Najważniejsze premiery to Chevrolet Cruze, Opel Insignia kombi, Volkswagen Golf VI, Renault Megane, Forda Ka, czy też nowe wcielenie Toyoty Avensis. Nie brakuje również wspaniałych konceptów - jednym z fajniejszych jest Saab 9-X Air. Ale po kolei! Poznajcie wybrane nowości - kolejno od Audi do Volkswagena…

Reklama

Audi
W końcu jest Audi A1 najmniejszy model spod znaku czterech pierścieni . Sympatyczny, sportowo wystylizowany ma stanąć oko w oko z mini od BMW. Do wyboru dostaniemy odmianę 2- lub 4-dzrwiową. Napęd - turbodoładowane silniki o mocach od 80 do 160 KM (w najlepszej wersji 1.4 TFSI z podwójnym doładowaniem). W 2011 roku powinna pojawić się także hybryda.

Audi odświeżyło całą rodzinę A4. Zabieg nie ominął topowej odmiany S4 (sedan i kombi) z rewelacyjnym napędem quattro i turbobenzynowym 3.0 V6, którego 333 KM zwija asfalt.

Na dłużej oko zatrzymuje się na piekielnym rydwanie, czyli RS6 we wcieleniu sedan. Przez wielką wyszczerzoną kratę widać elementy V10 z którego biturbo wyciska 580 KM!

BMW
Niemiecki koncern pochwalił się prototypem X1. To mały i wszędobylski SUV - zapowiedź nowego gracza w segmencie samochodów kompaktowych klasy premium. Auto powstało na platformie kompaktowego BMW serii 1. Karoseria X1 przykryje napęd na cztery koła plus ekologiczny układ Efficient Dynamics z systemem start/stop i alternatorem, który jest ładowany tylko w czasie hamowania. Moc wyprodukują 4- i 6-cylindrowe benzynówki i turbodiesle z najwyższej półki bawarskiego producenta.

Reklama

Tyle o prototypie. Sprzedaż produkcyjnego X1 ruszy po koniec 2009 roku - do tego czasu inżynierów BMW czeka mnóstwo nieprzespanych nocy. Lekko nie będzie, bo w obozie Audi też raczej nie zmrużą oka - budują konkurencyjne Q3. Ciekawe, komu bezsenność wyjdzie na zdrowie?

Cadillac
Nowy CTS Sport Wagon to przepis Cadillaca na sukces w klasie luksusowych ciężarowców. W sprzedaży pojawi się w połowie 2009 roku. Uderzy w BMW Serii 5 Touring czy Audi A6 Avant. Pięciometrowe, błyszczące kombi wiezie ze sobą arsenał zbytku. Po podniesieniu klapy widać 720 l szerokiej ładowni z płaską podłogą. Jedno pociągnięcie i wykładzina odkrywa sprytne schowki na szpargały. Po złożeniu tylnych siedzeń bagażnik połyka 3452 l. Z mocą nie będzie problemu - ponad 300-konny silnik 3,6 V6 ma zmienne fazy rozrządu plus bezpośredni wtrysk benzyny. 366 Nm momentu obrotowego śmiało wyrwie auto do przodu - bez różnicy, czy przez sześciobiegową skrzynię ręczną, czy nowy sześciostopniowy automat Hydra-Matic.

Reklama

Specjalnie dla Europy między przednie koła wstawią też turbodiesela. Wielkie auto musi napędzać słuszny motor, dlatego wybrali 250-konne 2.9 V6. Spokojnie da radę. CTS SW będziemy mogli wybrać z tradycyjnym napędem na tył lub na obie osie.

Chevrolet
Studyjny model Orlando podpowiada nam jak może wyglądać siedmiomiejscowy van Chevroleta. Samochód powstał na nowej płycie podłogowej dla kompaktów, którą już wykorzystuje chevrolet cruze, a w przyszłości kolejna generacja opla astry.Napęd to 150-konny 2-literowy turbodiesel najnowszej generacji. Cruze to światowa nowość - w sprzedaży pojawi się w marcu 2009 roku - zastąpi Chevroleta Lacetti. Napęd to dwa silniki benzynowe 1.6/112 KM, 1.8/140 KM plus doładowany diesel 2.0/150 KM.

