Hyundai Kona Electric z pakietem akumulatorów 64 kWh i silnikiem elektrycznym o mocy 204 km ma zapewnić ok. 450 km zasięgu – deklaruje producent. Jednak wygląda na to, że auto koreańskiej marki stać na ponad dwa razy więcej. Na torze Lausitzring w północno-wschodnich Niemczech przeprowadzono test, który trwał prawie 35 godzin. Wyzwanie było proste: każda z trzech sztuk modelu Kona Electric na pojedynczym naładowaniu miała przejechać dystans ponad 1000 km.

Reklama
Hyundai Kona Electric / Hyundai / Stefan Anker

Próbę nadzorowali przedstawiciele Dekry. Wszystkie auta użyte w próbie miały fabryczne specyfikacje, nie były poddawane żadnym modyfikacjom, a podczas testu były wyposażone w standardowe opony Nexen N Fera SU1 o niskim oporze toczenia w rozmiarze 215 / 55R17. Klimatyzacja i systemy rozrywki w każdym samochodzie pozostały wyłączone; dostępna energia elektryczna służyła wyłącznie do napędu. Jedynie światła do jazdy dziennej były włączone, by spełnić przepisy ruchu drogowego.

Hyundai Kona Electric / Hyundai / Stefan Anker
Hyundai Kona Electric / Hyundai / Stefan Anker
Reklama

Jedno ładowanie, trzy dni jazdy, 36 zmian kierowców

Trzy zespoły zanotowały średnią prędkość od 29 do 31 km/h, która w ocenie przedstawicieli Hyundaia odzwierciedla typową prędkość ruchu w miastach w Europie. Trzeciego dnia samochody pokonały ponad 20 km na pozostałych zaledwie 3 proc. pojemności. Przy zerowym naładowaniu auta jechały dalej jeszcze przez kilkaset metrów, zanim zabrakło mocy i zatrzymały się. W dokumentacji odnotowano 36 zmian kierowców (na jeden samochód przypada 12 zmian).

Wyniki? Auta na pełnych akumulatorach przejechały dokładnie po 1018,7, 1024,1 i 1026 km. To zasięg na poziomie samochodów wyposażonych w silnik Diesla.

Odnosząc podane dystanse do 64 kWh pojemności akumulatorów, oznacza to rekord ponieważ zużycie energii elektrycznej każdego z modeli, wynoszące odpowiednio 6,28, 6,25 i 6,24 kWh/100 km, było znacznie niższe od standardowej wartości 14,7 kWh /100 km mierzonej według normy WLTP – zauważają przedstawiciele Hyundaia.

Trzy zespoły kierowców – jeden dziennikarzy niemieckiego magazynu branżowego Auto Bild i dwa pracowników Hyundai Motor Deutschland - zanotowały średnią prędkość od 29 do 31 km/h / Hyundai / Stefan Anker
Hyundai Kona Electric potrafi pokonać ponad 1026 km na jednym ładowaniu / Hyundai / Stefan Anker
Hyundai Kona Electric / Hyundai / Stefan Anker
Hyundai Kona Electric / Hyundai / Stefan Anker