Toyota GR Yaris to samochód jakiego jeszcze nie było w rodzinie japońskiej marki. Po modelu GR Supra to drugie auto dla fanów wysokich obrotów. Ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy – lampy, lusterka i antenę. Resztę zaprojektowano od podstaw, od najmniejsze śrubki. Stąd jest niższy, szerszy i dłuższy od "cywilnej" 5-drzwiowej wersji. Zajadły grymas twarzy i napakowane nadkola ostrzegają: Uważaj, bo dostaniesz lanie!

Reklama
Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Toyota GR Yaris. Silnik z rajdowym genem

I nie są to słowa bez pokrycia. Stoi za nimi zupełnie nowy trzycylindrowy turbodoładowany silnik 1.6, który produkuje 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego. To najmocniejsza tego typu konstrukcja stosowana seryjnie. Testy na hamowni wykonywane przez użytkowników pokazują jednak znacznie większy potencjał, sięgający niemal 300 KM i 400 Nm (tylko po zmianie wydechu!). Co ciekawe silnik początkowo planowano wypuścić z seryjną mocą 305 KM, a ponoć możliwe jest uwolnienie nawet 315 KM! 12-zaworowiec spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.

Reklama
Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl
Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Jednostkę wraz z 6-biegową przekładnią manualną pochylono lekko w stronę kabiny, a to dla uzyskania lepszego rozkładu masy. Ktoś zapyta: dlaczego obcięto jeden cylinder? To efekt walki z nadwagą – im auto lżejsze, tym więcej koni mechanicznych przypada na 1 kg maszynerii. Z tego względu również karoseria powstała z lekkich materiałów. Dach wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (taki zabieg pozwolił na obniżenie środka ciężkości). Maska, drzwi i tylna klapa są aluminium. W efekcie GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Osiągi? Silnik wkręca się wyżej niż dzisiejsze typowe benzyny z turbodoładowaniem, wskazówka obrotomierza wędruje aż do 7200 obr. Ryk podbijany basem wydechu jest autentyczny. A frajda z jazdy niesamowita. Ten dzikus podrywa się do ataku z każdego biegu i poziomu obrotów. Redukcji z wyższego przełożenia na niższe towarzyszy podbicie obrotów silnika. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa w mniej niż 5,5 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 230 km/h.

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Nowy napęd na cztery koła

Toyota na potrzeby GR Yarisa opracowała także nowy napęd na cztery koła. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub skierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50). W praktyce ten samochód nagina prawa fizyki. Podczas prób na torze po wdepnięciu gazu w podłogę na skręconych kołach (za namową instruktora) GR Yaris wpija się oponami w nawierzchnię i sam ratuje sytuację. Inne auto gryzłoby trawę i piach z pobocza…

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl
Reklama

GR Yaris ma być autem, na którym powstanie nowa broń rajdowa Toyoty. Dlatego specjalnie na potrzeby auta stworzono platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa architektury GA-B z przodu oraz płyty GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu. Szerszy tył auta seryjnego otworzy drogę do stworzenia rajdówki, która sprawniej będzie zachowywać się na odcinkach specjalnych. Zwykły kierowca dzięki połączeniu dwóch platform dostaje m.in. lepsze zawieszenie. Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona. System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. GR Supra wykorzystuje mniejsze "talerze". Z tyłu wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami.

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Nowa partia 100 sztuk trafi do Polski

Prawa Rajdowych Mistrzostw Świata stanowione przez FIA przewidują, że aby wystawić do rywalizacji na trasach WRC nową rajdówkę, trzeba na rynek zaoferować odpowiednią liczbę jej cywilnych odpowiedników. Seria 40 tys. egzemplarzy GR Yarisa (na cały świat) rozeszła się na pniu. Do Europy trafiło 8000 sztuk. W Polsce samochód okazał się fenomenem - początkowo zakładano sprzedaż 305 egzemplarzy, by ostatecznie dostarczyć kierowcom 430 sztuk i ani to miał być koniec. Jednak nastąpił zwrot akcji…

– W wyniku negocjacji otrzymaliśmy przydział ok. 100 dodatkowych samochodów na sprzedaż w styczniu i w lutym. Także GR Yaris powraca do salonów dilerskich w Polsce i jeśli ktoś poważnie myśli o zakupie tego auta, to właśnie jest ten moment. Kwestia cen pozostaje otwarta – powiedział dziennik.pl Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.