Ferrari
Jeśli marzenie o włoskiej motoryzacji, to tylko ze stajni Ferrari. Oto California GT - dwumiejscowy kabriolet ze składanym sztywnym dachem ma benzynowy 460-konny silnik 4.3 V8. Zryw do "setki" trwa krócej niż 4 s.

Fiat
Paryska gala jest okazją do premiery ekologicznej wersji Fiata 500 pur.o2. Malec z Tychów dostał opony o niskim oporze toczenia. Karoseria ma lepsza aerodynamikę. Pod spodem pracuje benzynowy silnik 1.2, który wyrzuca do powietrza ledwie 115 g dwutlenku węgla na kilometr. Układ Start/Stop wyłącza motor np. w oczekiwaniu na zielone. Skrzynia biegów z wydłużonymi przełożeniami także pomaga w ekonomicznej jeździe. Spalanie? Producent obiecuje, że będzie niższe o 10 procent. Razem z 500-ką debiutują podobne wersje cromy i bravo.

Castagna to włoski tuner z Mediolanu, który z normalnych samochodów tworzy prawdziwe dzieła na czterech kołach, np. mini przerobił na… pickupa. Najnowszym cackiem jest Fiat 500 Tender Two. Karoseria ma dwukolorowe malowanie. W środku szlachetne patynowane drewno zamiast plastików - nawet dno bagażnika przypomina pokład ekskluzywnego jachtu. Delikatna alcantara oprawia najmniejszy skrawek wnętrza. Samochód nie ma drzwi, a zamiast dachu materiałowy, zwiewny baldachim.

Tradycyjny spalinowy silnik zastąpił napęd elektryczny. Po czterech godzinach ładowania pełne baterie wystarczają na 140 km jazdy. Takie autko może rozpędzić się do 130 km/h. Co ciekawe, auto dostępne będzie dostępne także z silnikami spalinowymi normalnej 500-ki.

Citroen
To już trzeci Citroen z plakietką "Picasso". C3 Picasso ma niewiele ponad 4 metry długości. Od lewego do prawego lusterka jest 1,73 m. Wysokość - 1,63 m. Zwarte proporcje zwiastują, że autko będzie zwinnie pomykać przez miasta i miasteczka.

Mały na zewnątrz, ale wielki w środku. Dlatego w podróż zabierze pięć osób i 500 litrów bagażu. Osobne tylne siedzenia są przesuwne w zakresie 15 cm. Jak zapewniają ludzie z Citroena - fotele powinny składać się bajecznie prosto, jednym pociągnięciem ręki. Do tego mamy jeszcze ruchomą podłogę bagażnika plus składane oparcie miejscówki przedniego pasażera.

Kabina auta przypomina przezroczysty kokon - jest świetnie doświetlona, jasna. Przeszklonej powierzchni może być ponad 4,5 m2 w wersji z panoramicznym dachem. Pod tym względem C-trójka jest w czołówce segmentu.

Konkurencja? C3 Picasso to van formatu mini, dlatego zmierzy się z modusem od Renault, merivą od Opla i nissanem note. Skoda roomster też powinna nerwowo spoglądać za siebie.

Moc? Na początek silnik do C3 Picasso Citroen każe wybierać spośród czterech jednostek. Dwóch benzynowych (1.4/95 KM lub 1.6/120 KM) albo wysokoprężnych HDi - 1.6/90 KM bądź 1.6/110 KM. Sprzedaż rozpocznie się wiosną 2009 roku.

Sensacyjny Hypnos to prototyp. Hybrydowy napęd daje mu 200 koni mocy. Spalanie to ledwie 4,5 litra na setkę. Z wydechu do atmosfery ulatuje 120 g dwutlenku węgla na kilometr jazdy.

Ford
Najnowsza generacja Forda Ka przyjechała do Paryża prosto z polskiej fabryki w Tychach. Cena? W Niemczech samochód ma kosztować 9750 euro (ponad 31 tys. zł). Więcej dowiemy się na początku przyszłego roku - wtedy samochód pojawi się w sprzedaży. Na początek dostaniemy silnik benzynowy 1.2/69 KM i turbodiesla 1.3 TDCi/75 KM.

Wagą ciężka w porównaniu do miejskiego Ka jest 300-konny Focus RS. Spece obiecują doskonały stosunek mocy do masy i na dowód wyciągają kwity z wewnętrznych testów. Sprint do setki trwa mniej niż 6 sekund. Prędkość maksymalna - 260 km/h lub więcej.

