Toyota rozwija w Polsce struktury nowej marki Toyota Professional wyspecjalizowanej w sprzedaży i obsłudze samochodów dostawczych, pikapów oraz osobowych wersji vanów. Prace trwają od jesieni 2019 roku. A koniem pociągowym nowego biznesu jest Proace City. Z najnowszych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że Polacy w styczniu zarejestrowali 383 sztuki kombivana Toyoty, co przekłada się na 22 proc. udziału w segmencie. Tym samym trzeci miesiąc z rzędu ten model zajmuje 1. miejsce wśród kompaktowych vanów.

Reklama

Toyota Proace City liderem

Proace City odpowiada za lwią część sprzedaży Japończyków nad Wisłą – w sumie w pierwszym miesiącu 2021 roku w urzędach komunikacji zgłoszono 574 auta dostawcze z logo Toyoty. Co daje marce 5. miejsce i udział w tej części rynku na poziomie 10,8 proc. W porównaniu do stycznia zeszłego roku Toyota Professional na drogi wypuściła o 90 proc. więcej samochodów użytkowych i niemal podwoiła swój udział w tej klasie.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Toyota Proace City występuje na rynku w dwóch wersjach nadwozia - Standard 4,4 m lub Long 4,7 m. W obu odmianach ładowność samochodu sięga nawet 1000 kg, a pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 3,3 do 4,4 m3. Konfiguracja wnętrza pozwala na transport towarów lub przewóz ludzi. Do wyboru są dwa indywidualne fotele lub trzyosobowa kanapa z przodu. To drugie rozwiązanie umożliwia montaż systemu Smart Cargo, który łączy otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera, aby zwiększyć długość przestrzeni bagażowej o 1,3 m, a jej pojemność o 0,4 m3. Samochód poradzi sobie także z przyczepą do 1,5 tony.

Reklama
Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Producent przewidział także systemy zabudowy dedykowane do tego modelu. Dobrym przykładem może być izoterma wykonana w technologii termoformowania płyt plastikowych ABS, które idealnie przylegają do ścian przedziału ładunkowego. Izotermę można wyposażyć w kompaktowy agregat montowany we wnętrzu samochodu, bez często stosowanego, lecz mało praktycznego modułu chłodniczego na dachu auta, który zwiększa jego wysokość i podnosi środek ciężkości.

Toyota Proace City w wersji furgon brygadowy Active ma w drugim rzędzie składaną na płasko kanapę z przesuwaną przegrodą (dla powiększenia ładowni). Maksymalną długość użyteczną można uzyskać przez złożenie fotela pasażera i wykorzystanie otwieranej klapy w przegrodzie. W efekcie dysponujemy autem 5-miejscowym lub przy złożonym drugim rzędzie siedzeń w pełni funkcjonalnym furgonem.

Toyota Proace City / Media / sebastien mauroy
Reklama

Toyota Proace City Verso dla dużej rodziny. Jaka na co dzień?

Toyota Proace City Verso to osobowa odmiana tego modelu także dostępna jako Standard 4,4 m lub Long 4,7 m. Obie wersje są seryjnie 5-, a za dopłatą 3 tys. zł – 7-miejscowe. Nawet mniejszy wariant okazuje się świetnym samochodem rodzinnym. Kabina jest bardzo przestronna i zachwyca funkcjonalnością. Kokpit z wysoką konsolą środkową okazuje się przyjazny w obsłudze – pod roletami jest miejsce na drobiazgi, a plastikowy krajobraz ożywia duży kolorowy 8-calowy ekran systemu multimedialnego, który po połączeniu z siecią przez telefon w trybie nawigacji pokazuje aktualne ceny paliw, czy zatory drogowe. Samochód wyposażono w trzy uchwyty ISOFIX w drugim rzędzie siedzeń. Oparcia wszystkich foteli (poza kierowcą) dają się składać na płasko, a to pozwala przewozić przedmioty o długości 2,7 m (np. spokojnie mieszczą się zakupione w markecie budowalnym listwy przypodłogowe, czy długie kartony z szafami). Do tego siatkę odgradzającą ładunek można rozwiesić zarówno za pierwszym, jak i za drugim rzędem siedzeń.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Ogromny bagażnik

Foremny bagażnik oferuje pojemność od 597 do aż 2126 l. Półkę da się ustawić na dwóch poziomach kufra lub schować za oparciami. Dostęp do pakunków w ciasnych przestrzeniach ułatwi opcja otwieranego okna w tylnej klapie. Przydałby się haczyki na torby. Ten brak wynagradzają jednak najróżniejsze schowki i półki – jest ich jak okiem sięgnąć: nad przednią szybą, między przednimi fotelami, dwa w desce przed pasażerem, pod siedzeniem kierowcy, w podłodze z tyłu. Auto można doposażyć w schowek nad głową podobny do tych, jakie montowane są w samolotach, oraz centralny, wiszący schowek o pojemności 74 l, dostępny z drugiego rzędu siedzeń oraz z bagażnika.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota
Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Benzyna czy silnik Diesla? W drodze napęd elektryczny

