Jak informuje stołeczny ratusza w projekcie uchwały, Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie (SPPN) funkcjonuje od połowy 1999 roku. W listopadzie 2003 r. kara za nieuiszczenie opłaty za parkowanie auta w strefie płatnego parkowania została ustalona na 50 zł i nie była ona zmieniana przez 17 lat.

Reklama

- 17 lat temu kwota 50 zł miała zdecydowanie inną wartość, podobnie jak dzienna oplata za postój w SPPN (31,80 zł). Od tego czasu znacznie wzrosły podstawowe wskaźniki ekonomiczne (inflacja, przeciętne wynagrodzenie itp.) Dla porównania można wskazać, że wysokość opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu w komunikacji publicznej w Warszawie wynosi obecnie 266 zł i 186,20 zł w razie jej uiszczenie w ciągu 7 dni od daty wystawienia dokumentu wzywającego do jej uiszczenia. Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w SPPN jest więc zaniżona - napisano w uzasadnieniu uchwały.

Ratusz zaznacza, że "podstawowym celem SPPN jest zwiększenie rotacji parkujących pojazdów oraz realizacja polityki transportowej miasta, w szczególności ograniczenia dostępności określonych obszarów dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej".

Reklama

Przekonuje również, że zmiana kary za nieuiszczenie opłaty za postój z 50 zł na 250 zł, przy maksymalnej ustawowej wysokości 260 zł w 2020 r., ma służyć znacznemu zmniejszeniu liczby kierowców unikających opłaty za postój.

- W okresie styczeń – maj 2020 r średni udział pojazdów parkujących bez wniesionej opłaty oscylował wokół wartości 11 proc. Podwyższenie opłaty dodatkowej spowoduje, iż część kierowców zacznie wnosić opłaty za postój, zaś część zmieni środek transportu, ograniczając liczbę aut wjeżdżających do centrum - dodano w uzasadnieniu uchwały.

Dodano, że opłata dodatkowa będzie obniżona do 170 zł w przypadku uiszczenia jej w ciągu 7 dni od daty jej wystawienia albo otrzymania wezwania do zapłaty. "Celem tej zmiany jest zwiększenie skuteczności poboru opłat dodatkowych bez konieczności prowadzenia kosztownej windykacji, wzorem miejskiej komunikacji publicznej, a także stref płatnego parkowania w innych dużych miastach, np. Łódź, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Lublin" - napisano w uzasadnieniu.

Uchwała, która ma być w czwartek przyjęta przez radnych, ma obowiązywać od 1 września.