Kuga - oto producent z Kolonii spełnia obietnice i pod maskę SUV-a wkłada turbobenzynowy silnik z arsenału Volvo - to 200-konna rzędowa piątka 2.5 l. Ta fabryka mocy już napędza zroluje 320 niutonometrów.

Honda
Hybrydowy Insight II to na razie jeszcze koncept. Wiadomo jednak, że niewiele mu brakuje do finalnej wersji produkcyjnej. Do sprzedaży wejdzie w pierwszej połowie 2009 roku. Insight II przywiezie 5 miejsc, pakowny bagażnik i na dodatek powinien być tańszy niż hybrydowy Civic lub konkurencyjna Toyota Prius.

Przed amatorami małych rozmiarów Honda stawia dwie nowości: Jazz i City. Obydwa modele będzie można kupić od lutego 2009 roku.

Hyundai
Hyundai i20 zastąpi model Getz. Debiutant koreańskiego koncernu ma piątkę drzwi i większy rozstaw osi. Nowicjusz zagra w tej samej lidze, co skoda fabia, toyota yaris i spółka. Samochodzik w całości wymyślono w europejskim centrum projektowym Hyundaia w Russelsheim (Niemcy). Do sprzedaży trafi na początku przyszłego roku z silnikami o mocach od 75 do 126 KM.

Razem ze "zwykłym" wariantem koreańska marka przedstawia też i20 blue, czyli ekologiczne wcielenie nowego malucha. Między przednimi kołami będzie turbodiesel 1.4/90 KM (220 Nm), który ma spalać średnio 4 l/100 km a do atmosfery uleci ledwie 99 g dwutlenku węgla na kilometr jazdy.

Jak to możliwe? Mniejszy prześwit, na kołach opony z niewielkim oporem toczenia, spoilery z przodu i z tyłu. Silnik wypełnia specjalny olej o bardzo niskiej lepkości, zmniejszający tarcie wewnętrzne.

Ponadto na stoisku Hyundaia można podziwiać iX55, to europejskie wcielenie SUV-a Veracruz (USA). To samochód rozmiarów BMW X5 . Cztery koła naraz poruszy 240 KM z turbodoładowanego diesla 3,0 l. Zaś luksusowym Genesis Coupe z 300-konnym silnikiem 3,8 l koncern chce powalczyć o klienta w klasie premium.

Kia
Przestrzeń, komfort i styl - zdaniem twórców te trzy rzeczy mają wyróżniać wnętrze najnowszej Kii Soul. Podobno zmyślnymi trikami przewyższy znacznie większe auta. Przypominamy, że Soul (ang. dusza) od początku do końca mierzy ciut ponad 4 metry długości (4105 mm) i 1,6 m wysokości. Szerokość - od lewej do prawej jest niemal 1,8 m. Rozstaw osi - 2,5 m. Wyższy niż w "zwykłych autach" prześwit pozwoli swobodnie harcować po mieście...

Moc? Tej nie zabraknie. Bez względu na to, czy wybierzemy silnik benzynowy czy wysokoprężny przednie koła poruszy 126 koni mechanicznych z pojemności 1.6 l. Tak, tak moc i pojemność są identyczne, ale moment obrotowy różny - 156 Nm da kierowcy benzynówka, zaś turbodiesel to większa frajda z jazdy, bo pod nogą czeka 255 Nm. 2-litrowy motor benzynowy to 142 KM, jednak ten wariant będzie dostępny w USA.

Pierwsza Kia Soul wyjedzie z koreańskiej fabryki we wrześniu. W polskich salonach sprzedaży auto pojawi się na początku 2009 roku. Koreański koncern zapowiada szeroką możliwość indywidualizacji auta - słowem hulaj dusza!

Lancia
Ypsilon Versus - projekt zrealizowany wspólnie ze słynnym domem mody Versace. Perła włoskich stylistów wejdzie do produkcji w marcu 2009 roku - powstanie zaledwie 500 sztuk ekskluzywnego malucha. Ekscentryk, który kupi to cacko, wyróżni się niepospolicie polakierowanym dachem i eleganckim wyposażeniem wnętrza.

Mazda
Mazda Kiyora - mały i lekki samochodzik, który chce być pogromcą miasta. Nazwa wzięła się od japońskiego słówka "kiyora", które oznacza "czysty, prosty". Co jest najczystsze i najprostsze w naturze? Woda - przynajmniej tak uznali styliści Mazdy.