Nieoficjalnie mówi się, że cena może być o kilka tysięcy wyższa. A ssanie rynku jest niesamowite. Powstał nawet "drugi obieg" tych samochodów, w sieci można znaleźć oferty sprzedaży miejsc w kolejce oczekujących. Szał jest uzasadniony. W tej cenie nikt nie oferuje porównywalnego auta. A modele z drugiej ręki już są droższe niż w salonie. Przykład? GR Yaris w wersji Sport z minimalnym przebiegiem jest oferowany na rynku wtórnym za niemal 200 tys. zł. W oficjalnym cenniku Toyoty taki model kosztował niecałe 163 tys. zł.

Trwa ładowanie wpisu

Toyota GR Yaris. Ceny

W chwili debiutu na polskim rynku GR Yaris w podstawowej wersji Dynamic był wyceniony na 143 900 zł. Standardowe wyposażenie to: sportowe fotele GR z alcantary z podgrzewaniem, systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, podwójne końcówki układu wydechowego oraz 18-calowe felgi aluminiowe z oponami Dunlop SP Sport MAXX050. Do wyboru przewidziano cztery kolory nadwozia – White Pearl, Emotional Red, Precious Black i Super White. Dla porównania bazowa GR Supra 2.0 to 258 KM i 400 Nm w cenie od 209 900 zł. Z seryjnie montowanym 8-biegowym automatem od zera do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy. To tylko 0,3 sekundy różnicy do tańszego o 66 tys. zł GR Yarisa.

Wyposażenie Dynamic można wzbogacić o pakiety Sport lub VIP. W wersji Dynamic Sport otrzymuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD Torsen z przodu i z tyłu oraz kute felgi aluminiowe 18 cali z oponami Michelin Pilot Sports 4s. GR Yaris z Pakietem Sport to dodatkowo zawieszenie dostrojone pod jazdę torową. Samochód z takim wyposażeniem kosztował 162 900 zł.

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl
Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Pakiet VIP wnosi do GR Yarisa więcej technologicznego wsparcia kierowcy. Obok systemu multimedialnego z nawigacją Toyota Touch 2 with GO i systemu nagłośnienia Premium Audio JBL pojawia się wyświetlacz HUD na przedniej szybie. Pakiet zawiera także system monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu oraz przednie i tylne czujniki parkowania. GR Yaris Dynamic VIP startował od 154 900 zł.

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl

Fabryka Motomachi – jednostka do zadań specjalnych

W przeciwieństwie do cywilnego Yarisa z Francji, wyczynowy model GR jest produkowany w Japonii. Toyota w swojej fabryce w Motomachi wybudowała nowy obiekt przeznaczony do produkcji samochodów sportowych z linii GR. Zakład ten wśród fabryk koncernu jest jednostką do zadań specjalnych. To też jedna z najstarszych fabryk motoryzacyjnych w Japonii i pierwsza, jaką zbudowała Toyota.

W tym samym miejscu powstawał legendarny Lexus LFA, a teraz ci sami ludzie zajmują się wytwarzaniem GR Yarisa. Zamiast tradycyjnej taśmy powstała tam wielosekcyjna przestrzeń montażowa, po której poruszają się zautomatyzowane pojazdy, a pracownicy ręcznie montują i dopieszczają każdy model. Producent twierdzi, że poziom sztywności nadwozi, jaki zapewniają auta serii GR trudno osiągnąć na standardowych taśmach produkcyjnych.

Toyota GR Yaris z Pakietem Sport / dziennik.pl