Lancer pojawił się na rynku w 1973 roku i model ten był pierwszym masowo sprzedawanym Mitsubishi w Europie. Od prawie 30 lat auto znalazło około 6 milionów nabywców, a szósta generacja auta ma za zadanie znacznie powiększyć tę liczbę. Dziennik.pl w teście redakcyjnym przekonał się co może zaoferować ten wózek produkowany w japońskiej fabryce Mizushima...

Reklama

Mitsubishi lancer hatchback został wprowadzony na rynek aby stworzyć alternatywę dla sedana. Konstruktorzy nie zważali na panujące trendy i pięciodrzwiowe nadwozie jest nieco dłuższe niż w limuzynie. Dzięki temu auto zyskało na praktyczności. Pojemność bagażnika hatchbacka a właściwie Sportbacka (bo tak Mitsubishi nazywa to nadwozie) wynosi 344 litry.

Kabina pasażerska jest przeznaczona dla pięciu osób i trzeba przyznać, że przewiezienie kompletu pasażerów nie sprawi mu problemu. Zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzenia są wygodne i dla nikogo nie zabraknie miejsca nad głową i na nogi.

Inne



Reklama

Niektórzy mogą kręcić nosem na wnętrze lancera, a konkretnie na wygląd deski rozdzielczej. Jest ona wykonana z niezłej jakości materiałów, których spasowanie nie budzi zastrzeżeń, ale brakuje jej polotu. Projektanci ewidentnie postawili na walory użytkowe, a nie wizualne.

Do obsługi manualnej klimatyzacji służą trzy duże pokrętła umieszczone w dolnej części deski, a powyżej znajduje się panel do sterowania radioodtwarzaczem. Tablica przyrządów jest przejrzysta i nie ma problemu z odczytaniem wskazań komputera pokładowego, który razem ze wspomnianą klimatyzacją, kompletem 7 poduszek powietrznych, ESP, radioodtwarzaczem CD z MP3 i wyjściem AUX tworzy wyposażenia standardowe.

Inne

Z zewnątrz lancer wygląda znacznie lepiej wręcz agresywnie dzięki dużemu wlotowi powietrza i skośnym reflektorom. Efekt ten ma się nijak gdy przejdziemy do linii bocznej i tyłu auta, ponieważ wydłużona i spłaszczona tylna część nadwozia zaburza nieco proporcję karoserii, którą bez problemu można znaleźć w sedanie. Domyślamy się, że w tym przypadku również wygląd został podyktowany względami rodzinno-transportowymi :)



Nowością w ofercie jest benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra o mocy 117 KM. To konstrukcja autorstwa Mitsubishi. Zbudowano go na bazie silnika o pojemności 1,5-litra znanego z modelu colt (skok tłoka zwiększony z 84,8 mm do 90,0 mm).

Inne

Według danych producenta motor ten rozpędza to ważące 1300 kg auto do 188 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,1 sekundy. Może te dane nie przekonają amatorów szybkiej jazdy, ale do sprawnego poruszania się po mieście w zupełności wystarczy. Wybierając się w trasę z rodziną musimy przywyknąć do częstego redukowania biegów i kręcenia silnika do wysokich obrotów.

Nowa jednostka napędowa charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo. W ruchu miejskim na przejechanie 100 kilometrów lancer potrzebuje około 9 litrów paliwa. Aby taką odległość pokonać po za miastem nie trudno będzie "zejść" poniżej 7 litrów. Konkurencja w segmencie wyznaje małą pojemność i turbo, a japońscy inżynierowie budują klasyczne wolnossące jednostki, które świetnie bronią się nie tylko na papierze, ale i w bezpośrednim starciu (także ew. serwisowania).



Inne
Reklama

Na drodze? Zawieszenie lancera pracuje cicho, a w jego ustawianiu osiągnięto kompromis pomiędzy pewnością prowadzenia, a komfortem jazdy. Auto niemal nie przechyla się w zakrętach - prowadzi się bezpiecznie.

Najtańszy lancer sportback w wyposażeniu inform z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 kosztuje w Polsce około 63 tys. złotych. W standardzie producent daje klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, ESP, radio z CD i MP3 i komputer pokładowy. To wszystko sprawia, że w porównaniu do konkurencji Mitsubishi wypada naprawdę nieźle.

Inne

A co o tym modelu Mitsubishi sądzą kierowcy nad Wisłą? Polska była w 2009 roku drugim największym rynkiem zbytu lancera w Europie (pierwsze miejsce należało do Niemiec - najważniejszego rynku w Europie). Ten samochód jest jednym z dwóch najpopularniejszych modeli Mitsubishi w naszym kraju, a od jesieni 2007 roku sprzedano w Polsce już ponad 9200 takich aut. Podobno licznik bije szybciej od kiedy Mitsubishi wprowadziło jesienią 2010 roku do oferty mniejszy ale za to oszczędniejszy silnik i bogatsze wyposażenie standardowe…

Inne