Toyota Proace City to efekt współpracy japońskiej marki z Grupą PSA. Stąd pod maską jednostki napędowe francuskiego koncernu. Gama silnikowa obejmuje benzynowe 1.2 Turbo o mocy 110 KM z manualną skrzynią biegów lub 130 KM z automatem. Turbodiesel 1.5 to 75, 100 i 130 KM. Najmocniejszy wysokoprężny jest dostępny z 6-biegową przekładnią manualną lub 8-stopniową automatyczną (to przekładnia EAT8 japońskiej firmy Aisin). W 2021 roku zadebiutuje Proace City z napędem elektrycznym.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Diesel z automatem. Zgrany duet

Konfiguracja diesla 1.5/130 KM i 8-biegowego automatu znakomicie radzi sobie z kombivanem Toyoty. Napęd szybko reaguje na dodanie gazu, pracuje kulturalnie i cicho. Dynamika, jak na rodzinne auto, jest w zupełności wystarczająca. Spalanie? W warszawskim ruchu komputer pokładowy pokazuje średnie zużycie paliwa na poziomie 6,5 l/100 km. Poza miastem 130-konne silnik zużywa ok. 5 l oleju napędowego na "setkę".

Dziury, progi zwalniające i przejazdy przez torowiska pokonuje cicho i spokojnie, a nadwozie nie buja przesadnie. Jak na tak wysokie auto, Proace City Verco prowadzi się naprawdę pewnie, także przy wyższych prędkościach. Mała średnica zawracania w połączeniu z łatwymi do wyczucia gabarytami sprawia, że w mieście auto potrafi ułatwić życie i zapewnić spokój użytkowania. Parkowanie uprości kamera.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota
Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Toyota Proace City pod względem wyposażenia nie ustępuje autom osobowym. We wszystkich wersjach standardowo montowany jest system eCall, który automatycznie nawiązuje kontakt ze służbami ratowniczymi, dostarczając im najważniejszych informacji – takich jak geograficzne położenie samochodu i liczba pasażerów – a także spowoduje, że pasażerowie będą mogli się komunikować z operatorem alarmowym, nawet jeśli zostaną unieruchomieni.

Dostawcza odmiana Furgon w wersji Active standardowo wyposażona jest także w radio z USB i Bluetooth, elektryczne szyby w pierwszym rzędzie, czujnik zmierzchu czy podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka zewnętrzne oraz fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego i podłokietnikiem.

Osobowy Proace City Verso ma ponadto w standardzie zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z systemem awaryjnego hamowania, układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PSC), układem rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i aktywnym tempomatem (ACC), a także kolorowy wyświetlacz między zegarami i klimatyzację.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Toyota Proace City z gwarancją na milion kilometrów

Toyota dla modelu Proace City przewidziała "Gwarancję Pro" na 3 lata lub 1 mln km. Japoński producent w ten sposób wprowadza ubezpieczenie zapewniające pokrycie kosztów napraw oferowane w cenie auta. Oferta obejmuje także 3-letnią gwarancję na wady powłoki lakierniczej i 6-letnią na perforację korozyjną nadwozia.

– Gwarancja PRO obejmuje wszystkie fabrycznie zamontowane w pojeździe elementy i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne oraz hydrauliczne i pneumatyczne do kwoty aż 100 000 zł. Naprawy są wykonywane przy zastosowaniu oryginalnych części i zgodnie z zaleceniami producenta – powiedział dziennik.pl Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.

Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota
Toyota PROACE CITY Verso Long / Toyota

Większa Toyota Proace także z milionem km

Toyota Proace to większy kuzyn Proace City. Samochód dostępny w wersji dostawczej oraz osobowej Verso jest oferowany w licznych odmianach, z dwoma rozstawami osi (2,9 lub 3,2 m) i w trzech długościach nadwozia (4,6 m, 4,9 m oraz 5,3 m). Linia dostawcza występuje w pakietach wyposażenia Life, Active, Comfort i jako furgon brygadowy w dwóch wersjach, a Proace Verso jako Combi, Business, Family oraz luksusowa odmiana VIP, dostępna także z pakietem Selection. Przewidziano też Proace Verso Kamper Tour Box.

– Jest wiele elementów, które przekładają się na pozytywny odbiór tego modelu na polskim rynku – powiedział Mularczyk. – Jednym z nich jest gwarancja PRO na okres 36 miesięcy lub do osiągnięcia przebiegu aż miliona kilometrów. Nabywcy doceniają także bogate wyposażenie, w tym systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, wysoką jakość i wartość rezydualną oraz dużą różnorodność i innowacyjność systemów zabudowy. Dostawczy model Toyoty oferuje także szeroką gamę silnikową oraz dostępność automatycznej skrzyni biegów, zarówno dla odmiany Proace, jak i Proace Verso – wyjaśnił.

Toyota Proace Verso Kamper Tour Box / nieznane

Toyota Hilux w nowej odsłonie

Toyota Hilux – japoński producent oferuje obecnie 8. generację tego modelu. Auto po modernizacji zyskało nowy i mocniejszy silnik oraz bogatsze wyposażenie. Zmiany zaszły również w zawieszeniu – samochód powinien zapewniać wyższy komfort.

Toyota Hilux 8. generacji w nowej odsłonie / Toyota
Toyota Hilux 8. generacji w nowej odsłonie / Toyota