Inne

Fachowcy od opon znów w akcji! Tym razem niemiecki magazyn "Auto Zeitung" zdecydował się na szczegółowy test jedenastu kompletów "zimówek" w rozmiarze 205/55 R16 - na takich gumach jeżdżą opel astra, ford fokus, vw golf i spółka. Gumy sprawdzono w zróżnicowanych warunkach - zarówno na śniegu, jak i na suchej oraz mokrej nawierzchni.

Reklama

Testerem w wymagającym wieloboju był nowy volkswagen golf 1.4 TSI. Próby przeprowadzono w laboratorium badawczym w pobliżu Rzymu oraz w zimowych warunkach za kołem podbiegunowym w Finlandii.

>>>Nowa lista najlepszych i najgorszych aut

Zestaw prób, obejmował różne typy nawierzchni spotykanych zimą, w którym brane były pod uwagę takie kryteria, jak hamowanie, odporność na aquaplaning, łatwość opanowania pojazdu w sytuacji awaryjnej, czas przejazdu slalomu, odporność na ślizganie opony przy przyspieszeniu, czy hałas toczenia.

Reklama

Wyniki? Zwycięzca jest jeden! To Dunlop SP Winter Sport 3D - przypominamy, że ta zimówka okazała się bezkonkurencyjna w teście "Auto Zeitung" także w 2008 roku.

>>>Opona z Księżyca trafi do twojego auta

Dunlop SP Winter Sport 3D znalazł się w czołówce we wszystkich klasyfikacjach, zostając "najbardziej polecaną oponą zimową". Testerzy zwrócili uwagę na wyjątkową siłę oraz krótką drogę hamowania opony. Dunlop zdobył też uznanie dzięki szybkiej reakcji na zachowanie kierowcy oraz precyzji prowadzenia. Doceniano również doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni.

"Na suchej nawierzchni Dunlop zwraca uwagę krótką drogą hamowania oraz niskim poziomem szumu toczenia. Poza tym, opona pozwala na sprawne i precyzyjne sterowanie autem. Znakomity balans. Opony SP Winter Sport 3D osiągnęły bardzo dobre wyniki we wszystkich kryteriach testowych i nie miały żadnych słabych punktów, co złożyło się na ogólnie najwyższą ocenę." - czytamy w komentarzu redakcyjnym.

>>>Koniec z wydawaniem fortuny na paliwo!

Reklama

Gorąco polecane - to trzy opony…

Continental WinterContact TS830 (372 pkt.) - samochód z beztroską pokonywał zakręty zlanego wodą parkuru. Jedno "ale" - TS 830 nie najlepiej zachowywały się podczas hamowania. Wzór pod względem komfortu. Jednak gumy Conti mogłyby reagować żwawiej na polecenia kierowcy. Gładkie, sprawne toczenie. Ogólnie - Continental TS 830 zachwyca najlepszymi wynikami w jeździe po śniegu. Hamowanie na mokrej powierzchni wypada jednak zaskakująco słabo.

Goodyear UltraGrip 7+ (368 pkt.) - najlepsze oceny w testach aquaplaningu, krótka droga hamowania oraz łatwa w kontrolowaniu podsterowność zapewniły oponie pewne pierwsze miejsce w testach jazdy na mokrej nawierzchni. Także w innych kryteriach testowych UltraGrip 7+ poradziła sobie znakomicie, przekonując autorów testu "bardzo dobrymi osiągami".

Vredestein Snowtrac 3 (360 pkt.) - wyważony profil z dobrymi właściwościami zimowymi. Snowtrac 3 to dobra opona w każdej konkurencji.

>>>Test! Oto najlepsze i najgorsze zimówki

Jazda na mokrym...

Hamowanie - golf z oponami Pirelli przejeżdżał punkt, przed którym samochód na ogumieniu Firestone już by się zatrzymał, mając jeszcze około 30 km/h na liczniku.

Podczas testów na mokrej powierzchni Nokian walczył z niestabilnym zachowaniem podczas jazdy i mało efektywnym odprowadzaniem wody. Opony te traciły przyczepność podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach.

Tanie opony Sava oraz opony Semperit niezbyt pewnie pokonywały najbardziej mokre fragmenty toru. Pirelli rozczarował także tym razem, osiągając najsłabsze wyniki w zakresie drogi hamowania.

Także Continental nie sprostał wymaganiom pod względem hamowania na mokrej powierzchni. Bardzo dobre wrażenie zrobił natomiast Firestone, który jednak nie osiągnął maksymalnej przyczepności, a tym samym stabilności na zakrętach właściwej dla najlepszych opon.

>>>Polacy głupio drą opony i marnują paliwo



Zima, śnieg, lód...

Continental i Dunlop czuły się tu jak ryby w wodzie. Firestone już sobie nie poradził - w samych tylko testach trakcji golf na tym ogumieniu zdobył wynik gorszy o 35 punktów od niezwykle wytrzymałego Dunlopa.

Eksperci przeliczyli zmierzone osiągi na zdolność do pokonywania wzniesień - otrzymali różnicę 4 procent. Ktoś kto powie, że to nic nie znaczy będzie w błędzie… To odpowiada różnicy między płaskim a stromym podjazdem na parkingu (osiem do dwunastu procent).

Także Michelin nie zachwycił na śniegu - zbyt słabo odbijał na boki i późno reagował na zachowanie kierowcy. Rozczarował nawet Nokian - wprawdzie golf z tymi oponami dzielnie wdrapywał się pod górę, jednak niestabilne zachowanie podczas jazdy powodowało staczanie się auta w dół.

Jeszcze bardziej niespokojne reakcje na krętych górskich drogach wykazywały opony Sava, rekompensowały to jednak krótką drogą hamowania.

Zdaniem ekspertów z "AZ" Firestone i Michelin bardziej nadają się do zastosowania jako opony całoroczne, przeznaczone do jazdy na terenach nizinnych i w ruchu miejskim.

>>>Tak powstaje najgłupsza stłuczka świata

Oto lista opon zimowych "Auto Zeitung" (maksymalna nota to 450 punktów)

1. Dunlop SP Winter Sport 3D - 385 pkt.

2. Continental WinterContact TS830 - 372 pkt.

3. Goodyear UltraGrip 7+ - 368 pkt.

4. Vredestein Snowtrac 3 - 360 pkt.

Tych opon eksperci nie polecają do ostrej zimowej jazdy...

5. Michelin Primacy Alpin 3 - 332 pkt.

6. Semperit Speed-Grip - 325 pkt.

7. Pirelli Sottozero Serie II - 323 pkt.

8. Sava Eskimo S3 - 311 pkt.

9. Kumho i’zen KW23 - 311 pkt.

10. Nokian WR G2 - 306 pkt.

11. Firestone Winterhawk 2 - 295 pkt.