Płynąca karoseria kryje czterocylindrowy motor, zasilany bezpośrednim wtryskiem. Jednostka ma zużywać wyjątkowo mało paliwa - wszystko dzięki systemowi SISS (Smart Idle Stop System), który wyłączy silnik np. w oczekiwaniu na "zielone". A niewielkie spalanie to niski poziom emisji dwutlenku węgla.

Na paryskim stoisku Mazdy, obok koncepcyjnego modelu kiyora, pierwszy raz oglądamy też kultową mazdę MX-5 po kuracji odmładzającej. Poza tym marka z Hiroszimy wystawiła "szóstkę" z nowym turbodieslem 2.2 i "dwójkę" napędzaną wysokoprężnym silnikiem 1.6.

Mercedes
Prototyp Fascination, to widowiskowe kombi stylizowane na coupe. Przedsmak nowego, ożywczego kierunku projektowania Mercedesów. Dzięki Fascination możemy wyobrazić sobie kolejną generację klasy E. Maska skrywa czystego turbodiesla Bluetec 2.2/ 204 KM z systemem AdBlue zmniejszającym emisję spalin.

Mini
Crossover to pomysł na pierwszego SUV-a Mini. Ostateczna wersja powinna pojawić się 2010ku. Znane kształty retro skrywają 4-miejscowe, sprytnie zaprojektowane wnętrze i stały napęd 4x4.

Nissan
Pixo powstał na bazie nowej generacji Suzuki Alto - to dzięki współpracy obu japońskich firm. 5-drzwiowe nadwozie pomieści 4 pasażerów. Napęd to litrowy silniczek benzynowy. Do sprzedaży w Europie auto powinno wejść wiosną 2009 roku.

Opel
Gwiazdą na stoisku Opla jest Insignia Sports Tourer, czyli kombi klasy średniej. Nowość dołączyła do sedana i liftbacka - dlatego rodzina jest już w komplecie. Auto ma niemal 5 metrów długości. Pod tylną klapą kryje się 540 litrów bagażnika. Silniki o mocach od 115 do 260 KM.

Pod spodem kłębią się zaawansowane rozwiązania techniczne. Pierwszym z brzegu jest inteligentne oświetlenie Adapting Forward Lighting (AFL). Nowe reflektory AFL zostały opracowane wspólnie przez specjalistów z Opla i firmy Hella. Innym superwynalazkiem jest kamera "Opel Eye", która czyta znaki drogowe i pilnuje toru jazdy.

Insignia Sports Tourer, podobnie jak zwykła insignia, przyjedzie z napędem na przednią i obie osie. Układ Adaptive 4x4 to nic innego jak rozwiązanie ze sprzęgłem typu Haldex, które debiutowało w saabie 9-3 XWD. Do salonów sprzedaży stylowy kombiak Opla wjedzie wiosną 2009 roku.

Peugeot
Prologue to prototyp, który zapowiada zupełnie nowy samochód francuskiej marki. To zwiastun modelu 3008 crossover - dlatego wygląda jak skrzyżowanie vana i terenówki.

Napęd? Rozwiązanie hybrydowe nowej generacji. Według ludzi z Peugeota, układ daje kierowcy 200 KM, wyrzucając do atmosfery niezwykle czyste spaliny - na kilometr jazdy w powietrze uleci ledwie 109 g dwutlenku węgla. Równie dobrze auto może poruszać jedynie motor elektryczny, a wtedy spalin nie ma.

Porsche
Dla ekscentryków i poszukiwaczy przygód jest Cayenne S Transsyberia. Terenowo uzbrojona karoseria kryje 405 KM z silnika 4.8 V8. Sprzedaż od stycznia 2009 roku.

Renault
Megane w trzeciej odsłonie. W Paryżu zadebiutowały dwa wcielenia - pięciodrzwiowe i coupe. Najpierw dostajemy ten pierwszy model. Do kupienia jeszcze w 2008 roku - silniki o mocy od 90 do 160 KM. W ciągu dwóch lat (do 2010 roku) pojawią się inne wersje w tym sedan, kombi i van scenic.

Saab
Szwedzka marka na 25. jubileusz swoich kabrioletów wystawia 9-X Air. Kabriolet z rewolucyjnym rozwianiem składania dachu "Canopy Top" i chowaną oddzielnie tylną szybą - swoje rozwianie Saab zgłosił już do opatentowania.

