Zgodnie z Licznikiem elektromobilności prowadzonym przez PZPM oraz PSPA, po polskich drogach w listopadzie jeździło 4886 pojazdów w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles), pozostałe (3339) to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

Reklama

Organizacje poinformowały, że liczba elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększyła się do 502 sztuk, z kolei liczba autobusów elektrycznych wynosi - zgodnie z Centralną Ewidencją Pojazdów - 216 szt. Instytucje dodają, że ciągle rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada osiągnęła 6 204 sztuk.

- Zarówno klienci indywidualni, jak też instytucjonalni, z dużym zainteresowaniem obserwują proces wdrażania dopłat w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Największym niepokojem napawały jednak doniesienia o możliwości opodatkowania dopłat. Na szczęście, kilka dni temu do Sejmu wpłynął projekt zmiany ustaw o podatku PIT i CIT mający na celu zwolnienie dopłat na zakup pojazdów nisko i zeroemisyjnych od podatku dochodowego od osób fizycznych i od firm, udzielanego z FNT - wskazał prezes PZPM Jakub Faryś.

Reklama

Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur zwrócił jednak uwagę, że pojazdy elektryczne wciąż stanowią niewielki ułamek parku samochodowego w Polsce. Podkreślił, że ich liczba jest znacznie niższa niż w większości państw Unii Europejskiej.

Reklama

- Potencjalni nabywcy wstrzymują się z zakupem, oczekując na uruchomienie systemu wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności 2019/2020, 28 proc. Polaków rozważy zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat, ale 76 proc. z nich uzależni decyzję o zakupie od otrzymania dopłaty. Uruchomienie subsydiów, które działają w większości krajów UE, będzie kluczowe dla rozwoju elektromobilności w Polsce - ocenił Mazur.

PZPM i PSPA dodają, że wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada br. w Polsce funkcjonowały 972 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1 764 punkty). W ciągu ostatniego miesiąca przybyło 14 stacji (16 punktów); 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Licznik elektromobilności opracowany jest na podstawie analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji przez PZPM oraz PSPA.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 90 przedsiębiorstw.