Niewiele czekaliśmy na decyzję. Eco_cee’d zadebiutował na wrześniowym show we Frankfurcie, a już wiadomo że w grudniu 2008 roku Kia rozpocznie seryjną produkcję ekologicznego cee’da. Pierwsze "zielone" samochody będą do kupienia od początku 2009 roku.

Przypominamy, że prototypowy eco_cee’d powstał na bazie trzydrzwiowego modelu pro_cee’d. Pod maską pracuje turbodiesel 1.6 CRDi. Ważniejsze są jednak zmiany, które sprawiły że średnie spalanie zmniejszyło się o 17 proc. (do skromnych 3.9 l/100 km), a emisja dwutlenku węgla spadła o 8,4 proc. (do 104 g/km). W przyszłości silniki kii cee’d "eco" spełnią normę emisji spalin Euro 5, która znaczenie obowiązywać dopiero od stycznia 2011 roku.

Ulepszono aerodynamikę (obniżone zawieszenie i spoilery we właściwych miejscach karoserii). Koła to specjalne 17-calowe alufelgi z oponami Michelin, które toczą się znacznie lżej niż zwykłe gumy. Całość przetestowano w tunelu aerodynamicznym. Efekt - auto łatwiej pruło przez powietrze (współczynnik oporu spadł z 0,33 do 0,29).

Mało tego, czysty cee’d dostanie system stop&go z układem smart battery power managment. Sprytne rozwiązanie zadba o automatyczne naładowanie akumulatora energią odzyskaną z hamowania, a kiedy kierowca będzie czekał na "zielone" wyłączy silnik (pod warunkiem, że skrzynia biegów będzie "na luzie").

Samochód rozpędzi sześć biegów skrzyni manualnej. Dłuższe przełożenia czwórki, piątki i szóstki pomogą oszczędzić paliwo np. na autostradzie. Komputer podpowie moment redukcji - numer najlepszego biegu wyświetli na ekranie.

Oszczędny i zdrowy dla natury cee’d "eco" od razu przyjedzie jako hatchback (3d, 5d) i kombi (Sporty Wagon). Każdy bez wyjątku dostanie wszystkie rozwiązania i technologie jakimi chwalił się prototyp. W ten sposób powiększy się reprezentacja koreańskiej marki w klasie kompakt.









Reklama