Całkowity koszt posiadania zwany też TCO (Total Cost of Ownership) to parametr, który od lat decyduje w firmach o wyborze tego lub innego modelu samochodu. Większość prywatnych kierowców nawet nie słyszała o czymś takim. A świadczy o tym choćby badanie przeprowadzone przez Millward Brown. Wynika z niego, że niemal 8 osób na 10 kupujących nowe auta deklaruje, że najważniejsza jest cena. Natomiast to, co z punktu widzenia domowego budżetu najistotniejsze w związku z posiadaniem czterech kółek, czyli utrata wartości, znajduje się na szarym końcu.

Najważniejsza składową TCO - utrata wartości

Nowy samochód najwięcej traci na wartości w ciągu 3-4 pierwszych lat eksploatacji - powinni to zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzy- lub czterolatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz). Dlatego przy wyborze nowego samochodu warto pomyśleć o jego wartości rezydualnej, czyli sumie, za którą można go sprzedać po kilku latach użytkowania. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli auto mniej będzie nas kosztować w całkowitym rozrachunku.

Kolejny ważny czynnik na liście wydatków związanych z użytkowaniem auta to zużycie paliwa – stanowi ono aż 20 proc. całkowitych kosztów. Z wyliczeń analityków zajmujących się rynkiem samochodowym wynika nawet, że 1 litr różnicy w spalaniu przez trzy lata eksploatacji oznacza 6 tys. zł oszczędności lub straty – zależy od tego, który model kupi użytkownik i jak dużo będzie jeździć. Wniosek? Warto wybrać auto z oszczędną jednostkę napędową.

Koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na koszty serwisowania. Część producentów wymaga wizyt w autoryzowanym serwisie co 15 tys. (Toyota lub Hyundai) czy 20 tys. km, inne co 30 tys. km (np. Volkswagen, Opel). Mówiąc wprost: rzadkie wizyty w serwisie to oszczędność. Już sama częstotliwość wymiany oleju ma ogromny wpływ na koszty użytkowania, a – jeśli zdecydujemy się na pakiet przeglądów – można jeszcze dodatkowo je obniżyć.

Który samochód wybrać, a który lepiej odpuścić?

Analitycy Eurotax, czyli firmy szacującej wartość rezydualną aut, sprawdzili które modele miejskie, kompaktowe i klasy średniej są najlepszą inwestycją na przyszłość i gwarantują najkorzystniejsze TCO. Inaczej mówiąc, który model ma najbardziej stabilną wartość i traci najmniej w swojej kategorii rynkowej oraz gwarantuje właścicielowi najniższe łączne koszty użytkowania.

– Wyliczenie wartości rezydualnej wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników. Analizujemy historię modelu, sytuację w konkretnym segmencie rynku czy plany sprzedażowe. Ważne są także liczba autoryzowanych stacji obsługi danej marki czy, oczywiście, cena samochodu – mówi dziennik.pl Paweł Grabarczyk, dyrektor handlowy Eurotaxu.

Na potrzeby zestawienia wybrano najpopularniejsze na naszym rynku wersje z wyposażeniem dodatkowym, jakie najchętniej zamawiają Polacy. Roczny przebieg analitycy założyli na poziomie 15 tys. km.

Samochody miejskie

W segmencie samochodów miejskich Eurotax prześwietlił sześć modeli aut. Pod lupę trafił Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa, Renault Clio, Toyota Yaris i Volkswagen Polo. Wynik?

Z wyliczeń, przygotowanych przy wykorzystaniu narzędzia Car Cost Expert wychodzi, że czteroletni Volkswagen Polo 1.0 TSI Trendline, z przebiegiem 60 tys. km, jest wart 55,1 proc. wyjściowej ceny. Jak przekłada się to na pieniądze? Używane Polo można sprzedać za ponad 30 tys. zł.

Z całej szóstki VW zapewnia najniższy łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja), który wynosi ok. 43 tys. zł. Dalej kolejno sklasyfikowane zostały: Toyota Yaris, Nissan Micra, Renault Clio, Opel Corsa i Ford Fiesta.

