Eksperci ostrzegają przed największą plagą polskich dróg. Oślepiasz? Uważaj, bo stracisz dowód rejestracyjny i dostaniesz wysoki mandat

| Aktualizacja:

Oślepianie to największy problem kierowców na polskich drogach. Jednocześnie co czwarty narzeka, że światła w jego aucie są zbyt słabe, by mógł dobrze widzieć nocą – alarmuje Instytutu Transportu Samochodowego w wynikach najnowszego raportu.

wróć do artykułu
  • ~brzęczyszczykiewicz
    (2019-03-02 23:13)
    Po pierwsze - kiedyś był taki urząd, taki zwyczaj, czy ja wiem jak to nazwać, że każdy produkt zagraniczny (w tym pojazdy) musiał mieć tzw homologację żeby można było go sprowadzić do kraju lub nim handlować. Taka homologacja stawiała pewne wymogi co do zatruwania, hałasu, zaśmiecania i wielu innych warunków do spełnienia. Dziś sprowadza się i handluje motocyklami, samochodami które nadają się WYŁĄCZNIE na tor wyścigowy lub rajd a nie do ruchu normalnego i nikogo to nie obchodzi. Po drugie - pojazdy tzw nowe, bez homologacji oczywiście, pierwszy przegląd mają po 5 latach.... a co w czasie tych 5 lat się dzieje ze światłami????? Po trzecie - wklejanie mandatów za źle ustawione światła - na jakiej podstawie, na podstawie widzimisię pana milicjanta (policjanta) lub na podstawie pomiaru ustawienia przyrządem ustawionym na "kocich łbach" albo na gruntowej drodze. Mój pojazd jest kontrolowany co roku, ustawiam światła po każdej wymianie żarówek, światła są ustawiane na stanowisku pomiarowym, pojazd wypoziomowany, przyrząd pomiarowy wypoziomowany, a tu nagle policjant mnie sprawdza na krzywej drodze.... no przepraszam.... Po czwarte - kontroluję pojazd na stacji, która jest wyposażona w aparaturę, która mierzy również natężenie świecenia lamp, już raz wymieniałem żarówkę w trakcie rejestracji pojazdu, bo przyrząd wykazywał za słabe oświetlenie a żarówka się świeciła (tyle tylko, że za słabo, bo stara była i zakopcona) i jak ja mam się czuć na szosie jak zatrzyma mnie pan milicjant (policjant). Być może nie wszystkie stacje diagnostyczne są wyposażone w taką aparaturę?! Ale czy to moja wina? Dlaczego ja mam być karany wysokimi mandatami? I to by było na tyle... nieuctwo, dyletanctwo, rozsiewanie informacji domorosłych konstruktorów-tłumoków, przerabianie pojazdów wg własnego widzimisię, bez wiedzy, bez sensu, brak ciągłej kontroli na ulicach i szosach, działalność milicji (policji) od akcji do akcji zamiast ciągle, doprowadziła do tego, że mamy złomowisko na szosach, brak poszanowania podstawowych zasad poruszania się po drogach, brak kultury (w ten brak kultury wpisuje się również oślepianie) itd, itp.
  • ~koncert
    (2019-02-06 20:44)
    Umyjcie te wraki to będziecie lepiej widzieć
  • ~jarek
    (2019-01-31 18:34)
    Największą plagą polskich dróg są niemieckie samochody z bardzo silnymi, wręcz oślepiającymi, tylnymi światłami stop! To jest jakieś ledowe ********* które daje nieźle po oczach, jeśli jakiś baran stoi na światłach z kopytem na hamulcu!
  • ~UfoZrobiloAzjatow
    (2019-01-30 21:58)
    ksenony trzeba pogonic, mecza wzrok niesamowicie, tutaj jestem za grzywna i odbieraniem dowodow ale dalbym ksenonowcom czas np miesiac na wymiane zarowek
  • ~Jaro
    (2019-01-28 19:47)
    Obowiązek całodobowego używania świateł mijania - skutek: wypalanie lamp oraz żarówek, dlatego w nocy jakość światła jest słaba.
  • ~Taknie
    (2019-01-25 21:36)
    Tak policja powinna zadziałać aby w jeden miesiąc zatrzymać dowody rejestracyjne tych pojazdów które nie spełniają podstawowych kryteriów jestem za .
  • ~KaRo
    (2019-01-25 19:39)
    Nikt nie wspomina o założonych lampach z Anglików za 1/4 ceny normalnych. "tansze są, a mnie i tak nie oślep"...
  • ~50+
    (2019-01-25 16:29)
    A kto jeździ 100 km na godzinę... To niedozwolone przecież. Można prawko stracić jeśli ******* tyle nie na ekspresowce czy autostradzie
  • ~Mongo
    (2019-01-25 13:19)
    Jeżdżę Ducato model 2006. I jest tam wada fabryczna. Po prostu oślepia. Myślałem, że źle ustawione, ale były nawet za nisko. Po wyjeździe ze stacji diagnostycznej, zaraz obniżyłem jeszcz trochę i przestali mi inni kierowcy " migać" Żarówki mam mocne, ale firmowe .Philips
  • ~Andzelo
    (2019-01-25 12:47)
    Moim skromnym zdaniem najbardziej oślepiają te nowoczesne aktywne ledy co zmieniają niby natężenie wprost proporcjonalnie do odległości, i tzw. halogeniarze co jeżdżą wna włączonych przy mokrej nawierzchni.
  • ~Blus
    (2019-01-25 12:15)
    W moim aucie żarówki H7 w nocy przy suchym asfalcie jakoś tam świecą. Ale na mokrym asfalcie nic praktycznie nie widać. Jak jeszcze z naprzeciwka jadą auta to niektóre oślepiają tak że momentami nic nie widać. Właśnie ciemny asfalt jest zarazą naszych dróg. Jak popoada deszcz to w nocy praktycznie nie widać. Na dodatek asfalt taki staje się śliski. Rzadko stosowane są specjalne mieszanki asfaltu. Nie dość że zapewniają inną lepszą przyczepność ( wylano na łukach i zakrętach gdzie auta wpadały w poślizgi i wylatywały z drogi) to jeszcze tylko częściowo wykonane są z ciemnego asfaltu, w nocy widać różnicę w oświetleniu tych odcinków drogi.
  • ~Efftyy
    (2019-01-25 10:29)
    Jak widzę że ktos do samochodu montuje te ledy itp. gdzie ledwo to świeci to az mnie krew zalewa tak samo z tymi pseudo xenonami w zwykluch reflektorach
  • ~Lauda
    (2019-01-25 09:46)
    Bezmyślność 80% "kierowców" to jazda autostradą (130 km/h) w deszczu lub śnieżycy na światłach do jazdy dziennej. Nowsze auta mają je tylko z przodu. Zaledwie kilka procent pozostałych używa w tych warunkach tylnych świateł przeciwmgielnych. Większość nie wie nawet jak je włączyć lub nie wiedzą że jest to standardowe wyposażenie każdego nowego auta. Przy wyprzedzaniu Tira widoczność spada do 10 - 20 m. Brak wyobraźni szokuje!
  • ~Katolik
    (2019-01-25 09:28)
    Kiedy wejdzie przymusowe badania psychologiczne dla kierowców osobowek tak jak w ciężarowych i skończy się problem! Połowa kierowców nie powinna mieć uprawnień
  • ~Kierowca T
    (2019-01-25 08:29)
    Zgadzam się z cała treścią tego artykułu ale bym jeszcze poruszył temat wyłancznaia latarni oświetleniowych w terenie zabudowanym np. od godziny 24:00 do 04:00 a dzieje się tak z latarniami przy DK 79 w części gminy Igołowia- Wawrzeńczyce niby z oszczędności to super powód jest
  • ~Zwz
    (2019-01-25 07:45)
    Dziwne a mi się jeszcze nie zdarzyło żeby pan na przeglądzie przestawiał mi światła - zawsze są dobrze!!!
  • ~Mechanik
    (2019-01-25 07:41)
    Bo tyle samochodow jest po dzwonach to jak maja byc swiatla dobrze ustawione.Sanochody ze swiatlami typu xenon wogole nie maja sprawnego poziomowania reflektorow to jakis dramat jest niech ktos z tym cos zrobi
  • ~Hcxx
    (2019-01-25 07:31)
    Jestem pełen podziwu i głupoty co kierowców kieruję jazda za dnia na przeciwmgielnych (światła dzienne czy co????) Mistrzostwem też jest jazda na pseudo xenonach z allegro montowanych w 20 letnich samochodach np fabia I gdzie światło świeci wszędzie. Impreza zaczyna się w czasie stłuczki i poszkodowany powie ,że allegrowe xenonki go oślepiły a rzeczoznawcy tylko czekają na to żeby wystawić rachunek za szkody (to samo co pijany kierowca) Wydaje mi się ,że najbardziej oślepiają najnowsze auta z LEDowymi reflektorami.
  • ~James
    (2019-01-25 07:20)
    Większy kłopot jest taki ze 70 procent wogule nie powinna kierować bo zdała prawojazdy z nieznanych przyczyn a już wogule to całe wiesniactwo które napłynęło do stolicy
  • ~Maniek
    (2019-01-25 07:18)
    Przede wszystkim zmienić przepisy odnośnie świateł przeciwmgielnych i mocno karać za ich nieprzestrzeganie! Aż krew zalewa, jak co trzeci jedzie na światałach mijania i przeciwmgielnych razem. A po deszczu, to już ślepi prawie tak, jak na drogowych. Trzeba zrobić z tym porządek.