Nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej uwolniła rynek części zamiennych do samochodów. Od czwartku możemy wybierać, czy mechanik ma naprawić auto, używając oryginalnych elementów producenta, czy też tańszych zamienników. Nie stracimy przy tym gwarancji. Warunek - wymieniane są tylko tzw. części widoczne.
Możliwość wyboru elementów do naprawy samochodu dała kierowcom tzw. klauzula napraw. Mówi ona, że przy naprawie tzw. części widocznych jak: szyby, karoseria czy reflektory, właściciel pojazdu będzie mógł sam wybrać, jaką część chce wstawić do auta - tańszy zamiennik czy drogi oryginał.

Reklama

Ze zmiany przepisów cieszą się kierowcy oraz producenci części zamiennych. "Jeżdżę amerykańskimi samochodami i często stosuję zamienniki" - mówi Maciej Zientarski, dziennikarz motoryzacyjny z Polsatu. "Niektóre są całkiem przyzwoite, bo wykonują je podwykonawcy wielkich koncernów motoryzacyjnych" - mówi. Dlatego zamiast drogiej części sygnowanej przez Volkswagena można kupić inną, równie dobrą, robioną przez kooperantów np. Delphi Bosch czy Valeo.

Zientarski uważa, że nasze bezpieczeństwo na drodze zależy od dobrego mechanika, który dokonywał wymiany części, a nie od tego, kto jest jej producentem. Zgadza się z nim Jacek Balkan, dziennikarz motoryzacyjny Radia TOK FM. "Tańsze szyby, maski, drzwi, błotniki, reflektory i zderzaki nie mają praktycznie żadnego znaczenia, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo" - przekonuje i przypomina, że wszystkie szyby samochodowe, te oryginalne i te podrabiane, wytwarzane są ze szkła hartowanego i w czasie uderzenia zachowują się tak samo: pękają, tworząc tzw. drobną siatkę.

Z opinią dziennikarzy nie zgadza się szef autoryzowanego serwisu Opla w Warszawie, Grzegorz Kuczewski. Mówi, że boi się robić blacharkę na tanich zamiennikach. "Ich jakość często jest bardzo marna. Nie pasują do oryginałów" - żali się. Ale zamienniki mają ważną zaletę - są od oryginałów o 50 - 60 proc. tańsze. I dlatego stosują je już od dawna wszyscy ubezpieczyciele samochodowi. "96 proc. napraw powypadkowych opłaca ubezpieczyciel szkody. PZU ma już od trzech lat listę tańszych zamienników i to według ich ceny szacuje stratę" - informuje Jan Chwedoruk, ubezpieczyciel motoryzacyjny z Warszawy.

Reklama


Ceny części oryginalnych i zamienników na przykładzie VW Passata

Element cena oryginału cena zamiennika
Błotnik przedni 490 zł 131 zł
Zderzak przedni 1230 zł 460 zł
Reflektor przedni 602 zł 300 zł
Reflektor tylny 323 zł 172 zł
Lusterko (bez wkładu) 229 zł 95 zł
Pokrywa silnika 1135 zł 585 zł
Drzwi 1484 zł 800 zł
Szyba 620 zł 250 zł