Premier Tusk obleciał autostradę helikopterem, czyli porażki i sukcesy
1 Ministerstwo transportu poinformowało, że chce, aby nowy system zdawania na prawo jazdy zaczął obowiązywać od stycznia 2013 r., a nie od połowy lutego 2012 r. Minister Sławomir Nowak zapowiedział, że resort wystąpi do Sejmu o przedłużenie vacatio legis ustawy o kierujących pojazdami do stycznia 2013 r. Firma Boegl a Krysl przejęła część robót wykonywanych dotychczas przez Dolnośląskie Surowce Skalne przy budowie odcinka C autostrady A2. Zarząd Boegl a Krysl zapewnił, że prace na budowie będą przebiegać zgodnie z terminami.
Newspix / MICHAL FLUDRA
2 Polska sprzeciwia się przekazywaniu do nowego unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) 10 mld euro z Funduszu Spójności - powiedziała minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Jej zdaniem utrudni to dostęp do unijnych pieniędzy m.in. na drogi. Kluczowe odcinki autostrad A1 i A4 nie będą gotowe na Euro 2012 - przypomniał minister transportu Sławomir Nowak. Minister wyraził ubolewanie z tego powodu i zapewnił, że resort dokłada wszelkich starań, by A2 była przejezdna na mistrzostwa. Rząd przyjął projekt ustawy o tzw. przejezdności. Zakładał on, że nawet nieukończone odcinki dróg krajowych i autostrad mogą być przed Euro 2012 otwarte dla ruchu, a decyzja o pozwoleniu na użytkowanie takiej drogi będzie wydawana warunkowo, na określony czas. Pragma Inkaso złożyła w sądzie wniosek o upadłość likwidacyjną Dolnośląskich Surowców Skalnych, spółki budującej jeden z odcinków autostrady A2 Stryków-Konotopa. Nie ma ryzyka upadłości spółki DSS - zapewnił minister transportu Sławomir Nowak. Dodał, że płynność tej firmy jest sprawdzana na bieżąco. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zażądała od firm budujących autostrady przedstawienia programów naprawienia pojawiających się na budowanych odcinkach autostrad szczelin. Problem dotyczył autostrad A1, A2 i A4.
Shutterstock / MICHAL FLUDRA
3 Minister transportu Sławomir Nowak przekazał kompetencje nadzoru nad budowaniem dróg i nadzoru nad Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad wiceministrowi Tadeuszowi Jarmuziewiczowi. Wcześniej zajmował się tym wiceminister Radosław Stępień. Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas oznajmił, że nie akceptuje przeniesienia funduszy UE z kolei na drogi, o co wnioskowała Polska. Sejm uchwalił ustawę o tzw. przejezdności, która umożliwia otwarcie dla ruchu przed Euro 2012 nawet nieukończonych odcinków dróg krajowych i autostrad.
Newspix / MARCIN GADOMSKI
4 Dolnośląskie Surowce Skalne (firma pracowała przy budowie odcinka C autostrady A2) złożyły do Sądu Rejonowego w Warszawie wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. 17 kwietnia Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość likwidacyjną spółki Dolnośląskie Surowce Skalne. Firma DSS złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu.
Shutterstock
5 Wcześniej minister Nowak zaprezentował trasy objazdów nieukończonych odcinków autostrady A2. Sławomir Nowak zapewnił jednak, że walka o przejezdność na odcinku Warszawa - Łódź będzie trwała do ostatnich chwil przed Euro 2012
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
6 Na dwa dni przed rozpoczęciem Euro 2012 został udostępniony do ruchu ostatni odcinek autostrady A2 między Strykowem a Konotopą. Z Warszawy można już dojechać autostradą do Berlina. Pierwszy z pięciu odcinków tej drogi oddano 23 maja. Prace wykończeniowe na części autostrady będą trwały jednak jeszcze kilka miesięcy. Sąd Rejonowy w Poznaniu ogłosił upadłość PBG z możliwością zawarcia układu. Tydzień wcześniej zarządy PBG, Hydrobudowy i Aprivii, spółek należących do grupy PBG, podjęły uchwały o złożeniu wniosków o ogłoszenie takiej upadłości. Jako główny powód kłopotów finansowych spółek grupy podano realizowanie kontraktów związanych z budową Stadionu Narodowego i autostrad. Sejm uchwalił ustawę regulującą wypłacanie zaległych wynagrodzeń podwykonawcom pracującym przy budowie autostrad. Zaliczki ma wypłacać GDDKiA, a później Dyrekcja ma odzyskiwać pieniądze od firm, które nie zapłaciły swoim podwykonawcom.