9-X Air kryje tradycyjny dla Saaba napęd turbodoładowany. Niewielki silnik, bo tylko 1,4 litra, może spalać zarówno zwykłą benzynę, jak i ekologiczny bioetanol, czyli E85. Kiedy w obwodach płynie bioetanol wtedy emisja dwutlenku węgla to tylko 107 g/km.

Auto wykorzystuje też technologię hybrydową - napędzany paskiem od wału korbowego silnik elektryczny zastępuje zwykły alternator. Prąd trafia do akumulatorów litowo-jonowych pod podłogą bagażnika. Generator pomaga w ruszaniu, wyprzedzaniu, oszczędzaniu paliwa i ładowaniu baterii. Rozwiązanie umie także odzyskiwać energię z hamowania.

Seat
Wreszcie jest - exeo nowa limuzyna z Hiszpanii. Samochód powstał na platformie audi A4 poprzedniej generacji. Od przedniego zderzaka do tylnego jest 4,6 m. Bagażnik pomieści 460 litrów. Napęd to trzy benzynowce (od 102 KM do 200 KM) i trzy turbodiesle (od 120 KM do 170 KM). Wszystkie wersje rozpędzi sześć biegów. Początek sprzedaży wiosną 2009 roku.

Skoda
Czeska marka odsłoniła odmłodzona octavię. Nowe silniki, zmienione wnętrze i lepsze wyposażenie.

Suzuki
Japońska marka chwali się malutkim Alto. Tu już siódma generacja mieszczucha. Samochód wyprodukują zakłady Maruti Suzuki w Indiach. Silnik tylko jeden - benzyniak 1.0/65KM. Sprzedaż ruszy wiosna 2009 roku.

Jest też Grand Vitara po drobnych zmianach stylistycznych. Pojawiły się dwa nowe silniki 2.4 i 3.2 V6. Auto można już zamawiać.

Toyota
To aż trzy premiery. Największym hitem jest avensis nowej generacji - od razu jako sedan i kombi. Sprzedaż powinna ruszyć w pierwszych dniach 2009 roku.

Poza limuzyną klasy średniej jest jeszcze mikroskopijny iQ (pomysłowy maluch, w którym zastosowano poduszki powietrzne za plecami pasażerów tylnej kanapy) i miejski Urban Cruiser.

Volvo
Szwedzi stawiają na ekologię. W Paryżu Szwedzi chwalą się ekologicznymi modelami C30, S40 i V50 w wersjach DRIVe. Samochody z silnikiem wysokoprężnym 1,6 l spalają zaledwie 4,4-4,5 l/100 km podróżowania.

Volkswagen
Hit VW na targach to światowa premiera kolejnego Golfa GTI. Od debiutu pierwszego GTI do końca piątej generacji sprzedano 1,7 mln aut. Szóste wcielenie już stoi w blokach startowych. Jest to jeszcze model prototypowy, jednak wiosną 2009 roku wejdzie do produkcji seryjnej. Dwulitrowy turbobenzynowy motor da 210 KM i 280 Nm. Zanim szepniesz "siedem" licznik pokaże 100 km/h. Zabawa skończy się przy 240 km/h.

Za szybko? Dla tych jest cywilny golf. Król kompaktów w "w serii" ma nowy system ESP, siedem poduszek powietrznych w tym airbag kolanowy, specjalne zagłówki chroniące głowę, czujnik niezapiętych pasów dla pasażerów siedzących z tyłu i światła do jazdy dziennej.

Napęd. Silniki (także ze skrzynią DSG) mają spalać nawet o 28 procent mniej paliwa. Benzynówki: 1.4/80 KM (latem 2009 r. zastąpi go silnik 1.2 TSI/86 KM), 1.6/102 KM (również latem zostanie wycofany, a zamiast niego VW wprowadzi jednostkę 1.2 TSI/105 KM), 1.4 TSI/122 KM i 160 KM. Turbodiesle - pompowtryskiwacze to już historia, silniki TDI zasili wtrysk bezpośredni Common Rail. Efekt - ciszej, kulturalniej i ekonomiczniej. Wybór motorów - 1.6 TDI 90 KM lub 105 KM, więcej mocy dostarczy 2-litrowe TDI - 110 KM, 140 KM albo 170 KM.