Nowa Skoda Octavia RS dostała tak wysportowane ciało, że już na pierwszych szkicach przypomina rozgrzaną trenerkę fitness. W dodatku przyjedzie do nas jako przedstawiciel zelektryfikowanej rodziny iV i to w dwóch wersjach: jako liftback w stylu coupe oraz kombi. W obu nadwoziach przód szczerzy się czarną osłoną chłodnicy, ostro wyciętym zderzakiem i wielkimi wlotami powietrza. Duże alufelgi owija plasterek opony. Aerodynamikę i szpan mają zapewnić dyfuzory z przodu i z tyłu, a także spojler na pokrywie bagażnika w liftbacku oraz tylnej krawędzi dachu kombi. Można spodziewać się, że wzorem poprzednich generacji, nowa Octavia RS iV połączy sportowe osiągi z komfortem jazdy i wszechstronnością rodzinnego auta.

Reklama

A potencjału dla osób ścigających czas nie zabraknie. Wiadomo, że nowa Octavia RS poza wzmocnionymi silnikami wysokoprężnymi TDI i benzynowymi TSI dostanie także napęd hybrydowy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka. Wieść niesie, że Skoda zestawiła tu jednostkę 1.4 TSI, silnik elektryczny, 6-biegowe DSG oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 13 kWh. I taka konfiguracja dostarczy kierowcy 245 KM.

Skoda Octavia RS iV - pierwsza w historii firmy hybryda z wykopem / Skoda

Tym samym Octavia RS iV będzie pierwszym usportowionym modelem produkcyjnym, pod którego maską kryją się dwa silniki. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy mają pracować indywidualnie lub w parze, łącząc potencjały jednostki elektrycznej i spalinowej. Stąd, jeśli zajdzie potrzeba nowa Skoda pojedzie wyłącznie na prąd… i w ten sposób zagra urzędnikom z Brukseli na nosie. Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje zaostrzona norma na poziomie 95 g CO2/km i jest ona związana z wysokimi karami dla producentów (95 euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych aut). Skoda na całego elektryfikując Octavię RS zamierza spełnić nowe przepisy dotyczące emisji spalin.

Reklama

Nowa Octavia RS będzie największa gwiazdą Skody w czasie salonu samochodowego w Genewie, który odbędzie się na początku marca.

Skoda Octavia RS iV kombi / Skoda

20 lat z RS

Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy producent po raz pierwszy wykorzystał go jako skrót od "Rally Sport" w prototypowych pojazdach rajdowych Skoda 180 RS i 200 RS. Do rozsławienia symbolu RS przyczyniły się także znaczące osiągnięcia Skody 130 RS w latach 70. i 80. Wreszcie w 2000 roku Skoda ponownie wystartowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata z modelem Octavia WRC. W tym samym czasie na rynku pojawił się pierwszy samochód produkcyjny z logo RS.

Pierwsza Octavia RS została wyposażona w silnik turbo 1.8/180 KM. Do 2005 roku wyprodukowano 17 600 egzemplarzy tego modelu w wersji sedan i combi. Drugą generację można było zamówić z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI/200 KM oraz po raz pierwszy z wysokoprężnym 2.0 TDI/170 KM. Przed zakończeniem sprzedaży drugiej generacji, łączna produkcja obydwu wersji to 100 tys. aut.

W 2013 roku pojawiło się trzecie wcielenie Octavii RS. Samochód był dostępny w wersjach 2.0 TSI/220 KM i 2.0 TDI/184 KM oraz po raz pierwszy z napędem na cztery koła. Mocniejsza wersja benzynowa generowała 230 KM. Topowa Octavia RS 245 już w nazwie chwaliła się potencjałem 245 KM. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii wersje RS osiągnęły ponad 20 proc. udziału w sprzedaży modelu Octavia. Całkowita produkcja trzeciej generacji tego modelu wyniosła 172 tys. sztuk.