BOGL a KRYSL POLSKA
7 Sąd Rejonowy w Warszawie zdecydował o zmianie postępowania upadłościowego Dolnośląskich Surowców Skalnych z likwidacyjnego na układowy. GDDKiA zerwała kontrakt z konsorcjum SIAC Construction, PBG, Aprivii i Hydrobudowy na budowę odcinka autostrady A4 między Tarnowem a Dębicą.
Shutterstock
8 Ustawa, która umożliwi wypłacanie należności podwykonawcom poszkodowanym przy budowie dróg, została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Przepisy weszły w życie. GDDKiA rozpoczęła weryfikację i przyjmowanie wniosków od podwykonawców i usługodawców poszkodowanych przez generalnych wykonawców kontraktów drogowych.
Shutterstock
9 GDDKiA odstąpiła od kontraktów na budowę 65-kilometrowego odcinka A1 w województwie kujawsko-pomorskim z Czerniewic do Kowala. GDDKiA rozpoczęła wypłaty zaliczek dla przedsiębiorców poszkodowanych przy budowie dróg i autostrad. Jako pierwsi zawiadomienia o przyznaniu pieniędzy otrzymali podwykonawcy upadłej firmy Poldim, która budowała jeden z odcinków autostrady A4 w Małopolsce. GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie prac na trzech odcinkach autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Prace na budowie mają ruszyć na wiosnę 2013 roku. Dzięki temu A1 od Gdańska do Łodzi ma być przejezdna do końca 2013 r.
Shutterstock
10 Kierowcy mogą jeździć autostradą A1 na odcinku Stryków - Kowal. Prawie 85-kilometrowy odcinek A1 z Łodzi do Kowala pozwoli kierowcom pokonać ten dystans w około 40 minut. Do użytku oddano 57-kilometrowy odcinek A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce. GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie budowy odcinka autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa do węzła Dębica Pustynia. Przygraniczny odcinek autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki otwarto dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Przejazd jest możliwy z ok. 10-kilometrowym objazdem nadal budowanego mostu w Mszanie.
Shutterstock
11 To jedna z najgłośniejszych drogowych inwestycji w Polsce. 11 grudnia wojewoda podlaski wydał po raz drugi pozwolenie na budowę obwodnicy tego miasta. Przed świętami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku przekazała firmie Budimex, która wygrała przetarg na realizację inwestycji w systemie "projektuj i buduj", plac budowy. Jak poinformował rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA Rafał Malinowski, "na dniach" geodeci zaczną prace przy wytyczeniu drogi, zaś w styczniu rozpoczną się prace przy wycince drzew i karczowaniu krzaków. Obwodnica Augustowa ma mieć 36,3 km. Droga będzie budowana przez miejscowość Raczki, w wariancie uwzględniającym przebieg międzynarodowej trasy Via Baltica przez Łomżę. Obwodnicę tworzyć będą: jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej S61 (13 km). Koszt inwestycji to 659 mln zł. Droga ma powstać do września 2014 r. To drugi projekt obwodnicy Augustowa. Pierwszy zakładał, że obwodnica będzie przebiegała przez tereny Natura 2000 - cenny przyrodniczo odcinek Doliny Rospudy. Po protestach ekologów budowę w tym wariancie wstrzymano, czemu przeciwni byli mieszkańcy miasta. Przez Augustów przejeżdża każdej doby kilka tysięcy tirów, które jadą do i od granicy z Litwą.
Newspress
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję