Skoda w 2020 roku sprzedała dokładnie 1 004 800 samochodów. Tym samym siódmy raz z rzędu przekroczyła granicę miliona dostarczonych aut i to mimo pandemii koronawirusa. W Polsce popularność aut z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in wyniosło czeską markę na pozycję lidera rynku e-mobilności. Teraz Skoda chwali się kolejnym osiągnięciem. W mateczniku, czyli fabryce Mlada Boleslav z taśmy zjechał 100-tysięczny akumulator trakcyjny wysokiego napięcia montowany w autach typu PHEV (hybrydy ładowane z gniazdka). Zakład zajął się produkcją tych elementów we wrześniu 2019 roku i od tego momentu stopniowo zwiększał moce.

Reklama

– Akumulatory te wykorzystywane są nie tylko w modelach Superb iV, Octavia iV oraz Octavia RS iV, ale również w samochodach innych marek Grupy Volkswagen z napędem hybrydowym typu plug-in. Obecnie produkujemy prawie 800 akumulatorów dziennie – powiedział Christian Bleiel, szef produkcji podzespołów w Skoda Auto.

Skoda Octavia RS iV jest pierwszym usportowionym modelem, pod którego maską kryją się dwa silniki. Inżynierowie zestawili tu turbobenzynowe 1.4 TSI z jednostką elektryczną 85 kW i 6-biegowym automatem DSG. Taka konfiguracja dostarczy kierowcy 245 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 Nm / dziennik.pl
Duży akumulator (bateria litowo-jonową magazynującą 13 kWh) pozwoli na jazdę w trybie zeroemisyjnym. Stąd, jeśli zajdzie potrzeba nowa Skoda Octavia RS iV zmieni się w prawdziwy samochód na prąd. Wtedy już od startu kierowca dostanie pod nogę aż 330 Nm "elektrycznego" momentu obrotowego i do 60 km przejedzie bez najmniejszego obłoczka spalin… / dziennik.pl

Nowy akumulator co 88 sekund

Reklama

Skoda w linie do produkcji akumulatorów zainwestowała dotychczas ponad 25 mln euro (ponad 1,1 mld zł). W efekcie zatrudnienie znalazło ok. 200 osób. Na każdej zmianie 58 ludzi pracuje na powierzchni około 2000 m². Wytworzenie akumulatora trwa około dwóch godzin, podczas których przechodzi on przez 66 różnych stacji roboczych. Co 88 sekund z linii produkcyjnej zjeżdża nowy akumulator do hybryd plug-in opartych na platformie MQB (nie tylko Octavia, ale też VW Golf GTE czy CUPRA Leon i SEAT Leon). Proces wspomaga 13 robotów KUKA, które dzięki maksymalnej ładowności od 210 do 500 kg są zdolne dźwigać ciężkie i nieporęczne elementy. Maszyny zajmują się przenoszeniem modułów akumulatorowych na linię produkcyjną lub ładowaniem gotowych akumulatorów na palety.

Skoda Superb iV jest najpopularniejszą hybrydą plug-in w Polsce. Pod karoserią pracuje duet turbobenzynowego 1.4 TSI/156 KM z mocną jednostką elektryczną (85 kW), która w zależności od potrzeb, wspomaga silnik spalinowy albo umożliwia jazdę w trybie bezemisyjnym do prędkości nawet 140 km/h (!). Dzięki temu nawet podróż autostradą może odbywać się bezszelestnie i bez zużywania paliwa (elektryczna część układu zapewni do 62 km zasięgu wg WLTP). W sumie kierowca dostaje pod nogę 218 KM i 400 Nm, a za ich przeniesienie na koła odpowiada seryjna 6-biegowa, dwusprzęgłowa przekładania DSG / Skoda
Skoda Superb iV. Prąd dostarcza i przyjmuje z rekuperacji – umieszczony przed tylną osią litowo-jonowy akumulator o pojemności 37 Ah, który może magazynować 13 kWh energii. Ładowanie z naściennego wallboxa o mocy 3,6 kWh trwa 3,5 godziny / Skoda

Jak sprawdzić akumulator hybrydy plug-in

Na linii produkcyjnej poszczególne moduły składające się na akumulator są przetwarzane oddzielnie. Akumulatory wyposażone są w specjalną folię przewodzącą ciepło, która odprowadza wysoką temperaturę i pomaga chłodzić zmontowany system akumulatorów. Ponadto zanim moduły zostaną połączone w aluminiowej obudowie pomiędzy nie dodawany jest płyn chłodzący. Gotowy akumulator, oprócz elektroniki, wyposażony jest także we wszystkie niezbędne uszczelki, wsporniki i inne elementy.

Skoda produkuje akumulatory do samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in / Skoda / ĹtÄ›rba Martin

Przed zainstalowaniem akumulatory przechodzą najróżniejsze testy. Obejmują one sprawdzenie obwodu chłodzenia i kontrolę szczelności. Same próby także są sprawdzane pod kątem niezawodności procesu, stąd raz na jakiś czas wśród testowanych akumulatorów pojawia się inaczej wyglądająca jednostka. Wszystko po to, by zbadać czy aparat do kontrolujący szczelność działa prawidłowo. Następnie akumulator przechodzi testy elektryczne na 13 stanowiskach. Obejmują one na przykład współdziałanie elementów wysokiego i niskiego napięcia, a także test izolacji elektrycznej. Wreszcie, każdy system akumulatorów jest ładowany do części swojej maksymalnej pojemności.

Skoda produkuje akumulatory do samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in / Skoda / ĹtÄ›rba Martin
Skoda Octavia RS iV w trybie sportowym, przy wykorzystaniu obu silników jednocześnie i pełnej mocy ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy. Maksymalna prędkość to 225 km/h. Podczas hamowania silnik elektryczny zamieni się w generator i odzyska energię / dziennik.pl

Skoda sypie miliardami. Nowe modele w drodze

Żeby wszystko grało jak w szwajcarskim zegarku firma inwestuje w kształcenie pracowników. Do tej pory programy szkoleniowe dotyczące elektromobilności ukończyło przeszło 16 tys. osób zatrudnionych w Skodzie lub u podwykonawców producenta. Tylko w ciągu najbliższych dwóch lat czeska marka zainwestuje 45 mln euro (ponad 202 mln zł) w dalsze podnoszenie kwalifikacji pracowników. A gra idzie o wysoką stawkę. Skoda stopniowo elektryfikuje gamę swoich modeli – z planów wynika, że do 2025 roku zainwestuje 1,3 mld euro (ok. 59 mld zł) w produkcję akumulatorów i nowych aut z napędem częściowo oraz całkowicie elektrycznym (pojawi się przynajmniej 10 modeli z logo iV). A na polskim rynku zadebiutuje m.in. Enyaq iV w wersji coupe.

Skoda Enyaq iV pojawi się także w wersji coupe / dziennik.pl