60 tys. km nie przekraczają łącznie 200 euro (ok. 870 zł).

dziennik.pl

Ile kosztuje nowy volkswagen arteon?

Ptaszki ćwierkają, że volkswagen arteon z silnikiem 150 KM - najtańszy - ma kosztować ok. 130 tys. zł. Oficjalne cenniki poznamy podczas kwietniowych targów w Poznaniu, wtedy też VW rozpocznie przyjmować zamówienia w Polsce. Pierwsze auta do klientów trafią w czerwcu.

Volkswagen
dziennik.pl