Ford fiesta, toyota prius, opel insignia, audi A6, mazda MX-5, honda CR-V, volkswagen golf plus i mercedes sprinter to najmniej awaryjne samochody w swoich klasach - tak wynika z właśnie opublikowanego raportu usterkowości Dekra 2011. A oto szczegóły...

Reklama
Inne / Axel Wierdemann

Najniższym procentowym udziałem defektów ("Najlepsza ocena pojedyncza") wykazał się opel insignia (96,1 procent). Ponad 96 proc. insigni przeszło badania techniczne bez kłopotów. Tłumacząc obrazowo - na 100 skontrolowanych aut 96 zdało na piątkę.

Inne

Inżynierowie Forda także otwierają szampana. Fiesta o włos otarła się o najwyższe podium - wyhamowała na drugim miejscu. Aż 95,8 proc. badanych fordów fiesta nie wykazało żadnych usterek.

Reklama
Inne

Za insignią i fiestą stoi hybrydowa toyota prius z wynikiem 95,6 proc.

Ideał w kategorii "Najlepszy we wszystkich klasach" - tu pod uwagę jest brany uśredniony wynik statystyk należących do najbardziej niezawodnych samochodów. Tytuł "mistrza mistrzów" zgarnęło, podobnie jak przed rokiem, Audi A6 (84,2 procent), przed dwoma autami z Bawarii czyli kolejno BMW serii 3 (81,7 procent) i volkswagen passat (81,1 procent).

Lista najmniej awaryjnych aut według raportu niezawodności Dekra 2011:

Maluchy

Przebieg do 50 tys. km
1. Ford Fiesta
2. Renault Twingo
3. Toyota Yaris


Inne / Dillon Bryden

Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Toyota Yaris
2. Opel Corsa
3. Mazda2


Przebieg 100 tys. do 150 tys. km:
1. Honda Jazz
2. Audi A2
3. Ford Fiesta


Inne



Kompakty

Przebieg do 50 tys. km
1. Toyota Prius
2. Volkswagen Golf VI
3. Volvo C30


Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Toyota Prius
2. Toyota Auris
3. Volkswagen Jetta


Inne

Przebieg 100 tys. do 150 tys. km:
1. Volkswagen Golf V
2. Skoda Octavia
3. Mercedes-Benz Klasy A




Inne

Klasa średnia

Przebieg do 50 tys. km
1. Opel Insignia
2. Audi A4
3. Ford Mondeo


Inne / C.Hunsicker

Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Mercedes-Benz Klasy C
2. BMW Serii 3
3. Volkswagen Passat


Przebieg 100 tys. do 150 tys. km:
1. Volkswagen Passat
2. BMW Serii 3
3. Volvo S40




Klasa wyższa średnia i wyższa

Przebieg do 50 tys. km
1. Audi A6
2. BMW serii 5
3. Mercedes klasy S


Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Audi A8
2. Volkswagen Phaeton
3. Audi A6


Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Audi A6
2. Audi A8
3. BMW serii 7




Sportowe i kabrio

1. Mazda MX-5
2. Volkswagen Eos
3. Audi TT

Inne / Ford

Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Volkswagen Eos
2. Porsche 911
3. BMW Serii 6


Przebieg 100 tys. do 150 tys. km:
1. Porsche 911
2. Mercedes CLK
3. Mercedes SL




Terenówki i SUV-y

Przebieg do 50 tys. km
1. Honda CRV
2. Toyota RAV-4
3. Nissan Qashqai


Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Porsche Cayenne
2. Toyota RAV4
3. BMW X3


Przebieg 100 tys. do 150 tys. km:
1. BMW X3
2. Volkswagen Touareg
3. Mercedes klasy M




Vany

Przebieg do 50 tys. km:
1. Volkswagen Golf Plus
2. Nissan Note
3. Toyota Corolla Verso


Przebieg 50 tys. do 100 tys. km:
1. Volkswagen Golf Plus
2. Toyota Corolla Verso
3. Ford Galaxy


Inne

Przebieg 100 tys. do 150 tys. km:
1. Ford Galaxy
2. Volkswagen Golf Plus
3. Toyota Corolla Verso


Inne



Samochody wielozadaniowe/dostawcze
1. Mercedes Sprinter
2. Fiat Ducato
3. Volkswagen Crafter


Zdaniem twórców raportu ma on ułatwić zakup samochodu używanego. Inżynierowie DEKRA skoncentrowali się na usterkach typowych dla pojazdów z drugiej ręki - korozja układu wydechowego, defekty oświetlenia, zużyte zawieszenie i zużycie układu hamulcowego.

Większość usterek rzeczoznawcy wykryli w małych samochodach (udział 31,2 procent). Lepiej dopracowane są kolejno - kompakty (27,1 procent), klasa wyższa (26,6 proc.), samochody sportowe (26,6 procent), vany (25,3 procent) i klasa średnia (24,2 procent). Najmniej defektów znaleziono pod karoserią aut terenowych - tylko co piąty (21,2 procent) samochód wykazywał usterki. Oto co psuje się najczęściej...

Inne



Oto co psuje się najczęściej...
Podwozie/układ kierowniczy - wybite drążki kierownicze i przeguby, zbyt duże luzy na wahaczach poprzecznych i stabilizatorach, połamane resory i nieszczelne amortyzatory.

Silnik - wycieki oleju z silnika i przekładni, nieszczelne lub skorodowane układy wydechowe, awarie systemów elektronicznych odpowiedzialnych za jakość spalin i zbyt wysokie zanieczyszczenie spalin.

Karoseria/rama/kabina - pęknięcia szyby przedniej, korozja podłogi i progów, uszkodzone lusterka zewnętrzne.

Układ hamulcowy - zużyte tarcze hamulcowe, zły stan klocków hamulcowych, skorodowane przewody hamulcowe, hamowanie jednostronne.

Elektryka/elektronika/oświetlenie - źle ustawione reflektory, uszkodzenie regulacji zasięgu świateł, nie działające światła i uszkodzone lampy.

Wraz ze zwiększającym się przebiegiem gwałtownie wzrasta udział procentowy usterek w pojazdach - czytamy w raporcie. Najlepszym przykładem są kompakty - udział pojazdów wykazujących usterki, w grupie przebiegu od 100 tys. do 150 tys. km wynosi tutaj średnio 46,3 procent, i jest czterokrotnie wyższy niż w przedziale od 0 do 50 tys. km. Szczególnie mocno zwiększa się usterkowość w podzespołach - podwozie/układ kierowniczy, silnik i układ hamulcowy - to właśnie naprawy tych rzeczy są najczęściej bardzo drogie.

Raport DEKRA na 2010 rok kontynuuje sposób oceny jaki zadebiutował w 2008 r. i prezentuje dane o awaryjności samochodów po przejechaniu określonych przebiegów. Jeszcze trzy lata wcześniej liczył się wiek.