Łada NIVA jaką znamy to kanciasty model produkowany w Togliatti nad Wołgą od 1977 roku. Przez 44 lata dorobiła się opinii prawdziwego samochodu terenowego. W Polsce – co może niektórych zdziwić – można kupić fabrycznie nowe auto prosto z salonu i to w najróżniejszych konfiguracjach, również jako pikap. Takie modele obecnie z przydomkiem Legend oferuje m.in. firma Polmotor z Warszawy czy Tarmot z Wysogotowa pod Poznaniem.

Reklama

Łada NIVA Travel w Polsce

A teraz debiutuje Łada NIVA Travel – nowy model twarzą przypomina Toyotę RAV4. Czterometrowe nadwozie ma nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola, podcięte po bokach zderzaki oraz koło zapasowe na klapie. A za nią kryje się bagażnik o pojemności od 320 do 650 l. Możliwości terenowe wyglądają obiecująco – seryjne wyposażenie to m.in. stały napęd na cztery koła, blokada mechanizmu różnicowego i reduktor. Do tego 22 cm prześwitu. Rosyjską terenówkę napędza ośmiozaworowy silnik benzynowy 1.7/80 KM (ok. 130 Nm). Samochód o masie własnej 1480 kg od 0 do 100 km/h powinien przyspieszać w 19 sekund. Rosjanie deklarują, że w cyklu mieszanym zużyje ok. 10 l benzyny na setkę, rozpędzi się do 140 km/h i pociągnie 1,2-tonową przyczepę (z układem hamulcowym).

Reklama
Łada Niva Travel Luxe Offroad / Polmotor
Reklama

Łada NIVA Travel kontra Dacia Duster. Ceny

W Polsce najtańsza Łada NIVA Travel to wersja Classic, która kosztuje od 71 900 zł. Dla porównania Dacia Duster 4WD wymaga 71 700 zł (silnik Diesla 1.5 dCi/115 KM). Jednak w rumuńskim aucie nie ma co marzyć o stałym napędzie 4x4 z blokadą mechanizmu różnicowego i reduktorem. Do tego jeden z dilerów w Polsce oferuje do Nivy m.in. szóste przełożenie skrzyni biegów (3200 zł), chiptuning (plus 10-12 KM) za 1250 zł, montaż turbodoładownia, które za 12 tys. zł podniesie moc do 120 KM. Można też zyskać zwolnienie przełożenia terenowego skrzyni rozdzielczej (3200 zł), mechanizm torsen z blokadą zamiast standardowego mechanizmu w skrzyni rozdzielczej (2700 zł) oraz możliwość rozłączenia przedniej osi i jazdy tylko na tylnej (1400 zł).

Łada NIVA Travel / Łada
Łada NIVA Travel / Łada

Rosyjski luksus czy rumuński prestiż?

Bogato wyposażona Łada Niva Travel Luxe Offroad to wydatek od 85 900 zł do 92 tys. zł (zależy od importera). Samochód jest wyposażony m.in. w dwie poduszki powietrzne, ABS, EBD, alarm, automatyczne włączanie świateł mijania, światła przeciwmgielne, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparciem lędźwiowym, elektryczne sterowane przednie szyby, klimatyzację i chłodzony schowek, czujniki parkowania, radio z 7-calowym ekranem i dwoma głośnikami, kamera cofania ze spryskiwaczem, przyciemniane tylne szyby i 16-calowe alufelgi. Z kolei wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza (tzw. snorkel), aby zwiększyć zdolność brodzenia – dzięki niemu nie ma obawy o zniszczenie jednostki napędowej podczas przeprawy wodnej w cięższym terenie.

I znowu dla porównania Dacia Duster w najbogatszej wersji Prestige 4WD. Rumuński SUV to wydatek od 82 800 zł za model ze 150-konnym silnikiem benzynowym lub oraz 83 200 tys. zł za 115-konnego diesla.

Łada Niva Travel Luxe Offroad / Polmotor
Łada NIVA Travel / Łada
Łada NIVA Travel / Łada
Łada NIVA Travel / Łada