Centrum Informacyjne Rządu przypomniało w komunikacie, że we wrześniu 2011 r. rząd zdecydował, że w 2012 r. przekaże samorządom na realizację zadań programu 200 mln zł, a w latach 2013-2015 będzie to 3 mld zł - po miliardzie w każdym roku. Oznaczało to łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł.

Reklama

Obecna zmiana programu zmniejsza łączne dofinansowanie do 2,7 mld zł. Oznacza to, że w 2012 r. finansowanie będzie, jak planowano w 2011 r., na poziomie 200 mln zł, nie zmieni się też finansowanie budżetowe w latach 2014-2015 - 1 mld zł rocznie. Zmniejszenie dotyczy natomiast 2013 r. - z planowanego 1 mld zł do 0,5 mld zł. Wynika to z zapisów projektu ustawy budżetowej na 2013 r. - poinformował CIR.

Rząd wprowadził do programu także korzystną dla samorządów zmianę zasad współfinansowania projektów.

We wrześniu 2011 r. przyjęto, że finansowanie inwestycji drogowych w latach 2012-2015 będzie odbywało się w następujących proporcjach: 30 proc. środki budżetowe i 70 proc. środki własne samorządów (gmin i powiatów). Obecnie te proporcje zmienią się: 50 proc. środków będzie pochodzić z dotacji budżetowej, a drugie 50 proc. dołożą samorządy - poinformował CIR.

Reklama

Jak można przeczytać w komunikacie, rozwiązanie takie umożliwi skorzystanie z programu także samorządom o mniejszym potencjale inwestycyjnym.

W praktyce samorządy będą dokładały mniej środków własnych do projektów infrastrukturalnych. Chodzi o to, że niektóre z samorządów nie dysponują wystarczającym wkładem własnym, koniecznym do zrealizowania projektów drogowych z dotacją budżetową. Wprowadzone zmiany zapewnią też lepsze wykorzystanie dostępnych środków budżetowych - poinformował CIR. Zmiany wchodzą w życie z dniem podjęcia.

Z podanych informacji wynika, że w latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6,8 tys. km dróg lokalnych.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo - Rozwój - Dostępność jest kontynuacją rządowego programu realizowanego w latach 2008-2011. Program zaproponował ówczesny szef MSWiA Grzegorz Schetyna; stąd drogi wybudowane i przebudowane w ramach programu potocznie nazywane są "schetynówkami". Co roku budżet państwa i samorządy współfinansowały budowę lub przebudowę dróg lokalnych. Celem programu była taka przebudowa, budowa lub remonty ważnych odcinków dróg lokalnych, by zostały one połączone z siecią dróg wojewódzkich i krajowych.