Jak działa odcinkowy pomiar średniej prędkości?

Fragmenty dróg objęte odcinkowym pomiarem prędkości oznakowano podobnie jak w przypadku fotoradarów - znanym wszystkim kierowcom niebieskim znakiem D51 uzupełnionym o tabliczkę "Kontrola średniej prędkości na odcinku … km".

CANARD
Reklama

System bardziej bezwzględny niż fotoradary

Reklama

Na każdym z 30 odcinków dróg zainstalowano metalowe konstrukcje, a na nich kamery odczytujące numery rejestracyjne pojazdów (jeden zestaw na początku odcinka, drugi na końcu). Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu.

Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar - chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

CANARD
1 Babigoszcz - Gniazdowo 11 Szymaki 21 Tarnowskie Góry
2 Olsztyn - Gietrzwałd 12 Karniewo 22 Wilcza - Nieborowice
3 Gwiazdowo - Piecki 13 Strachówka - Warmiaki 23 Gorzyce
4 Łęczna - Turowola 14 Sochaczew 24 Gorzyce
5 Zwierki - Zabłudów 15 Zakręt 25 Radlin
6 Sulechów 16 Regut - Człekówka 26 Łuszczów Pierwszy
7 Szlichtyngowa - Górczyna 17 Złota 27 Kolbuszowa
8 Lubin 18 Tomaszów Mazowiecki 28 Tarnów-Ładna
9 Rybitwy-Polesie 19 Kluki 29 Krościenko Wyżne - Iskrzynia
10 Pawłowo 20 Łosiów 30 Reda - Rekowo Górne
Dzisiaj CANARD to 400 fotoradarów umieszczonych na masztach (plus 24 kolejne urządzenia przejęte od straży miejskiej w Warszawie, które uruchamiane będą w kolejnych miesiącach) 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, 30 instalacji odcinkowego pomiaru prędkości i 29 urządzeń zamontowanych w pojazdach. Całość traktowana jest jako jeden ogólnopolski system, wart prawie 185 mln zł, z czego prawie 157 mln pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Jeżeli chodzi o rozbudowę systemu, to Główny Inspektorat Transportu Drogowego przygotowuje się do opracowania studium wykonalności dla projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym", który potencjalnie byłby realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. W studium wykonalności wykazane zostaną warunki realizacji projektu, tak techniczne, jak i osobowe. Plan rozbudowy, opiewa na 162 mln zł, a inspektorzy liczą, że od Unii uda się uzyskać 137,7 mln zł.