Szczegóły w poniższej tabeli:

Marka i model

Ford Fiesta

Nissan Micra

Opel Corsa

Renault Clio

Toyota Yaris

VW Polo

Silnik

1.0 EcoBoost
/100 KM

0.9 IGT
/90 KM

1.4/90 KM

0.9 TCe
/90 KM

1.5
/111 KM

1.0 TSI
/95 KM

Wersja

Trend

Visia+

Enjoy

Alize

Active

Trendline

Cena bazowa (zł)

51 600

53 890

50 550

51 000

54 100

54 890

Wyposażenie dodatkowe

 

Klimatyzacja

3800 zł
za pakiet Cool&Sound

standard

standard

standard

standard

standard

Radioodtwarzacz

standard

standard

standard

standard

standard

Zestaw bluetooth do telefonu

standard

2500 zł

standard

standard

standard

Dodatki razem

3800 zł

-

2500 zł

-

-

-

Cena auta z wyposażeniem dodatkowym

 

55 400

 

53 890

 

53 050

 

51 000

 

54 100

 

54 890

Cena sprzedaży
w 2022 r./wartość

26 353 zł
/47,6 %

28 555
/53 %

28 023
/52,8 %

24 907
/48,8 %

28 740
/53,1 %

30 266
/50,1 %

Utrata wartości (po 4 latach
i 60 tys. km)

 

-29 047

 

-25 335

 

-25 027

 

-26 093

 

-25 360

 

-24 624

Średnie zużycie paliwa l/100 km

4,1

4,3

5,2

5,0

4,8

4,6

Koszty paliwa

12 594 zł

13 209

15 974

15 360

14 746

14 131

Koszty przeglądów

2253 zł

4234 zł

3049 zł

2075 zł

2387 zł

2070 zł

Części eksploatacyjne

2253 zł

1945 zł

1473 zł

1328 zł

1834 zł

2203 zł

Łączne koszty eksploatacji (zł)

17 400

19 390

20 497

18 763

18 967

18 405

Łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja; zł)

 

46 449

 

44 724

 

45 524

 

44 856

 

44 327

 

43 029

Samochody kompaktowe

Klasa kompakt to Ford Focus, Hyundai i30, Mazda 3, Toyot Auris i Volkswagen Golf. Wyniki?

Najwyższy łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja) - według wyliczeń Eurotax - zapewni właścicielowi Hyundai i30 (niemal 59 tys. zł/4 lata). Niewiele mniejsze wydatki czekają kierowcę po wyborze Mazdy 3. Toyota Auris i Ford Focus - na poziomie 56 tys. zł. Najmniej pieniędzy pochłonie Volkswagen Golf.

Szczegóły w poniższej tabeli:

Marka i model

Ford Focus

Hyundai i30

Mazda 3

Toyota Auris

VW Golf

Silnik

1.0 EcoBoost
/125 KM

1.0
T-GDI
/120 KM

2.0
Skyactiv-G
/120 KM

1.2 Turbo
/116 KM

1.0 TSI
/115 KM

Wersja

Trend

Classic Plus

Skymotion

Premium

Trendline

Cena bazowa

75 700

72 800

74 900

80 200

74 790

Wyposażenie dodatkowe

 

Alarm

1500 zł

S

1720 zł

N

1390 zł za pakiet Business

Czujniki parkowania tył

1000 zł

N

1475 zł

1700 zł

Koło zapasowe

300 zł

S

2090 zł

N

standard

Dodatki razem

2800 zł

2500 zł

5285 zł

1700 zł

1390 zł

Cena auta
z dodatkami 


78 500


72 800


80 185


81 900


76 180

Cena sprzedaży
w 2022 r./wartość

41 159
/52,4 %

34 995
/48,1 %

42 892
/53,5 %

46 826
/57,2 %

40 694
/53,4 %

Utrata wartości po 4 latach
i 60 tys. km
(zł)

-37 341

-37 805

-37 293

-35 074

-35 486

Śr. spalanie l/100 km

4,8

5,4

5,1

5,2

4,9

Koszt paliwa

14 659 zł

16 492 zł

15 575 zł

15 881 zł

14 965 zł

Koszt przeglądów

2227 zł

2054 zł

2670 zł

2647 zł

1992 zł

Części eksploatacyjne

2239 zł

2560 zł

2197 zł

3016 zł

2384 zł

Łączne koszty eksploatacji (zł)

19 125

21 106

20 443

21 543

19 341

Łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja; zł)

56 466

58 910

57 736

56 618

54 827

Klasa średnia

Ford Mondeo, Hyundai i40, Opel Insignia, Toyota Auris i Volkswagen Passat – to pięciu przedstawicieli segmentu D, których sprawdził Eurotax. Efekt?

Czteroletni Volkswagen Passat 2.0 TDI Trendline, z przebiegiem 60 tys. km, będzie wart 52,1 proc. wyjściowej ceny. Dla porównania kolejno: Opel Insignia 1.6 CDTI Innovation – 48,1 proc., Hyundai i40 1.7 CRDi Business – 47,2 proc., Toyota Avensis 2.0 D-4D Premium – 43,7 proc., a Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend – 41,8 proc. Czyli używanego Passata po czterech latach będzie można sprzedać za większą kwotę niż rywali, różnica może sięgnąć nawet ponad 10 tys. zł.

Jeszcze większe wrażenie robi ponad 20 tys. zł różnicy w łącznych kosztach użytkowania (utrata wartości + eksploatacja). Z obliczeń ekspertów wynika, że najdroższym w utrzymaniu jest Mondeo (prawie 99,5 tys. zł), a najtańszym dla kieszeni kierowcy będzie Passat (79 tys. zł).

Szczegóły w tabeli:

Marka i model

Ford Mondeo

Hyundai i40

Opel Insignia

Toyota Avensis

VW Passat

Silnik

2.0 TDCi
/150 KM

1.7 CRDi
/150 KM

1.6 CDTI
/136 KM

2.0 D-4D
/143 KM

2.0 TDI
/150 KM

Wersja

Edition

Business

Innovation S&S

Premium

Trendline

Cena bazowa

127 630

116 500

121 050

124 900

116 390

Wyposażenie dodatkowe

 

Reflektory LED lub ksenonowe

S

S

6450 zł

3000 zł

2790 zł za pakiet Business

Nawigacja

S

5500 zł

5700 zł

2500 zł

Czujniki parkowania przód/tył

S

S

S

2200 zł

2210 zł

Autoalarm

1450 zł

S

990 zł

880 zł

1890 zł

Lakier metalik

2300 zł

2800 zł

2500 zł

2300 zł

2650 zł

Dodatki razem

3750 zł

8300 zł

15 640 zł

10 000 zł

9540 zł

Cena auta
z dodatkami 


131 380


124 800


136 690


135 780


125 930

Cena sprzedaży
w 2022 r./wartość

52 435
/39,9 %

58 912
/47,2 %

65 705
/48,1 %

59 324
/43,7 %

65 656
/52,1 %

Utrata wartości po 4 latach
i 60 tys. km
(zł)

 

-78 945

 

-65 888

 

-70 985

 

-76 456

 

-60 274

Śr. spalanie l/100 km

5,0

4,7

4,5

4,5

4,1

Koszt paliwa

15 240 zł

14 326 zł

13 716 zł

13 716 zł

12 497 zł

Koszt przeglądów

2359 zł

1878 zł

4854 zł

4141 zł

2989 zł

Części eksploatacyjne

2909 zł

2848 zł

2845 zł

3377 zł

3357 zł

Łączne koszty eksploatacji (zł)

20 508

19 052

21 416

21 235

18 842

Łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja; zł)

 

99 453

 

84 940

 

92 401

 

97 691

 

79 116