Jeśli mamy problem z gaźnikiem, to prawdopodobnie łatwo poradzi sobie z nim dobry gaźnikowiec. Porwała się tapicerka? Bez większego trudu naprawi ją tapicer. Gorzej, jeśli potrzebujemy części. Bez pewnego doświadczenia i znajomości z użytkownikami podobnych aut może być trudno. Jednak to co w Polsce do niedawna było prawie nieosiągalne, dziś jest tylko kwestią ceny.

Jeśli znamy choć jeden popularny język obcy, możemy skontaktować się z którąś z wielu zagranicznych firm, specjalizujących się w handlu, produkcji i sprzedaży części do starych aut. Jedne skupiają się na jednej lub kilku markach, inne oferują opony, jeszcze inne radia (np. www.autoradio-wagner.de). Części do bardziej popularnych samochodów (w Polsce to Syreny, Fiaty, Warszawy itp.) są ciągle dostępne na giełdach czy aukcjach internetowych. Radzimy zaczynać właśnie od popularnych modeli - używania i naprawiania starego auta trzeba się nauczyć.

Opony do staroci

Kiedyś koła były wysokie i wąskie - dokładnie odwrotnie niż teraz. W normalnym sklepie nie ma już nawet co liczyć na opony do Syreny. Jednak wraca stare! W Niemczech funkcjonują firmy zajmujące się sprzedażą opon do starych aut, także z białym bokiem. Również w Polsce pojawiają się takie opony, sprowadzane na zamówienie przez małe firmy z Niemiec.

Lepiej jednak skontaktować się z niemiecką hurtownią osobiście, bo taniej. Zabytkowe ogumienie jest drogie. Za jedną oponę zapłacimy 1000 zł, a nawet więcej. Może z czasem będą tańsze, gdyż np. firma Michelin uruchomiła produkcję krótkich serii starych rozmiarów. Zajrzyjcie na www.oldtimer-reifen.com lub www.oldtimerreifen-moeller.de.

Polskie auta

Jazda 30-, 40-letnim autem, a także jego odbudowa, w polskich warunkach jest najłatwiejsza w przypadku aut produkowanych kiedyś w Polsce. Sporo części mechanicznych dostępnych jest jeszcze w sklepach wyspecjalizowanych w obrocie artykułami do Fiatów, Polonezów itp.

Największy problem stanowią blachy i elementy wnętrza, emblematy itp. Dość dużo ofert jest dostępnych na www.allegro.pl. W praktyce właściciele takich aut często gromadzą części na zapas, co ułatwia ich użytkowanie.

Zachodni klasyk
Dla autoryzowanych serwisów niektórych marek, np. BMW czy Mercedesa, auta z lat 70. to młode auta. Ceny usług są zaporowe, ale o części warto pytać - do niektórych aut dostępne są jeszcze prawie wszystkie. Osoby znające języki obce mogą korzystać z serwisów internetowych, np. www.opel-classicparts.com, www.mbgtc.com, www.bmw-oldtimer.net itp.

Prawdziwy oldtimer
Chcesz mieć prawdziwego oldtimera? Musisz mieć dużo pieniędzy, przyda się też znajomość języków obcych. O części do niemieckich aut najlepiej pytać w Niemczech, do angielskich - w Wielkiej Brytanii. Ogłoszeń sprzedaży, a także firm dorabiających elementy warto szukać w zagranicznych gazetach przeznaczonych dla fanów zabytkowych aut lub w internecie, gdzie ogłaszają się specjalistyczne firmy. Jest ich coraz więcej, warto zajrzeć np. na http://www.niemoeller.de (części do Mercedesów), http://www.limora.com (głównie auta brytyjskie).

Tu znajdziecie pełne archiwum Auto Świata. Polecamy.

















Reklama