Jak jeździć za grosze? Zobacz sprawdzony sposób na drogie paliwo
1 ... przeprowadzając test, który wykazał, że na trasie 285 kilometrów samochód mierzący się z drugim autem jadącym według zasad ekojazdy dojeżdża na miejsce w czasie o zaledwie 8 minut i 8 sekund krótszym.
Renault
2 Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20 proc. paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasu i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia - podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Renault
3 Prawie 80 proc. Polaków uważa, że stosuje się do zasad ekojazdy, a prawda jest taka, że większość z nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93 proc. nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy po mieście może zwiększyć się nawet o 40 proc., jeśli samochód nie jest prowadzony w sposób płynny, a aż 42 proc. błędnie uważa, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać rzadziej niż raz na miesiąc.
Shutterstock
4 Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomicznej i bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku - mówi Zbigniew Weseli.
Inne
5 Oba samochody, które wzięły udział w teście, prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault - założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi - jeździe w stylu eko - płynnej i opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze.
Renault
6 Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 l wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19 proc. więcej paliwa.
Shutterstock
7 Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają kilka zasad ekojazdy...
Newspix / PIOTR TWARDYSKO
8 Prowadź płynnie - staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h)
Renault
9 Odpowiednio zmieniaj biegi - redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1000 obr./min, a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Shutterstock
10 Przyspieszaj w kontrolowany sposób - do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób. Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia - zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość.
Shutterstock
11 Dbaj o silnik - nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniu i wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę. Eksploatuj samochód w racjonalny sposób - sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.
Shutterstock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję