Przed portugalską rundą na szczycie tabeli stoi Ford - zarówno wśród kierowców (Mikko Hirvonen) jak i w klasyfikacji konstruktorów. Drugie miejsce należy do Citroena - Loeb traci do Fina 9 punktów.

Reklama
Inne / Mikko Hirvonen

Po dwóch pierwszych rundach - zimowym Rajdzie Szwecji i rozgrywanym na ekstremalnie dużych wysokościach Rajdzie Meksyku, Rajd Portugalii jest pierwszą w tym roku klasyczną imprezą szutrową.

PAP/EPA / STR

Rajd Portugalii szczyci się długą historią w światowym serialu od chwili jego powstania w 1973 roku. Przez wiele lat odbywał się na północno-zachodnim wybrzeżu kraju, ale 2002 roku stracił miejsce w kalendarzu. Po 5 latach, w 2007 powrócił w turystycznym regionie Algarve na południu kraju. W tym roku rajd odbywa się 2 miesiące wcześniej, niż przed rokiem, co oznacza, że można spodziewać się chłodniejszej pogody z możliwymi opadami deszczu.

Reklama



Portugalia jest pierwszą rundą dla Akademii FIA WRC, czyli nowego programu treningowego FIA dla młodych kierowców. W pierwszych dwóch etapach rajdu startować będzie 20 załóg w identycznych samochodach Ford Fiesta R2 przygotowanych przez M-Sport.

W tym roku rajd zaczyna się 24 marca i zakończy trzy dni później. Trasa prowadzi przez góry Serra do Caldeirao w pobliżu wybrzeża Oceanu Atlantyckiego w regionie Algarve.

Reklama

Baza rajdu znajduje się na stadionie Estadio Algarve, zbudowanym na piłkarskie mistrzostwa Europy w roku 2004, na przedmieściach Faro. Jest tam park serwisowy, ale organizatorzy zrezygnowali tym razem z super odcinka specjalnego, który w poprzednich edycjach odbywał się na stadionie.

Próba dla publiczności oraz ceremonia startu odbędzie się w czwartek (24 marca) w odległej o 300 km Lizbonie na asfaltowej trasie w sąsiedztwie Jeronimos Monastery, wpisanego na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Po powrocie do Faro kierowców czekają trzydniowe zmagania na szutrowych OS-ach, a każdy etap składa się dwóch identycznych pętli. Jedyna istotna zmiana to powrót podczas ostatniego dnia na trasy używane poprzednio w 2007 roku - chodzi o odcinek Santana da Serra liczący 31,04 km, to najdłuższa próba.

Jej drugi przejazd będzie rozegrany jako Power Stage relacjonowany na żywo w telewizji, na którym do zdobycia są dodatkowe punkty. Załogi pokonają łącznie podczas rajdu 17 odcinków specjalnych o długości 385,37 km, a łączny dystans trasy to 1363.55 km.

Klasyfikacja MŚ przed Rajdem Portugalii:
1. Hirvonen 46 pkt.
2. Loeb 37
3. Latvala 32
4. Oestberg 28
5. Petter Solberg 22
6. Sebastien Ogier (Francja) 15