Jeździe samochodem zawsze towarzyszą różne dźwięki. Niektóre pożądane, inne wręcz groźne. Jak odróżnić niegroźne skrzypienie deski rozdzielczej od alarmującego dźwięku wydawanego przez zużyty sworzeń w zawieszeniu? Poza dobrym słuchem wymaga to przede wszystkim praktyki oraz wiedzy o tym, jak zbudowane jest auto. Bo przecież najpierw trzeba wiedzieć "co w trawie piszczy", a dopiero później zastanawiać się, który z odgłosów jest inny niż być powinien.

Jeśli zauważymy, że nasz samochód brzmi inaczej niż dotychczas, to nie należy tego ignorować albo łudzić się, że może z czasem to minie. Auta nie naprawiają się same - uszkodzenia mogą się co najwyżej pogłębiać.

Samochód nigdy nie naprawia się sam
Z reguły jest tak, że jedna usterka pociąga za sobą kolejne, i to zwykle poważniejsze. Jeśli zignorujemy delikatne postukiwanie jednego z elementów zawieszenia, wkrótce z powodu luzów w układzie "rozstukają się" kolejne jego części. Zresztą zwykle dyskomfort akustyczny to najmniejszy problem. Hałasy najczęściej towarzyszą usterkom, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Typowe przykłady to choćby stukające końcówki drążków kierowniczych lub sworznie wahaczy. Jeśli kierowca ignoruje stuki, a później niemal łomot towarzyszący pokonywaniu zakrętów lub jeździe po nierównościach, to elementy te w końcu się urwą! Efekt? Utrata panowania nad samochodem, bo jedno z kół skręci w trudnym do przewidzenia kierunku. To samo dotyczy np. buczącego łożyska. W skrajnych przypadkach, jeżeli nie zostanie w porę wymienione na nowe, może nawet doprowadzić do zablokowania koła!

Guchy może zapłacić podwójnie
Lepiej więc nie wierzyć domorosłym "ekspertom", którzy twierdzą, że na polskich drogach samochód musi stuka, i że jedynym sposobem na to jest podgłaśnianie radia! Obok prezentujemy małą ściągawkę, która pomoże ustalić źródła uciążliwych hałasów.

Uszkodzenia układu hamulcowego
Objawy: hałas przy hamowaniu, pulsowanie pedału, drgania kierownicy.
Usterka: bicie (skrzywienie) tarczy hamulcowej.
Co robić? Czasem powodem bywa korozja piasty, która uniemożliwia prawidłowy montaż tarczy. Zwykle jednak należy wymienić tarcze hamulcowe.

Objawy: hamulce hałasują (nie tylko przy wciśniętym pedale).
Usterka: blokujące się mechanizmy hamulców.
Co robić? Zadanie dla warsztatu: oczyścić zaciski lub mechanizm sterujący szczękami hamulcowymi. Wymienić niesprawne elementy. Przy okazji warto założyć nowe klocki lub szczęki.

Objawy: metaliczny odgłos w trakcie kręcenia się kół.
Usterka: blaszane osłony ocierają o tarczę lub koło.
Co robić? Sprawdzić stan osłon. Jeżeli problem wynika z zaawansowanej korozji - zlecić w warsztacie wymianę. Jeśli osłony nadają się do dalszego użytku, należy poprawić mocowanie.

Niesprawności zawieszenia i układu jezdnego
Objawy: "bujanie" samochodu na nierównościach, któremu towarzyszy głuche dudnienie lub postukiwanie. Gorsze prowadzenie.
Usterka: awaria amortyzatorów.
Co robić? Warto zacząć od przeglądu zawieszenia oraz badania auta na specjalistycznym stanowisku do kontroli amortyzatorów (tzw. szoktesterze). Zazwyczaj wraz z amortyzatorami należy wymienić również wszystkie elementy metalowo-gumowe oraz śruby służące do ich mocowania.

Objawy: stuki i skrzypienie podczas jazdy po nierównej drodze.
Usterka: zużyte (wybite) łączniki stabilizatora.
Co robić? Niesprawny stabilizator może mieć bardzo duży wpływ na zachowanie samochodu, szczególnie podczas wykonywania gwałtownych manewrów. Ponadto jazda z wybitymi łącznikami przyspiesza zużycie innych podzespołów zawieszenia. Należy niezwłocznie zlecić w warsztacie wymianę niesprawnych elementów.

Objawy: skrzypienie, stuki lub łomotanie w momencie najeżdżania lub przejeżdżania nierówności.
Usterka: zużyty lub uszkodzony sworzeń wahacza.
CO robić? Trudno o bardziej niebezpieczną awarię niż rozpięcie się sworznia w czasie jazdy! W takiej sytuacji z reguły dochodzi do utraty panowania nad samochodem! I to z powodu części kosztującej zwykle zaledwie kilkadziesiąt złotych! Wybite, luźne lub zacierające się sworznie należy szybko wymienić!

Objawy: metaliczny szum lub odgłos "mielenia" dochodzący z okolic kół.
Usterka: uszkodzone łożyska kół.
Co robić? W niektórych autach czasem wystarczy sprawdzenie i ewentualnie skasowanie luzu na łożysku. Zwykle jednak konieczna będzie wymiana łożyska. Uwaga! Ze względu na konieczność dokręcenia nakrętki z bardzo dużym, a przy okazji precyzyjnie ustalonym momentem obrotowym, jest to zadanie dla warsztatu.

Objawy: brzdęknięcia przy skręcaniu kierownicą, samochód stoi krzywo.
Usterka: pęknięta sprężyna.
Co robić? Nawet jeśli tego nie czuć w czasie spokojnej jazdy, właściwości jezdne samochodu z ukruszoną sprężyną zawieszenia pogarszają się drastycznie! Uszkodzony element należy natychmiast wymienić! Dla własnego bezpieczeństwa sprężyny zawsze trzeba wymieniać parami, tak aby obie miały zbliżoną charakterystykę.

Problemy z oponami
Coraz częstszą usterką jest tzw. ząbkowanie opon. Symptomy są wtedy podobne do uszkodzenia łożysk kół. Na szczęście konsekwencje są mniej groźne. Bez wpływu na prowadzenie.

Odczuwalne na kierownicy wibracje (zwykle przy 80-120 km/h) wynikają zazwyczaj z niewyważenia kół. Ignorowanie usterki grozi szybkim wybiciem elementów zawieszenia.

Jeśli mamy wrażenie, że auto ma kwadratowe koła, to prawdopodobnie opony zostały uszkodzone w wyniku zbyt długiego postoju, za ostrego hamowania lub pęknięcia karkasu.

Słuchaj i reaguj
Człowiek może przyzwyczaić się niemal do wszystkiego. Dlatego warto od razu reagować na nietypowe symptomy w naszym aucie - zanim spowszednieją. Bo nawet jeśli nie przeszkadza nam łomot dochodzący z zawieszenia, to raczej trudno będzie pogodzić się z odpadającym na zakręcie kołem.

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.























































Reklama